Gå til innhold

elektrisitet

Anbefalte innlegg

Hadde om elektrisitet på skolen idag, men må innrømme at jeg ikke skjønte en døyt fordi læreren ikke klarte å få noen i klassen til å skjønne. Mitt spm er hvorfor heter det P=U*I hvorfor U og I? :blush:

Samme med motstand, skjønte ikke en døyt når en av oppgavene hadde 4 Ohm, hva er 1 Ohm?

Hvorfor bruker man hk istedenfor Watt lurer jeg også på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I all matematikk bruker man bokstaver eller tegn til bestemte variabler eller verdier. Ofte brukes første bokstav i et ord som beskriver verdier (som regel et engelsk ord), eller navnet/forkortelse av navnet på den som fant variablen/verdien.

Feks:

Ohm er navnet på han som fant ut om motstand i kretser.

hk er et gammelt mål som i utgangspunktet ikke skal brukes lenger, men vaner er ofte vonde å vende. Det er imidlertidig påkrevd å oppgi verdier som normalt blir oppgitt i hk også i watt, feks på påhengs-motorer.

Ofte er det enklest når du lærer noe nytt å bare godta at slik er det, og begynne å regne med formlene. Du vil etterhvert som kunnskapene dine om emnet vokser begynne å forstå hvorfor formlene er slik dem er. Begynner du ikke å forstå dette, har du ikke lest leksa di godt nok :)

Lenke til kommentar

Ohm er resistans. Tenk deg et vannrør, som vil være lederen der vannet er strømmen og trykket er spenningen. Resistansen i røret er da det som stopper vannet. Jo mer som stopper vannet, jo mindre vann går det gjennom røret.

1 ohm vil i sammen med vannrøret være et glatt og smidig rør som leder godt. Dette er da lite resistans. Det vil gå stor strøm siden I = U/R, altså strøm er lik spenning delt på resistans. Tenker du slik, vil du lett forstå strøm, spenning og resistans. (Volt er egentlig bare forskjeller mellom positive og negative punkter, men det går for det samme som trykk... nesten.. :dontgetit: )

P er effekt. Effekt forklart er forholdet mellom strøm og spenning. Altså effekt er lik strøm ganger spenning.

Et batteri på 9 volt er koblet i serie med en motstand på 50 ohm. Hvor mye effekt utvikler batteriet?

---------

I = U/R

I = 9V/50(O) = 0,18A

P = U * I

P = 9V * 0,18A = 1,62W

Jeg forbeholder meg retten til å ta feil, i og med at dette er en stund siden.
Lenke til kommentar

En bra forklaring av (jonas), men ettersom jeg har gått en god del år på skole og hatt en veldig god del om akkurat dette, vil jeg ikke forklare mer enn at jeg stiller meg bak ryggen på Armalite66!

Det beste er å godta det. Du må ikke forstå at P = W = Effekt, U = V = Spenning, R = Ohm = Motstand og I = Ampére = Strøm.

Dette kommer. Motstand ® oppgitt i ohm er bare det samme som penger oppgitt i kroner.

Lenke til kommentar
Det beste er å godta det. Du må ikke forstå at P = W = Effekt, U = V = Spenning, R = Ohm = Motstand og I = Ampére = Strøm.
Går trådstarter på eletrolinje, vil jeg anbefale nettopp det: Prøv til det ytterste å forstå formlene. Hvis du jobber med formler du absolutt ikke skjønner dritten av, kan du like godt sette deg ned med en bok med og bind for øynene.
Lenke til kommentar

Hvis du skal gå videre på dette med elektro, bør du nok lære deg dette så godt du kan! Ikke bare godta at slik er det!

Tenk praktisk! Sett det i perspektiv!

Jeg er snart ingeniør, og jeg hadde ikke kommet hit jeg er nå uten å lære meg det grunnleggende godt!

Lykke til videre!:)

Lenke til kommentar

Hør her: Går du elektro GK, elektronikk VK1 og så elektronikk service elektroniker VK2; DET FINNES IKKE SLAPPERE LINJER

firere og femmere kommer av seg selv, og ordene "surfing/kaste vekk tid/flash-spill" vil få en ny betydning. Det eneste du må gjøre er å møte opp.

:yes:

Hvis læreren min surfer forumet (*søke*), så beklager jeg, men det er rimelig lite langt fra sannheten.

Lenke til kommentar

IKKE GÅ ELEKTRO!

Går GK Elektro nå... huffameg.

Alt er vanskelig og jævlig. Ingen skjønner en dritt (Untatt 3 - 4 stykker). :p

Alt er slapt... ingen gjør noe (Untatt de 3 - 4 stykkene).

Men vi har et EKSTREMT bra klassemiljø. Er 15 stk. så vi går tett oppi hverandre hele tiden.

Endret av pZion
Lenke til kommentar

Litt for kanskje å skape økt forståelse...

For å forstå Ohm/motstand er det kjekt slik det ble sagt her, å tenke seg en vannslange/vannrør. Selve vannslangen (lederen) vil gi motstand i seg selv, avhengig av hvor tykk den er, (hvor godt metallet i lederen leder elektrisitet). En tynn ledning vil ikke frakte så mye liter per sekund som en tykkere ville gjort, med det samme trykket på vannet. Tenk deg at du står i dusjen, skrur på dusjen på ca. halv styrke. Hvis du nå tar dusjslangen og klemmer den bare litt, slik man ville gjort hvis man skulle stoppe vannet helt, så vil du se at det kommer mindre vann ut av dusjhodet. Hvis du fortsatt holder på slangen slik, men skrur opp på krana, vil det kanskje komme like mye vann ut av dusjhodet som det var før. Du presser på med mer "spenning" for å få den samme "strømmen" ut av dusjhodet, siden du nå har en ekstra motstand på slangen, der hånda di klemmer.

Spenning/Volt, eller spenningspotensiale som det egentlig heter, liker jeg å tenke på som et fjellvann, som hvis man åpner demningen i bekken, vil strømme nedover fjellsiden. Når vannet har kommet ned på bunnen, må det kraft til for å flytte det opp på toppen igjen for at det på nytt skal renne nedover fjellsiden. (Denne kraften blir laget av kjemiske reaksjoner i et batteri)

Håper det var enkelt å forstå

Lenke til kommentar

Offtopic:

Til alle som tenker å gå elektro; IKKE GJØR DET!!!

Går GK jeg også nå og det er KJEDELIG, men så går en jo også på skole for å få arbeid da...

Ontopic:

U - V - Volt - Spenning

R - *sette inn tegn som ligner på en o med føtter - ohm* - Motstand/Resistans - Hvor vanskelig det er for strømmen å komme frem.

I - A - Ampere - hvor høyt trykk det er på elektronene.

P - W - Watt - Effekten.

U=R*I Hvis en ganger motsanden med amperen får en spenningen.

R=U/I Hvis en deler spenningen på strømmen får en motsatanden.

I=U/R Hvis en deler spenningen på motstanden får en strømmen.

Denne formelen kan også settes i en trekant så det blir enklere å huske den;

----/ \

--/_U_\

/_R|I__\

P=U*I Hvis en ganger spenningen med strømmen får en effekten.

U=P/I Hvis en deler effekten med strømmen får en spenningen.

I=P/U Hvis en deler effekten på spenningen får en strømmen.

Denne formelen kan også settes opp i en trekant;

----/ \

--/_P_\

/_U|I__\

Trekantene ble litt vanskelige å få til...

Håper dette gjorde det hele litt klarere :thumbup:

Lenke til kommentar
Hør her: Går du elektro GK, elektronikk VK1 og så elektronikk service elektroniker VK2; DET FINNES IKKE SLAPPERE LINJER

firere og femmere kommer av seg selv, og ordene "surfing/kaste vekk tid/flash-spill" vil få en ny betydning. Det eneste du må gjøre er å møte opp.

:yes:

Hvis læreren min surfer forumet (*søke*), så beklager jeg, men det er rimelig lite langt fra sannheten.

Hvilken skole går du på?

på vår skole er det absolutt ikke slik du beskriver det!

Vi jobber MYE (selvsagt er det noen som ikke bryr seg men slike vil du finne over alt)

Hilsen en som går på elektro og liker det :)

Lenke til kommentar

ja det er jo bra med godt klassemiljø.. vi har det slik vi også at lærerene driver å klager fordi vi sitter å snakker i mangfoldige timer. Men vi jobber en del også.

Men så har vi jo ikke pc til hver person i klassen heller da, vil tro det hadde blitt mye mer surfing da ;) men det jeg skulle frem til var at da ville vi sansynligvis ikke fått gode karakterer heller.

Lenke til kommentar

For de som ber vår kjære trådstarter om å ikke begynne på elektro, ikke vær så negative.

Selv er jeg elev og er snart ferdig med VK2, jeg har gått GK elektro, VK1 elektronikk og går nå VK2 romteknologi.

Aldri vært mer fornøyd med valg av skolelinjer, men det kreves at du er flink med tall og tenker logisk.

Det med U = R*I er noe du må akseptere, hvis du får jobbet litt med det. Brukt formelen, kombinerer den med andre formler og lover så ser du at den er uhyre logisk. I tillegg veldig enkel å huske, etter litt bruk av ohms lov så faller det deg naturlig.

Bokstavene som brukes i slike formler kan til tider være greske, gled deg til du tar fysikk (hvis du noen gang gjør det). Da kan du klø deg i hodet etter en stund :)

Hvis du liker å jobbe litt praktisk og har en sans for elektriske artikler så er elektro virkelig linjen for deg.

Hvis du faktisk har påbegynt den utdannelsen og følger løpet til fullført VK1 så er det ingen som nekter deg å hoppe over til påbygg allmennfag eller forkurs ingeniør.

Dette var vel for det meste off topic, men det er synd at folk fraråder deg å gå elektro. Gjør valget ut i fra dine interesser og ditt ståsted i henhold til skolearbeid. Du er ikke NØDT til å gå allmennfag hvis du vil bli ingeniør (bachelor) eller sivilingeniør (master), du kan velge en alternativ vei og oppleve litt mer på veien også :)

Kanskje du er uheldig og må bruke 4 år, men du sitter igjen med en veldig grundig utdannelse som gir deg store fordeler hvis du går mot en ingeniørutdannelse innen elektronikk e.l

Jeg kunne skrevet og skrevet om dette :p

Men jeg vil ikke gjøre det, bare ymte frem at elektro er ikke så ille som de skal ha det til.

Look at me, vi hadde sjeldent lekser... men det var enkelt og lett forståelig pensum :)

Mye fritid og skole kun i skoletiden engasjerer, du har det gøy i skoletiden og i tillegg har du enda bedre tid til venner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...