Gå til innhold

I8600, CL56 el. 1557x, G556?


Al-x

Anbefalte innlegg

Vel, jeg klarer ikke å bestemme meg! Neste uke skal jeg kjøpe meg ny bærbar (SVÆRT etterlengtet...sitter på en 333Mhz Toshiba), men jo mer jeg leser i forum og tester, jo mer usikker blir jeg. Problemet er at ingen av maskinene jeg vurderer skiller seg ut.

 

Så, hvis noen kan hjelpe meg hadde jeg vært SVÆRT takknemlig.

 

Først litt om hva jeg skal bruke PC'en til:

PC'en vil i hovedsak bli brukt til programmering, vanlig dokument skriving og litt spilling av Unreal Tournament (kanskje halflife 2 når det kommer). Jeg tar med meg min nåværende laptop overalt (skole, jobb, reiser, etc) og kommer til å fortsette med dette.

 

PC'ene det står om er:

Dell Inspiron 8600c

(15,4 WSXGA+ 1920x1200, 1024 MB RAM, 60GB hd, 1.7 Ghz, Radeon 9600 PRO TURBO)

CL56

(15.1"SXGA, 1024 MB ram (3333), 80 GB hd, 1.7 Ghz)

Tundra 1557x

(15" SXGA+ 1400x1050, 1024 MB RAM (266), 80GB hd, 1.7 Ghz)

OPPDATERT: Har lagt til Green 556

Green 556

(15" SXGA+ 1400x1050, 1024 MB RAM, 80GB hd, 1.7 Ghz)

 

Prisen er ikke så utrolig viktig, men at man får mye for pengene er viktig.

 

Problemet mitt er at jeg føler jeg får veldig like maskiner, til relativt lik pris. Dell har wide-format, noe jeg tror kan være veldig bra når man programmerer, men til gjengjeld veier den 3.3 kg. De andre maskinene veier nesten det samme (2.7 og 2.8 kg) og er mindre. Spørsmålet er vel egentlig hvor mye bedre det er å jobbe på en wide-screen når man programmerer. Samtidig: Kan man finne fram Dell beistet på et fly og jobbe?

 

I tillegg kommer problemet med support og garanti. Dell er helt klart bedre på support en whitebox og med dell er man garantert (til en viss grad) at det blir oppdatert drivere med jevne mellomrom. Med PSdata (som selger Tundra) så vet jeg ikke helt hvordan det er med support.

 

Spørsmålet er: Hvilken av disse tre PC'ene passer best for en programmerer som er på farten? [og plz ikke si at det finnes andre alterativer ;)] Jeg er VELDIG opptatt av at skjermen skal være bra.

 

Takk for all hjelp!

Endret av Al-x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan legge til at jeg sliter med det eksakt samme selv. Dog kun mellom Whitebox CL56 (1.7ghz, 512mb minne, 80gb hdd, dvd brenner) eller Dell Inspiron 8600c (1.7ghz, WSXGA, 512mb minne, 80gb hdd, bluetooth, dvd brenner, etc).

 

Prisen på disse er omtrent identiske. Faktisk er CL56 dyrere (18085 inkl. mva) enn Dell Inspiron 8600c (17025 inkl. mva OG frakt). Og med Dell'en får en faktisk med en Windows XP lisens og Works. Ellers er det jo 54mbps WLAN på begge. Forskjellen er vel at Dell har ATI Radeon 9600 Pro Turbo 128mb, mens CL56 har ATI Radeon 9700 128mb (som er bedre, men hvor mye bedre aner jeg ikke).

 

CL56 har forøvrig innebygd minnekortleser. Det har ikke Dell'en. Dell har dog mulighet for innebygd bluetooth support (149kr ekstra). Det har ikke CL56'en (må ha usb bluetooth stick).

 

Størrelsen er jo litt forskjellig.

 

CL56: 2.8kg, 2.8cm tykk

8600C: 3.24kg, 3.5cm tykk.

 

CL56 fikk også bedre resultater på batteritest, samt at CL56 skal iflg. dinside.no sin test være "helt støyfri".. Mens Dell sin ikke er det..

 

Tror det muligens er bedre support på Dell'en også, når det gjelder garanti, drivere, og evt. nye deler / nytt batteri og slikt. For hvis Whitebox går konkurs, hvor skal en da handle nye reservedeler? (som batteri f.eks... de varer jo som kjent ikke for alltid).

 

Tror jeg skulle klart og bestemt meg lett om jeg kunne fått sett på maskinene før jeg hadde handlet, men det blir jo litt vanskelig i og med at hverken Dell eller Whitebox selges på noen butikker :(

 

Heller vel mest mot Dell Inspiron 8600C. Føler at jeg får litt mer maskin for pengene. Widescreen skjerm er jo et stort pluss. Og jeg føler meg "sikrere" når jeg handler av et stort anerkjent firma, enn et lite firma. Jeg har faktisk sett på en Dell 8500 nå som jeg tenker meg om, men dette er nesten et års tid siden. Og jeg synes ikke og huske at den virket særlig stor. Dessuten skal jeg jo uansett bruke en bæreveske/ryggsekk (tenkte evt. og bestille med Planet 21 ryggsekk fra dell.no) til laptop'en uansett, og da blir jo forskjellen minimal.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Utrolig nok så har vi ikke bare samme problemstilling, vi har gjort oss de samme formeningene rundt problemet også! Det virker som vi er en i veldig lik situasjon. Jeg hadde i utgangspunktet kun de to Pc'ene du nevner på min liste, men etter å ha lest denne testen var jeg nødt til å vurdere Tundra også.

 

Support er viktig, dvs. kan i alle fall være det hvis man har problemer. Hvis whitebox går kunkurs har man et reelt problem. Kanskje det da er bedre å kjøpe pc'en fra Audionet. Prisen blir den samme. (De virker som en større forretning, så sannsynligheten er kanskje mindre for at de skal gå kunkurs.) Når det gjeler drivere så vil man fortsatt kunne få disse fra andre leverandører ettersom CL56'en er et OEM produkt.

 

Ellers vil jeg anbefalt å oppgradere til 1024 MB ram hvis du kjøper CL56. Det er bra minne og for 990 ekstra er det bra. I motsettning til dell som tar + 4300 for en oppgradering fra 512 (2 x 256) til 1024.

 

Jeg fulgt med på 8600 serien lenge. Har hele tiden ventet på "noen nytt"...noe som ville gi meg nok insentiver til å kjøpe den. Nå har jeg satt meg en frist, neste uke, så uasett hva som kan komme til å skje, så kjøper jeg en pc da. Evnt. kanskje i morgen da, hvis jeg klarer å bestemme meg for 8600 i dag. (Fri frakt og avslag er ikke dumt).

 

OPPDATERING: En venn av meg har en 8600 (2-3 mnd'er gammel) så jeg skal se på den i kveld. Kommer med en tilbakemelding da på hvordan den "føles."

Endret av Al-x
Lenke til kommentar
Utrolig nok så har vi ikke bare samme problemstilling, vi har gjort oss de samme formeningene rundt problemet også! Det virker som vi er en i veldig lik situasjon. Jeg hadde i utgangspunktet kun de to Pc'ene du nevner på min liste, men etter å ha lest denne testen var jeg nødt til å vurdere Tundra også.

 

Support er viktig, dvs. kan i alle fall være det hvis man har problemer. Hvis whitebox går kunkurs har man et reelt problem. Kanskje det da er bedre å kjøpe pc'en fra Audionet. Prisen blir den samme. (De virker som en større forretning, så sannsynligheten er kanskje mindre for at de skal gå kunkurs.) Når det gjeler drivere så vil man fortsatt kunne få disse fra andre leverandører ettersom CL56'en er et OEM produkt.

 

Ellers vil jeg anbefalt å oppgradere til 1024 MB ram hvis du kjøper CL56. Det er bra minne og for 990 ekstra er det bra. I motsettning til dell som tar + 4300 for en oppgradering fra 512 (2 x 256) til 1024.

Så sant så sant :)

 

Dell har bare 2 USB2 porter, noe som er litt lite. Men tror jeg skal klare meg med dette. Regner med det blir en ekstern FireWire disk etterhvert, og bruk av Optisk mus (USB) når jeg er hjemme. Da er det 1 USB2 port ledig til digitalt kamera, webcam, eller andre ting. Så tror jeg skulle klart meg med det. Men 3-4 hadde vært et STORT pluss!

 

Vet om AudioNet. prisene er litt høyere der, men ikke noe nevnverdig. Problemet er jo at Whitebox er leverandøren til AudioNet, og går Whitebox under, sliter vel AudioNet også. Sånn sett er det en fordel med Dell, og få tak i reservedeler er iallefall ikke noe problem.

 

Vurderte 1024MB minne. Men regner med jeg bestiller med kun 512mb. en 512MB SO-DIMM brikke kan jeg lett kjøpe til i ettertid selv og montere, når minneprisene har kommet ned på "fornuftig" nivå igen :)

 

CL56 leveres med 1x512MB uansett, så det er 1 slot ledig. I tillegg, om jeg bestiller Inspiron 8600c, så bestiller jeg med 1x512MB der også, så da er det bare og sette i en 512MB brikke til der når det trengs.

 

Er veldig usikker på hva jeg skal bestille gitt.. Sendte epost til Whitebox i går ettermiddag, og har ikke fått svar enda, da jeg hadde endel spørsmål til dem. Det har altså gått et døgn..

 

Det jeg lurer på er om Dell'en har metall/alu cover på topp, eller om det er plastikk. CL56 (og 1557 forøvrig) har plastikk lokk, som ikke tåler så mye.. metall/alu hadde vært og foretrekke!

 

Dessuten frister det veldig med Widescreen skjerm :) men så er det ekstra vekten (0.45kg ekstra) og tykkelsen (0.7cm ekstra)...

Endret av bidz
Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer på er om Dell'en har metall/alu cover på topp, eller om det er plastikk. CL56 (og 1557 forøvrig) har plastikk lokk, som ikke tåler så mye.. metall/alu hadde vært og foretrekke!

 

Inspiron 8600 har metalllokk...

 

Å fåes også kjøpt løse deksler i forskjellige farver til topplokket..

 

Disse monteres over metalllokket...

Endret av sony123
Lenke til kommentar
OPPDATERING: En venn av meg har en 8600 (2-3 mnd'er gammel) så jeg skal se på den i kveld. Kommer med en tilbakemelding da på hvordan den "føles."

Flott!.. Hadde vært fint om du kunne komme med en liten erfaring om PC'en.. størrelse, vekt, skjerm, støy, tastatur, etc :)

Lenke til kommentar
har selv en Inspiron 8600, å er meget fornøyd, den er lydløs ved tekstbehandling, internettsurfing++

 

Viftene starter kun ved tung spilling...

Vennen min nevnte at dekselet hvor man hviler hendene/armene var litt "spinkelt" og at det noen ganger gav etter. Har du opplevd dette?

 

Hvor ofte tar du den med deg? Har du noen annet i sekken da? Og hvor ille er vifte-støyen.

 

Bidz: Du har fortsatt ikke nevnt hvorfor du ikke vurderer Tundra'en?

Lenke til kommentar

har dell 8600. 1.7M,512 ram ,80G 5400, wuxga,bluetooth og er fornøyd. betalte vel ca 16200 for den med dell veske og frakt for et par mnd siden.

 

widescreen er det beste, min mening ihvertfall. kommer aldri til å kjøpe noe annet på laptop etter dette.

 

vekt, hadde tundra 1555 før, som er samme størrelse \vekt som de som vart nevnt.

en merker at maskina er litt større\tyngre, men en bruker den vel ikke mens en går... uansett dell veska som fulgte med var veldig bra og merker ikke dette lengre.

 

jeg ville absolutt ha widescreen, og da var 8600 eneste valget når en fikk det tilbudet på pris.

 

support: syntes det kom litt lys fra bunnen av skjermen så sendte en mail til dell tech, maskinen ble hentet opp og levert på døra med ny skjerm innen 7 arb dager.

hvordan dette er om 1 år når support avtalen er over, er en annen sak.

uansett en kan reklamere innen 5 år.

 

en har også dell forumer og notebookforums.com for hjelp, oppdateringer etc.

Lenke til kommentar
OPPDATERING: En venn av meg har en 8600 (2-3 mnd'er gammel) så jeg skal se på den i kveld. Kommer med en tilbakemelding da på hvordan den "føles."

Flott!.. Hadde vært fint om du kunne komme med en liten erfaring om PC'en.. størrelse, vekt, skjerm, støy, tastatur, etc :)

Jeg synes feks tastaturet er genialt, er så å samme plassering av tastene som standard tastaturer, grunnet maskinen er litt bredere enn vanlig, pga widescreen..

Synes ikke vekta er ille, trur ikke jeg hadde merket noe forskjell om den hadde vært 0,3-0,4 kg lettere..

Har selv planet 21 ryggsekken, å den er genial!!!

 

Ang støy, er den som sagt lydløs ved vanlig tekstehandling, surfing osv...

Viftene starter når jeg spiller...

 

Er meget fornøyd, Ekstra + for meget god support....

 

Men jeg ville valgt den 3 års forsikringen var jeg dere

Lenke til kommentar
Bidz: Du har fortsatt ikke nevnt hvorfor du ikke vurderer Tundra'en?

Hovedsakelig pga. at CL56 er omtrent samme maskin. Har også hørt at folk sier at 1557 baserte maskiner (Tundra 1557, Whitebox CL1557, etc) er litt vel "plastic fantastic". I tillegg har den vanlige Radeon 9600 64MB skjermkortet. Et bra skjermkort er veldig viktig for meg, da jeg vil ha muligheten til og spille litt på laptop'en (drar den med til venner, spille i LAN, osv, istedenfor og drasse med stasjonæren når det av og til er helge-"parties").

 

Sånn sett er CL56 litt fristende også, for det har Radeon 9700 128MB kort, som skal være litt bedre enn Radeon 9600 Pro Turbo 128MB som Inspiron 8600 har.

Lenke til kommentar

Jeg valgte Tundra, for å få mye for pengene. Ville veldig gjerne ha metalllokk, men gikk bort ifra det når jeg fikk alt annet for pengene mine hos psdata. Har vært veldig fornøyd med servicen, var jo så uheldig å få et minnekort som ikke fungerte, og de betalte vanlig porto og fikset den for meg. Fikk tilogmed byttet til den harddisken jeg ville ha, siden det tok litt ekstra tid. (De fant ikke feilen, men ville ikke gi seg før de fant den). Så der er jeg veldig fornøyd. De gadd å maile med meg frem og tilbake også, jeg ombestemte meg jo stadig og ville ha 333ram isteden og raskere harddisk og slikt. Men det ordnet seg.

 

Whitebox turte jeg ikke vurdere engang, ønsker meg skikkelig garanti, og betaler heller litt mer for god service. Mulig mye av det er rykter og overdrivelser, men likevel...

 

Dell har jo heller ikke rykte på seg å være tipptopp på alle områder, spesielt ikke når det gjelder å ombestemme seg og endre på innmaten så vidt jeg har skjønt. Mens Tundra bygges veldig etter ditt eget ønske her i norge, selv om boksen vel er ferdigbygget fra det store utland.

 

Mulig maskinen er litt plastisk, men det overlever jeg helt fint med. Prøver å være forsiktig, har kjøpt en skikkelig sekk å bære den i, og har funnet ut at reiseforsikringen bør dekke en god del om noe skulle skje under frakt og slikt.

 

Har tre usb-innganger, og minnekortinngang.

 

Og så liker jeg å taste på tastaturet, gikk mye raskere å venne seg til enn på andre bærbare jeg har prøvd. Tastene er ikke så blå som de ser ut på bilder, litt moro med gjennomsiktigheten. Stort sett helt lydløs, litt tikking i hitachi-harddisken, den som fulgte med var like lydløs (fikk jo testet den litt før jeg sendte den inn), og så veier den lite og er slank og fin.

Endret av Vannjenta
Lenke til kommentar
Jeg har lekt med både Dell 8600 og den er noe dritt.... Produserer masse støy og varme kontra CL56!

 

Gå for CL56!  :thumbs:

Du har også lekt med CL56 da eller?

 

i tillegg hadde det vært greit med en litt bedre forklaring på hvorfor du kaller Inspiron 8600 "dritt". Litt usakelig sagt, synes jeg.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Vel, nå glemte selvfølgelig vennen min å ta med laptop'en på møtet, så jeg får se den i morgen tidlig.

 

Senshi: Slik jeg forstår det fra andre tråder, så har ingen mottatt CL56'en enda...

 

Takk for kommentarer vannjenta! Jeg må si at i motsettning til bidz så er ikke skjermkort det viktigste jeg ser etter. Støy er viktig, så hvis det Senshi sier om støyen på 8600 stemmer, så betyr det mye i mitt valg. En annen ting jeg lurer på: Hvorfor er det så viktig å ha metall deksel? Jeg kan skjønne at det kan bli riper i plast, men så lenge man har en ordentlig sekk burde vel det gå greit? Eller er det her snakk om at en med metalldeksel vil tåle et hard støt mye bedre hvis man skulle mistet laptop'en på gulvet eller noe. Jeg har i alle fall hatt min nåværende laptop i 3 år og det har gått veldig greit. Den har ganske solid plastdeksel og det er ingen åpenbare riper i den. Har mistet den i gulvet en gang, og det gikk heldigvis helt greit.

 

Akkurat nå tror jeg at jeg kommer til å velge Tundra'en. Hvordan er det forresten med skjermen på den vannjenta? Klar og lyssterk?

 

Igjen, det jeg fortsatt sitter igjen med som argument for å kjøpe 8600'en er selvfølgelig at den har widescreen. Tror det kan komme VELDIG godt med når jeg skal programmere.

Lenke til kommentar

Hei! Var veldig spent da jeg kjøpte min, for det er min første bærbare. Etter over femten år med stasjonær så var jeg veldig usikker på om jeg ville like tastatur og skjerm på bærbar. Men det har gått veldig fint. Siden det er min første bærbare er det vanskelig å svare på hvordan den er i forhold til andre, men jeg liker skjermen. Spiller spill på den og alt, går helt fint. Var også bekymret for oppløsningen, siden jeg har litt dårlig syn, men det også er ikke noe problem. Deilig å kunne ha mange dokumenter ved siden av hverandre på siden og se større deler av websider og slikt.

 

Det med metalldeksel er vel mest redselen for at lcd-skjermen skal bli klemt istykker i sekken... man må vel uansett være kjempeforsiktig, spesielt en skjerm på 15 blir nok vanskelig å redde om den faller i bakken uansett? Ikke verdt å prøve på iallfall...

Lenke til kommentar

Sendte en mail til PS-data og lurte om det det ikke var mulig å få 333 minne, i stedet for 266. Nå har jeg fått et tilbud på 17495 (mao, akkurat samme som her) men da får jeg bare 512 MB ram (og ikke 1024). Jeg får også et Wireless G kort (oppgradert fra B?).

 

Noen som kan si noe om hvor stor forskjellen er på 333 minne og 266? Er det værdt å "miste" 512 MB minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...