Gå til innhold

I8600, CL56 el. 1557x, G556?


Al-x

Anbefalte innlegg

Det er iallfall ikke verdt å miste 512 minne. Du har mye mer bruk for 1024 minne, selv om jeg klarer meg fint med 512. Men jeg hadde klart meg helt fint med 256 også. Helt ærlig så tror jeg ikke jeg merker det i det minste, har vel noe med hastighet å gjøre, men det er litt diskusjoner på om maskinen støtter 333 skikkelig slik at jeg tipper forskjellen er ganske marginal, iallfall til normalt bruk. Men siden det koster det samme, så tenkte jeg 333 var likegreit å velge. I 1557-erfaringer-tråden ble dette heftig diskutert en periode. Men om du til samme pris kan få 1024 minne så vil du såklart heller ha det.

 

Det er min antagelse iallfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe... Sorry et kanskje litt vel usaklig innlegg, men jeg hadde litt dårlig tid. :blink:

 

Min fetter kjøpte Dell 8600 for en billig penge. Eneste grunn til at han gjorde tidenes dårligste kjøp. :( Hvis man ikke stiller så veldig store krav til støy og sånt er det sikkert en god maskin. Jeg HATER støy, og mitt valg falt dermed lett på CL50. Nå skal det vel nevnes at CL50 har dårligere skjermkort, men funker utmerket til mitt bruk. Dette er jo et kriterium som hver og en må vurdere selv. 8600 generer også veldig mye varme kontra min CL50!

 

Og en Tundra 1557 eller CL1557 synes jeg er en møkkamaskin. Kjøpte denne til damen, eller rettere sagt til meg selv. Men denne er som nevnt i andre tråder veldig plastikk dominert. Greit nok at den har OK specs og sånt, MEN viften går VELDIG mye i forhold til min CL50, og den blir mye varmere. Med tanke på metallokk så vet jeg ikke om dette er så veldig viktig. Min CL50 har det, og det er sikkert en god ting, men riper og sånt får man likevel. Hvertfall når man bruker den daglig i skole og jobbsammenheng. 1557 har plastlokk, men tåler litt før den får riper... Tåler litt mindre trykk bak på lokket før man ser det gjennom på skjermen. Men dette er vel i grunnen ikke noe STORT problem hvis man har en ok sekk? Selv har jeg en laptop sekk fra Targus. Et IRRITERENDE moment med 1557 er at man får avtrykk etter tastaturet på skjermen. :realmad: Spesielt når jeg har hatt den i sekken. Er usikker om dette skyldes mangel av metallokk, eller at de plastdingsene på hjørnene på skjermen er for SMÅ? De er i hvertfall mye mindre på 1557 enn på CL50! :hmm:

 

Det bør vel også nevnes at jeg er blitt vant til tilnærmet lydløse centrino maskiner og blitt litt bortskjemt med tanke på støy, så jeg er vel kanskje ett hakk for prikete? :blush:

 

Og NEI, jeg har ikke testet CL56, men jeg regner med at denne holder samme høye nivå som CL50! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det bør vel også nevnes at jeg er blitt vant til tilnærmet lydløse centrino maskiner og blitt litt bortskjemt med tanke på støy, så jeg er vel kanskje ett hakk for prikete? :blush:

EHm...er ikke Tundra 1557 og CL1557 Centrino-maskiner da? I følge tester så er ikke akkurat støy problemet på disse...

Lenke til kommentar

Hmm... jeg har 1557 og mannen 4100 (cl50)... merker ikke noe forskjell i støyen på disse, bortsett fra at min tikker litt... Det med viften har jeg ikke opplevd. Og ikke varmen heller. At det er noen forskjell på de to altså. Nå har jeg byttet til hitachi-harddisk etter testen på barbara da, så det er kanskje en forskjell der? Men jeg synes da den var helt lydløs før jeg byttet harddisk også.

 

Viften min går bare på når jeg bruker cd-rom tror jeg? Mulig toleransegrensen er veldig forskjellig her men... jeg hører ikke noen bråkelyder bortsett fra når jeg setter igang et spill iallfall... Og så blåser det litt varmt på hånden min når jeg spiller med musa en stund.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer Senshi. Jeg må si at jeg også hater lyd...spes irriterende lyder...slike som ikke alltid er på, men som går på innimellom. Et eksempel er PC'en til dama: dell 500m. Den har Centrino prosessor, men av en eller annen merkelig grunn så går vifta hele tiden. Men den lyden er lixom "grei nok"...dvs..det er en slags "luftig" lyd som er ganske behagelig (så langt det er mulig). MEN det er en annen lyd som kommer innimellom som her helt forjævlig! Det er en sånn uling...stille, men høyfrekvent. Høres nesten ut som det er en dårlig kontakt ett eller annet sted. Jeg rett og slett hater den lyden....så i så tilfelle hadde en lydløs CL56 vært helt super ;) [men hvis jeg må vente 1 mnd på å få den, så tror jeg ikke jeg gidder det.]

 

Forresten: Noen som vet hvor lenge whitebox har holdt på? Man snakker om faren ved at de går konkurs en gang, men er dette reelt?

Lenke til kommentar
Det bør vel også nevnes at jeg er blitt vant til tilnærmet lydløse centrino maskiner og blitt litt bortskjemt med tanke på støy, så jeg er vel kanskje ett hakk for prikete?  :blush:

EHm...er ikke Tundra 1557 og CL1557 Centrino-maskiner da? I følge tester så er ikke akkurat støy problemet på disse...

I følge testen så er det ingen ting galt med den...man skal faktisk bare "Løpe og kjøpe" den. Spør du meg høres det veldig ut som terningkast 6...

 

Om lyden sier testen: "Maskinen er ellers stillegående og er ganske tynn egentlig." og det støtter opp under vannjentas kommentar, men Senshi mener fortsatt den støyer. Kanskje HD'en har mye å si...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Anbefaler CL56. Grunnen er at denne har en sterk konstruksjon og inni kabinettet er den spekket til randen. Bråker lite, blir sikkert litt varm, men akseptabelt, deilig skjerm og pent/robust design. Mer portabel enn i8600, bedre konstruert enn 1557 samt bedre spesifikasjoner enn begge to. Whitebox er et glimrende firma å ha med å gjøre, selv om de kan være trege med leveringen.

Lenke til kommentar
Vannjenta Skrevet 21/04/2004 : 11:33

  Hmm... jeg har 1557 og mannen 4100 (cl50)... merker ikke noe forskjell i støyen på disse, bortsett fra at min tikker litt... Det med viften har jeg ikke opplevd. Og ikke varmen heller. At det er noen forskjell på de to altså. Nå har jeg byttet til hitachi-harddisk etter testen på barbara da, så det er kanskje en forskjell der? Men jeg synes da den var helt lydløs før jeg byttet harddisk også.

 

Viften min går bare på når jeg bruker cd-rom tror jeg? Mulig toleransegrensen er veldig forskjellig her men... jeg hører ikke noen bråkelyder bortsett fra når jeg setter igang et spill iallfall... Og så blåser det litt varmt på hånden min når jeg spiller med musa en stund. 

 

Hmm... Det kan være jeg er litt vel GRINETE på lyd, men jeg synes viften går OFTE på CL1557! Selv når jeg holder på med diverse office programmer med winamp i bakgrunnen går viften med jevne mellomrom på CL1557! Dette skjer ALDRI på min CL50! :nei:

 

Og JA, jeg har stilt alt av strømalternativer osv.... :w00t:

Lenke til kommentar
Forresten: Noen som vet hvor lenge whitebox har holdt på? Man snakker om faren ved at de går konkurs en gang, men er dette reelt?

Da jeg kjøpte min WB cl50 tenkte jeg på dette, så jeg vurderte Zepto siden jeg hadde mer tro på de som selskap.. Vært lengere i markedet osv.

Nå er jeg glad jeg valgte WB, de henger virkelig med nå, lansere mye maskine, selger mye (virker det som), og får bra publisitet gjennom f.eks. dinside. Zepto er det mye stillere rundt for tiden..

 

Vet ikke helt hvor lenge de har holdt på, men synes det ser lovende ut for WB jeg.

 

MEN alt kan jo skje... Blir i grunn bare synsing..

Lenke til kommentar

Fikk sett på 8600'en i går. Må si jeg ikke var helt overbevist. Den var egentlig veldig lik dama's 500m...litt sånn "plastic fantastic" følelse. Skjermen syntes jeg heller ikke var noe særlig. Det virket veldig unaturlig at skjermen ikke fyller opp hele "ramme området". Dvs, det var veldig mye plass på over og undersiden av skjermen.

 

Når det gjelder vekt så bar jeg pc'en et stykke i en sekk sammen med noen bøker. Det gikk helt greit. Det kjipe var det at den ikke passet ordentlig i min egen sekk fordi den er så bred. Jeg har sånn lomme for å ha PC'en i på sekken, og jeg vil tippe at 1/6 av pc'en var utenfor denne lommen. Han som eide PC'en hadde vært nødt til å lage en egen lomme som han plasserte pc'en i før han la den i sekkens pc lomme.

 

Til slutt spurte jeg hva han ikke likte ved den. For det første: den har visst samme irriterende lyd som 500m'en. Han tror det har noe med når strømme står i. (han sier i alle fall at han ikke har hørt lyden uten strøm i). Ellers så bekreftet han igjen, og viste til meg) at dekselet hvor man hviler hendene er av veldig myk plast, og gir faktisk etter. (buler litt ned noen ganger). Til slutt syntes han at det var UTROLIG kjipt at det kun var 2 usb porter på en så svær PC...og jeg må si at det nesten så litt dumt ut på baksiden av den...det var nemlig enormt mye ledig plass der. Man kunne hatt en hel haug med utganger.

 

...

Lenke til kommentar

Er det mulig! Nå kom enda en mulighet i bildet. Grafikk delen skal visst vært like bra som på 9700'en (selv om denne har 9600). Maskinen: Elitegroup Green 556.

 

Litt spec:

1.7Ghz Intel Pentium M, 1024 MB ram, 2.9 kg, 80GB hd, 25 mm høy (!).

 

Pris: 17995 inkl mva.

 

Tilsvarende whitebox: 19313 Ink mva.

 

Klarer jeg noen gang å bestemme meg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Litt spec:

1.7Ghz Intel Pentium M, 1024 MB ram, 2.9 kg, 80GB hd, 25 mm høy (!).

Tar jeg ikke feil, er den maskinen over 3 cm bak. Ergo, den er skeiv (som den forrige modellen) med en tynnere fremdel enn bakdel.

 

g556demo.gif

Lenke til kommentar

Har selv en Inspiron 8600 2 mnd gammel med følgende specs:

Dell Inspiron 8600

Intel® Pentium® M Processor 1,5 GHz

Intel® PRO/Wireless Network Connection 802.11b

Intel® 855GME Chipset

15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050)

512Mb 333MHz DDR RAM

128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO

80GB Ultra DMA/ATA 100

4x DVD+RW

Ion Silver/Moonlight Silver

 

 

Er meget godt fornøyd med denne. Det store plusset er den deilige skjermen som passer aldeles utmerket til alle oppgaver. Kjører i 1680x1050 som gir en meget god arbeidsflate, genialt å kjøre dobbeltsider. :yes:

At maskinen støyer er tull. Har prøvd mange bærbare, og denne er meget støysvak. Viften starter kun ved spilling. Kan enkelt bruke denne maskinen på lesesalen.

 

Kunne gjerne tenkt meg 1,7Ghz prosessoren, men hadde allererede brukt nok penger.. :p

 

Det eneste jeg angrer på er at jeg var så dum å ikke be om en 7200 rpm HD..

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å vente til ut mot slutten av mai med å kjøpe min CL56.... Grunnen til dette er at da kommer de nye dothan-cpu'ene, og da vil prisene falle endel... Prisen på en 1,7 vil bli 1000 kroner billigere...

 

"Intel will offer three 90nm PMs: the 735, 745 and 755, clocked at 1.7GHz, 1.8GHz and 2GHz, respectively, and priced at $294, $423 and $637.

That will necessitate a price cut for the older, 130nm PMs, with the 1.5GHz, 1.6GHz and 1.7GHz parts falling to $209, $241 and $294 from today's $241, $294 and $423, respectively. Those reductions amount to cuts of 13.3 per cent, 18 per cent and 30.5 per cent, respectively.

A month later, Intel will release the Pentium M 715 and 725, presumably at 1.5GHz and 1.6GHz, matching 90nm parts to their 130nm predecessors, paving the way for the elimination of the 130nm chips altogether."

 

Sammenligner man disse prisene med psdata sine, vil man se at 1.5GHz koster 2424,- 1.6GHz koster 2908,- 1.7GHz koster 4235,-

Dette gir en veldig god indikasjon på hvordan prisene vil ligge når dothan kommer.

 

cl56 og 1557 støtter jo i tillegg dothan, så da vil det smake godt med en 1.8GHz dothan (om en mnd.), til samme pris som en vanlig 1.7GHz(i dag)! :thumbs:

 

KILDE

Endret av sazi
Lenke til kommentar

Jeg bestilte min CL56 på mandag (19-4) med 1.7 ghz, 1024 mb ram og 80 g disk. Var svært usikker på akkurat dette, men ringte jevnt og trutt hele uken for å pushe på leveringen. På fredag fikk jeg beskjed om at samtlige CL56 som var bestilt ble sendt i løpet av dagen og at vi kunne forvente den så fort posten hadde fått den fram.

Jeg var også svært i tvil når jeg skulle bestille i og med at markedet flommer over av massevis av gunstige maskiner slik vi har sett i denne tråden spesielt.

 

For øyeblikket angrer jeg overhodet ikke på mitt valg, men så snart jeg får den og får testa den ut skal jeg øyeblikkelig legge ut alle mine synspunkter, både positive og negative som forhåpentligvis kan være til hjelp for de som enda ikke har bestilte. Det vanskelige blir å prøve å se dette fra en objektiv side, men skal forsøke så godt jeg kan :thumbup:

 

Oppdatering:

Glemte at Whitebox har mulighet for å oppgradere pc'en din hvis/når du føler for det. Da kan du sende mail til dem med spørsmål om hva de skal ha for å oppgradere f.eks CPU, RAM og HD. Dette ser jeg på som svært gunstig. På denne måten vil pc'en liksom aldri bli helt utdatert :)

Endret av tfx
Lenke til kommentar

Har du bestemt deg enda Al-x? Jeg hadde nøyaktig samme problemstilling som deg, men har nå slått fra meg 8600'en. Står igjen med valget mellom Tundra 1557 og Green 556. Ser Green'en gikk ned i pris i går, med introduksjonen av 1.6GHz'en. Men jeg trenger ikke pc'en før jeg skal til New Zealand i slutten av juni, så jeg kommer til å avvente til jeg får en mer direkte sammenligning av de to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...