Gå til innhold

Server oppgradering?

knutby

Anbefalte innlegg

Her på jobben så har vi 3 terminal servere som kjører dual p3 500mhz og 2 GB ram hver. De begynner å dra på åra så det er snart på tide å skifte dem ut.

Det er ca. 30 brukere pr server.

Hvilken oppgradering passer seg? Tenkte kanskje å Xeon men jeg har ikke noe spessiellt greie på server teknologi :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting,

- Budsjett?

- Terminaler? Bruker dere dem som servere mot tynne klienter (dvs folk logger seg inn og kjører Word og Outlook på terminalen sin?).

Opteron's innebygde minnekontroller gjør den kjapp på svært mange ting er men Xeon har hyper-threading som i akkurat slike scenarioer er en stor fordel.

Hva som kommer ut på "topp" tror jeg vil være ganske situasjonsavhengig, uten at det er snakk om noen dramatiske seiere noen vei. Har du noen preferanse med tanke på leverandør eller skal du bygge selv, og har du da noen preferanse i merker, ser du drar om Xeon her.

Lenke til kommentar

flisespikkeri: minner bare på at en server er ikke en maskin.. en server er en tjeneste. en maskin kan være en server eller flere. :)

forresten. ta en titt på løsningene som evt dell eller hp har. funker ikke det, så kan du skaffe det selv via hardwarebutikker ;)

Endret av phun-ky
Lenke til kommentar

Ok, så deres [skolelinux] anbefalinger, de anbefaler Xeon, regner og med de har optimalisert for Hyper-Threading (som utvilsomt vil gi Xeon et boost her).

Nå vet jeg ikke riktig hvor mye disk dere trenger, så å anbefale noen komplett maskin er lett med tanke på hovedkort, prosessorer og RAM så vil jeg anbefale noe slikt:

- Et dual Xeon kort med enten i875P eller E7505 (disse har begge gigalan og støtte for 533FSB Xeon).

- 2x Xeon 2.4GHz med 533FSB, disse gir "mest for penga", dersom dere ikke skal prøve å gå for bare 2 servere [igjen sett mot skolelinux kravene] (og trenger disse kraftigere).

- "Fordelene" med i875P er at de kan bruke rimligere PC2700/PC3200 ECC brikker der E7505 trenger dyrere ECC+REG. Begge kortene kan utstyres med 4x 512MB brikker (biligere enn 2x 1GB).

Til disk o.l. så vil jeg anbefalt f.eks Seagate Cheetah 10K6 eller 15K3, førsnevnte blir billigere, særlig dersom dere skal ha mange GB.

RAID, kjører dere software eller hardware-RAID, i alle tilfeller vil jeg anbefale dere å holde dere unna Adaptec om dere skal bruke Windows 2003 Server, driverissue/dårlig ytelse.

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Intel Pentium 4 Xeon 2.67 GHz Box PC533 Socket Int-mPGA2 (S604), 512kB cache

2653.08 kr stk

5306.16 kr for 2 stk

--------------------------------------------------------------------------------

Asus PC-DL DELUXE Hovedkort Xeon 533mhz I875P, Dual, SATA, ATX, AGP 8X, GbLAN

1950 kr

--------------------------------------------------------------------------------

Corsair PC3200 DDR-DIMM 512MB ECC REG 32Meg x 8, CAS 2.5, "Low profile"

1448.99 kr stk

5795.96 kr for 4 stk

-------------------------------------------------------------------

Er dette et godt alternaltiv? Disker tar jeg senere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...