Gå til innhold

scsi og hastigheter

j--

Anbefalte innlegg

SCSI kort <- billigste er på ca 800,-

SCSI harddisk <1606,-

1. Hvordan går dette sammen?

2. Hva blir hastigheten på disken?

3. Hvor mange decibel vil den produsere i forhold til en mextor disk på 120gb?

4. Er denne disken større en andre ide disker?

5. Vil jeg merke forskjellen på respons og hastighet mellom denne og en 7200rpm disk?

6. Jeg vil kjøre denne disken som eneste disk i min shuttle pc. hvordan går det

uten å ha noen ide disk?

7. Vil OS starte på vanlig måte?

Ble litt mange spørsmål, men jeg har aldri vært borte i scsi disker før..

M.V.H Clvn

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har desverre ikke sata :(

Skal bruke shuttlen min (av type sn45g) som lan pc, altså bare til OS og litt spill. ikke noe filmer / mp3, så jeg trenger ikke større hd heller... det har jeg en fil server til:P

Lenke til kommentar
SCSI kort <- billigste er på ca 800,-

SCSI harddisk <1606,-

5. Vil jeg merke forskjellen på respons og hastighet mellom denne og en 7200rpm disk?

uten å ha noen ide disk?

Ble litt mange spørsmål, men jeg har aldri vært borte i scsi disker før..

M.V.H Clvn

1: SCSI kortet støtter bare Ultra-2 som er 80MB/s. Skal du ha den disken bør du finne en kontroller som støtter Ultra160/Ultra320.

2: God søketid og greie hastigheter.

Her kan du lese en test av den:

http://storagereview.com/articles/200110/2...1MAM3367_1.html

Husk at den testen er 3 1/2 år gammel, og at de diskene den blir sammenlignet med også er like gamle.

Her kan du velge den "testen" du vil og sammenligne med mange andre IDE/SCSI disker.

http://storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php

3: Nesten 10dB mer i følge den testen. Husk at det er idle, og effekten av lyden ikke betyr alt. Noen lyder er mer irriterende andre.

4: Den disken er like stor som vanlige disker i bredde, høyde og lengde, men når den gjelder lagringplass er den mye mindre. (regner med at det var de fysiske målene du mente)

5: Jeg vil tro du merker forskjell ja, men det mye av denne responsen er sikkert placebo :) (men likevel reell)

6: Det vil 99% sikkert gå om kontrollerkortet støtter å bootes fra.

7: OS vil starte på vanlig måte ja, men du må trolig installere drivere fra diskett under installasjonen av windows, og det er ikke sikkert at det finnes drivere til eventuelle andre OS du vil bruke.

Men når det gjelder SCSI så er det ikke verd pengene. (særlig når du må kjøpe en kontroller, fordi det er stor forskjell på kontrollere. Kjøper du en til 3k> så vil du få mye bedre ytelse enn om du kjøper en til <1000. Og nye IDE disker har så høy tetthet at de har veldig gode lese/skrive hastigheter. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en god IDE disk som vil gi deg mye mer for pengene, og med mye lavere støynivå. Selv er jeg veldig svak for Hitachi sine nye 7k250 disker som ikke bare er en av de diskene med best ytelse, men også er veldig stille både idle og under skriving. Seagate sine 7200.7 skal vistnok også være nesten like stille, men men litt lavere ytelse. Når det gjelder S-ATA kontra P-ATA så er det ganske mye det samme, men P-ATA versjonene var 2-300 kr billigere enn S-ATA'ene forige gang jeg kjøpte disker.

EDIT: Skal du ha en SCSI disk så er vel Seagate Cheetah 15k.3/10k.6/Maxtor Atlas 10k IV gode disker.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

uten å ha noen ide disk?

1. Til 1 enkelt disk vil du ikke ha behov for mer enn 80MB/s - dette fungerer helt fint!

2. Svært bra. Likevel, skal du ha optimal ytelse så er likevel en siste generasjons SCSI disk å anbefale, den du har linket til er en modell gammel. De nyeste 15K 36GB'ene ligger ca 800 kroner opp i pris. Ser du på pris/ytelse er det likevel ikke verd det.

3. I prinsippet så er det (under annet enn hard belastning) ikke snakk om mye forskjell, begge diskene har oljelager. Har du en 5.25" brønn ledig vil jeg anbefale deg en Harddisk Silencer, den vil nesten eliminere problemet med viberasjonsstøy som er det verste med en 15K SCSI disk (med oljelager).

4. Nei, den er 36GB, det er nok til windows, spill og programmer med det er ikke akkurat noen lager disk.

5. Ja.

6. Den kjører fint i en Shuttle, har du plass til en harddisk silencer (og kan drite i å ha CD-ROM) så er det likevel en stor fordel.

7. OS vil starte som vanlig, bare sett gå inn i BIOS og velg boot fra SCSI/"bootable add-in card". Windows har innebygget driver til det SCSI kortet.

Det kanskje eneste alternativet til SCSI idag er WD's Raptor, 10K S-ATA disk - denne kommer i samme størrelsene som klassiske SCSI disker og til nesten samme prisen.

De fleste som anbefaler deg denne er jeg fristet til å si ikke har så mye erfaring med SCSI, jeg bruker selv SCSI og har ingen stor erfaring med Raptor men jeg har vurdert en (ønsket meg en stund en Shuttle og hadde i den ikke plass til SCSI kort) men etter en prat med to kjenninger som "hadde" SCSI og konverterte til Raptor slo jeg det fra meg - de angret begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...