AVF_Kokken Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Har en P4 som over med thermal pad i stedet for kjølepasta på kjøleribba (ble litt skuffa av at det ikke var pasta med i boksen). Er det noe/mye å hente på temperaturen ved å gå over til pasta (artic silver el)? ASUS hovedkortet rapporter jo 50-51'C men den stoler jeg ikke på... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 hei.... har p4-2000NW med boxed vifte.. er grei nok den.. skrapte vekk termal pad med stort skrujern (ikkke helt tipp topp med intelligensen), og kjørte på med kjølepasta.. idle temp ble høyere! gikk fra 43celcius til BABUBUBU og autoshudown på 70 grader når jeg loada xp.. helvetes dritt.. men så roa an seg litt.. har ikke turt å skjekke temp etter det.... Norwegian_Beret Lenke til kommentar
Toset Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Jeg har AmdXP 1600+ prosessor, men ihvertfall så byttet jeg ut vanlig thermalpad med Arctic Silver, og temperaturen falt med 8-10 grader. Kan absolutt anbefales. [ Denne Melding var redigert av: dominizer på 2002-04-03 17:51 ] Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Jeg hadde en P4 Williamette som jeg fjærnet paden og la på Artic silver. Idle og full load temp ble et par grader lavere. Det hjalp med andre ord ikke så mye. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 ER det ikke p4 som har så stor flate at det ikke lønner seg med goop? Les på as3 på mp så står det no slikt der. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Jeg klipper noe av det jeg har skrevet inne på forumet til psdata: Den medfølgende kjøleribben til P4 prosessoren har en "termalpad" som fungerer relativt bra. Ved å erstatte denne termalpaden med f.eks AS3 vil du tjene opp til 2-3°C, altså svært lite. Med mindre du skal klokke prosessoren til det ytterste med originalkjøleren, holder det lenge med den medfølgende tremalpaden. Grunnen til at den fungerer så bra, er mest sannsynlig den gode kontakten det er mellom "heat spreaderen" på P4 prosessoren og kjøleribben. Intel's løsning har stor kontaktflate og høyt trykk (Trykket sikrer god kontakt). Løsningen til Intel er rett og slett overlegen AMD's løsning. Dersom du skal montere en kjøleribbe på en AMD prosessor, er det sterkt å anbefale å benytte seg av f.eks Arctic Silver 3. _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-03 18:13 ] Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 4. april 2002 Forfatter Del Skrevet 4. april 2002 Takker for innspillene. Da beholder jeg thermal-pad'en. I alle fall så lenge jeg ser at temperaturen holder seg nede (når jeg endelig får samlet mot til litt overklokking). På Gebruksanweisnungen til Intel så var det beskrevet installasjon både med thermal pad og kjølepasta så noen har sikkert fått kjølepasta. Mon tro hvem ? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Det Byggern skriver er riktig, paden er bra. P4 overflaten er ikke helt plan, min hadde en "grop" i midten og det måtte endel Siver Artic til for å fylle ut. Paden er litt myk og former seg etter overflaten fordi trykket er stort. Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 4. april 2002 Forfatter Del Skrevet 4. april 2002 Quote: On 2002-04-04 17:12, Pronto skrev:Det Byggern skriver er riktig, paden er bra.P4 overflaten er ikke helt plan, min hadde en "grop" i midten og det måtte endel Siver Artic til for å fylle ut.Paden er litt myk og former seg etter overflaten fordi trykket er stort. Hvordan er det da å løsne kjøleribba senere og så sette den på igjen når en har thermal pad ? (Ikke det at jeg vet at det kommer til å skje med meg, men føre var ...) Skal en da erstatte pad'en med pasta ? Lenke til kommentar
JSS Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Quote: On 2002-04-03 17:44, SoftLaughBrush skrev:Har en P4 som over med thermal pad i stedet for kjølepasta på kjøleribba (ble litt skuffa av at det ikke var pasta med i boksen).Er det noe/mye å hente på temperaturen ved å gå over til pasta (artic silver el)?ASUS hovedkortet rapporter jo 50-51'C men den stoler jeg ikke på... Er ikke det en sinnsykt høy temperatur for en P4 northwood? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Det å løsne kjøleren og sette den på igjen er et problem. Det svarte belegget på paden blit sittende delvis på kjøler delvis på CPU. Det må renses bort før en kan sette den på igjen. Om en skal fjærne det som er igjen av paden (en liten aluminiumplate) er jeg i tvil om. En kan la den sitte og bruke pasta, men noen sier det blir dårligere enn å fjærne den helt. Jeg tror det er best fjærne den og så legg på pasta. 50 grader er ikke unormalt for en P4 NW, hvis vi snakker om full load. Lenke til kommentar
hjalle Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Jeg ligger under 40 grader Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Quote: On 2002-04-04 20:51, hjalle skrev:Jeg ligger under 40 grader Det er jo bra. Hva er kabinett temp ? Lenke til kommentar
JSS Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Quote: Jeg ligger under 40 grader _________________Lian Li kab. Asus P4B266E. Asus geforce 4 TI4600. P4 1,8 nortw. Plextor 40/12/40. 512 DDR Ram 2700. Wind XP Pr. 2x120 Gb WD. Pioner Hvor mange poeng får du i 3Dmark 2001se? Du har jo en skikkelig konge-maskin!! Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-04 20:40, Pronto skrev:50 grader er ikke unormalt for en P4 NW, hvis vi snakker om full load. Synd at 50'C er på idle :sad:. Jeg mente å lese en tråd tilbake at ASUS ikke har helt troverdig temperaturavlesning - correct me if I'm wrong! Har ikke kommet lenger enn å sette sammen HW og kjørt inn OS/Drivere/noe software. Har ikke fått brukt'n til noe ennå da jobben driver å sender meg rundt i kongeriket Norge på ukebasis... Men snart! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-04 20:51, hjalle skrev:Jeg ligger under 40 grader Du måler 40°C på prosessoren, dette er mest sannsynlig ikke korrekt CPU temperatur. Det er en feil på disse kortene som gjør at CPU temperaturen leses av feil. Asus er klar over denne feilen, og har lovet å komme med en bioppdatering som retter dette. Av de korten jeg har testet, så gjelder dette P4B266 og P4S333. Ingen av disse kortene leste prosessortemperaturen korrekt. Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-05 08:22, byggeren skrev:Du måler 40°C på prosessoren, dette er mest sannsynlig ikke korrekt CPU temperatur. Det er en feil på disse kortene som gjør at CPU temperaturen leses av feil. Asus er klar over denne feilen, og har lovet å komme med en bioppdatering som retter dette. Av de korten jeg har testet, så gjelder dette P4B266 og P4S333. Ingen av disse kortene leste prosessortemperaturen korrekt. Husker du hvilken BIOS versjon du kjørte da ? Lenke til kommentar
floppy Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Har p4 williamette 1800@1890. Idle temp : 34ºc Full load : 45ºc Jeg fjernet thermal paden og erstattet med artic silver 2. Ser ut til å fungere bra. Aopen HQ8 kabinett med vifte inn og ut (nede/oppe). Temp i kabinett mellom 25-29ºc. bt Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Da jeg testet p4b266 kortet, testet jeg med bios versjon 1004 og 1005 (Jeg mener å huske det var 1004 som fulgte med hovedkortet). I tillegg hadde jeg en tidlig utgave av 1006 biosen som da ikke var allmen tilgjengelig, det er mulig denne er tilgjengelig nå. Uansett med disse 3 biosene viste CPU temperaturen alltid 40°C. Jeg kjøpte også det meget stilige I-panelet som du får kjøpt til disse kortene, men dette viste samme temperatur (Sikkert kontrollert av bios den også). Hovedkortet ligger i en såpass høy prisklasse, Det minste du kunne forvente var at de skulle få til temperaturmålingen. CPU temperaturen er tross alt den mest interessante temperaturen i hele systemet. Da dette hovedkortet ikke utartet seg på noen annen måte enn at det hadde integrert USB2 kontroller, samt greie overklokkingsegenskaper (som jeg mener er bedre på andre kort jeg har testet), ble det rett og slett returnert! Lenke til kommentar
hjalle Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Jeg har nå prøvd samme oppsett med et Msi 845 Ultra og får da 41 grader på cpu 32 g i kab. 3D mark 2001 se 9702 poeng uklokka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå