rck Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Får starte med begynnelsen. Kjøpte meg to Western Digital 160GB disker og en Promise Ultra100 TX2 kontroller i romjula en gang. Satte de i pc'en og alt var fryd og gammen. Oppdaterte biosen på kontrollern, slik at jeg fikk oppgitt korrekt størrelse på diskene, og delte hver av diskene i to, slik at hver disk hadde en partisjon som var 73,24GB og en som var 75,81GB. På denne tiden kjørte jeg Windows XP uten SP1. Så etter et par måneder fant jeg ut jeg skulle formatere systempartisjonen min. Satte i en WindowsXP SP1 cd og var i full sving, men så når jeg kom til der man kan partisjonere disken(e) (tror jeg. er en stund siden så jeg husker ikke helt) fikk jeg opp at noen partisjoner var korrupt. Jeg ignorerte dette og la inn Windows som jeg har gjort tidligere. (Formaterte kun systempartisjonen som er på en WD 80GB disk som er koblet til kontrolleren på hovedkortet. De andre partisjonene gjorde jeg ikke noe med.) Husker ikke helt hva jeg fikk frem i My computer når installasjonen var ferdig, men jeg tror begge partisjoner på en disk var rapportert som "Local disk" istedenfor det navnet jeg hadde gitt de. Restartet maskinen, og da kom det frem at jeg burde kjøre en "consistency check" (eller noe i den duren) på den disken der partisjonene var blitt ødelagt. Kjørte den, og vips, her kom det frem en god del "Recovering orphaned file xxxx" (eller noe i den duren). Kom meg etterhvert inn i windows og gikk inn på My computer og så partisjonene var kommet tilbake. Hurra... trodde jeg. På den ene av partisjonene var veldig mange filer totalt ubrukelige, så jeg formaterte den. Andre filer som lå på samme disk, men en annen partisjon var også blitt ubrukelige. Kan nevne at deler av mp3-filer var borte (winamp hoppet over visse deler av en sang), bilder kunne ikke åpnes, dokumenter hadde bare masse rare tegn istedenfor det jeg hadde skrevet i de, og Daemon-Tools hengte seg om jeg prøvde å mounte noen av iso'ene. Slettet det meste som lå på den partisjonen, uten å formatere den, fordi noen filer kunne brukes (.zip- og .rar-filer). På den andre disken var også en del .avi-filer ødelagt, men bare på den ene partisjonen. Når påsken kom ble jeg borte 3 dager, men lot pc'en stå på. Når jeg kom tilbake var alle mp3ene ødelagt (winamp hoppet over deler av sangene) og enkelte bilder hadde ingen preview, og kunne ikke åpnes. Dette var lagret på den harddisken som mest data gikk tapt på. Nå er jeg plaget av at enkelte avi-filer ikke spilles av riktig (mplayer hopper over noen deler) om de har vært lagret et par dager. Noen som har noen tanker? Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 heisann.. et veldig seint svar... Har hatt samme problem... Jeg endte opp med å kjøpe en ny del til pcen etterhvert for å sjekke hva som kunne være galt... Alle kabler/kort/prosessor/minne/psu/cpu.. Altså en komplett ny maskin (byttet også begge ultra 100 tx2 kortene (hadde 7 hdd'er på disse kortene tilsammen... Fant ut at alt fortsatt var like ille... Har nå kjørt lowlevel format på samtlige disker og håper det skal fikse saken... Ble noe krøll med pekerne, fordi filene ligger der jo fortsatt, men som du sier blir det feil på mange filer.. en mp3 låt kan plutselig spille av en avi fil jeg har liggende i stedet for musikken, samt at låtnavnene ikke stemmer lenger (spiller andre låter og gjerne litt av slutten+noe av starten på en annen låt.. Fant ut at dess mer jeg flyttet filer, dess verre ble det (Ja, jeg har sjekket etter virus++ etter alle kunstens regler) Fant du tilslutt noe svar på problemet ditt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå