Mazeking Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) I omtrent alle FPS'er som kommer ut for tiden som er basert på vår tidsalder er det stort sett sånn at man skal drepe alt som rører seg. I både FarCry og Call Of Duty er det akkuratt det samme. I Call Of Duty har man hele tiden en følelse av å bevege seg inne i "bokser" det er vedlig begrenset hvor man kan bevege seg. Man kan ikke "roame" rundt. Ikke er det bønder og uskyldige maskinarbeidere som man må unnå å treffe. Skyt alt og alle. Det samme er det i farcry. ALT skal skytes på. Ikke noen innfødte på de første øyene som er ute å fisker og soser rundt. BARE mercinaries. Sef er grafikken kuul og det er intens action i disse spillene, men stort sett er det det samme oppskrift som i gode gamle Wolf3d. Kom deg til slutten av brettet og skyt alt på din vei. Blir litt lei av spill der man bare gønner løs og finner uendelige mengder med ammo og våpen. Hadde vært litt kuult med noen litt mer realistiske FPS'er med NPC'er og litt "liv i byen". I gta funker dette med et bymiljø ganske bra og jeg kunne ønsket meg noen lignende i andre spill. Mafia har også noe lignende som jeg mener bør kunne utvikles videre. Jeg ser for meg bymiljøer ala mafia, freedom fighter og andre bybaserte spill der man har et "naturlig" bymiljø men også har en rekke badguys man skal herje litt med. Kan sikkert hende det blir for mye å forlange, men jeg synes nå veldig mange av FPSspillene gjentar seg selv hvis man ser bort fra at grafikken blir bedre. I GTA og Mafia er mye av gameplayer lagt opp rundt blilkjøring som hovedelement. Vil gjerne ha spill der det er fokus på selve storyen (ala Mafia) og miljøet.(GTA) I Fantasy Rollespillene er dette også mange ganger bra. Disse har som regel masse karakterer og byliv, men disse er til gjengjeld i byer der det ofte er "no combat zone" eller lignende. Selv i disse spillene skal man stort sett kille alt man finner i dungeons og ødemarka Noen som har noen synspunkter på spill eller tips om nye og gamle spill med "natrurlige" miljøer ved siden av en bra dose action? I gode gamle pistoltreningssimlutorer var det hus med vinduer og dører der pappfigrer som poppet opp som man skulle skyte på. Her var det viktig å skille mellom "Dame med handlevogn" og "BadGuy med gønner". Skulle vært litt mer sånn i det action FPS'ene også. Noen som har synspunkter? MazeKing Endret 20. april 2004 av Mazeking Lenke til kommentar
Stig_W Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 I Fantasy Rollespillene er dette også mange ganger bra. Disse har som regel masse karakterer og byliv, men disse er til gjengjeld i byer der det ofte er "no combat zone" eller lignende. Selv i disse spillene skal man stort sett kille alt man finner i dungeons og ødemarka Noen som har noen synspunkter på spill eller tips om nye og gamle spill med "natrurlige" miljøer ved siden av en bra dose action? Noen som har synspunkter? MazeKing I spill som Gothic (1&2) har du muligheten for å angripe sivile NPCere, noe som gjør at du får vaktene på nakken. Det kan også resultere i at du ikke får handlet i visse butikker deretter, noe som rent faktisk kan sløve progresjonen videre i spillet. Noe lignende finner man også i Baldurs Gate spillene. Jeg forstår hva det er du egentlig spør etter og dette er faktisk noe jeg har savnet siden begynnelsen av 90 tallet. Personlig ønsker også jeg et spill som du fabulerer om, og jeg håper at en modig utvikler vil påta seg utfordringen en dag. Selv om vi i dag sitter med temmelig avansert teknologi tror jeg ikke at tiden er inne enda for dynamiske, levende miljører som kan stole helt og holdent på AI istedet for forhåndsprogrammerte rutiner(scripts). En ting er å programmere en AI som gjør NPCer til individer med sine egne døgnrytmer, det har vi allerede sett i spill som feks Republic: The Revolution, utfordringen ligger i å gjøre AIen interaktiv. Når vi først skal oppleve en kunstig intelligens som påvirker atmosfæren i et spill og som er unik for hver enkelt NPC, så vil det være uhyre vanskelig å få dette til uten at det ville virke kunstig for spilleren som opplever dette. Man ville nok fort blitt lei av at NPC reagerer noenlunde likt, og man ville etterhvert funnet så pass store bugs i den kunstige intelligens at man ville kunne utnytte slike bugs til sin egen fordel for å gjøre spillet lettere og dermed mindre troverdig. At vi får et spill som du etterlyser er jeg ikke i tvil om, men jeg tror løsningen kommer til å finne sted i et MMORPG hvor alle spillerer påtar seg rolle i spillet og lever denne rollen fullt ut. MMORPG spillene er pr idag i et veldig tidlig stadie, ingen utviklere er kommet frem til et konsept som tiltaler allem MMORPGene man kan velge mellom i dag er enten fremtids sci-fi spill eller mideval fantasy baserte. Gi MMORPG konseptet tid til å modnes, la folk bli lei av å skape seg i slike spill og heller konsentrere seg om å spille for å leve opp til den rollen man har pådratt seg da man begynte på spillet, og la en utvikler komme med det riktige konseptet til riktig tid, da vil vi ha et spill med levende miljøer hvor det rent faktis sitter mer enn en kunstig intelligens bak hver "NPC" Lenke til kommentar
fenris1911 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Vent på Stalker, farr. Lenke til kommentar
Stig_W Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Vent på Stalker, farr. Det eneste STALKER ser ut til ikke å være er levende, leste spillkonsept siden på den offesielle hjemmesiden, der forklarer utviklerene selv at en del av atmosfæren ligger i de tomme gatene og bygningene. Til og med i Traileren står det "Abanoned Cities" som en av tag-lines. Hva du ville med din post i denne tråden fikk jeg ikke helt med meg... Lenke til kommentar
Togo Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Asso... I Stalker så går NPCs rundt av seg selv, jakter på dyr osv på egenhånd uten at det er scriptet. På den måten blir det liv og røre. Selvsagt er det få av disse NPCs, fordi det er jo i "the zone", og der ville ikke jeg heller ha vært for å si det slik. Lenke til kommentar
fenris1911 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) I Stalker kan jo ein NPC gjennomføra spelet i staden for deg. I tillegg har ein dyr som går fritt rundt. Eine gongen ein går ein plass kan det vera heilt aude, neste gong ein går på samme plassen kan ein bli angrepen av ein flokk med dyr. I tillegg har ein soldatar som patruljerer og ein våpenforhandlar såvidt eg veit, men det er mykje aude, ja. Endret 20. april 2004 av fenris1911 Lenke til kommentar
cock hammer Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) jeg sier bare S.T.A.L.K.E.R ! "...Essentially the game where Morrowind and Soldier Of Fortune collide, it's a game that aims to give you unrestrained exploration and adventure in a self-contained radioactive wasteland. As the game's lead designer Alexey Silyanov explained to us: "The whole world lives out its life; an absolutely artificial world controlled by artificial intelligence. It learns, it advances. It's absolutely a real world. We're trying to make a place where the player lives; where the player is given an individual experience." http://www.computerandvideogames.com/r/?pa...3062(amp)page=1 Endret 20. april 2004 av cock hammer Lenke til kommentar
Cruento Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 I både FarCry og Call Of Duty er det akkuratt det samme. I Call Of Duty har man hele tiden en følelse av å bevege seg inne i "bokser" det er vedlig begrenset hvor man kan bevege seg. Man kan ikke "roame" rundt. Ikke er det bønder og uskyldige maskinarbeidere som man må unnå å treffe. Skyt alt og alle. Det samme er det i farcry. ALT skal skytes på. Ikke noen innfødte på de første øyene som er ute å fisker og soser rundt. BARE mercinaries. Det er kanskje en grunn til at det ikke finnes noen innfødte på øyene i FarCry? Det som drives med på øyene er ting som ingen skal se eller vite om, derfor skyter mercenaries alt som kan krype og gå. Dette er vel også, etter som jeg har forstått det, det eneste grunnen til at de er ute etter Jack også? Mulig jeg tar feil og at Jack er involvert på et vis, men jeg har ikke rundet spillet enda. Er forresten enig i det du sier generelt om dagens FPS'er, det hadde vært fint med litt forandring. Lenke til kommentar
norway Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 jeg sier bare S.T.A.L.K.E.R ! "...Essentially the game where Morrowind and Soldier Of Fortune collide, it's a game that aims to give you unrestrained exploration and adventure in a self-contained radioactive wasteland. As the game's lead designer Alexey Silyanov explained to us: "The whole world lives out its life; an absolutely artificial world controlled by artificial intelligence. It learns, it advances. It's absolutely a real world. We're trying to make a place where the player lives; where the player is given an individual experience." http://www.computerandvideogames.com/r/?pa...3062(amp)page=1 Betyr det at spillet varer så lenge som du vill at det skal vare ? Eller er det et evighets spill ? Hva er målet ditt i stalker ? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Det samme som i alle RPG's: Bli übergod med den beste armoren og det sykeste våpenet? Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Deus Ex 1 og 2 er veldig gode eksempler på FPS'er som man nå ha "NPC-interaction". Men kansje du kan glededeg til Vampire: the masquarade - Bloodlines? Der skal det visstnok være flust med dette (det skal jo tross alt være et FPRPG/FPS) Lenke til kommentar
paranoide Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Rart ingen har nevnt Morrowind? Det er ærlig talt ikke et rendyrket fps, men det nermeste du kommer et fritt, "roame-rundt" spill i førsteperson, og også ett av de beste spillene som har kommet de siste årene Lenke til kommentar
cock hammer Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Det samme som i alle RPG's: Bli übergod med den beste armoren og det sykeste våpenet? nei ingen slike elementer. "So it's a role-player then? "Well it's quite like Morrowind," says Silyanov. "It also bears similarities to Fallout in that it's a post-nuclear world where you can go everywhere you want and do anything you want. "However, what makes it different is that you don't advance your character - there are no stats or skills. But every time you play, you should still advance more: you start to understand what you should wear and buy, being able to afford more armour, better guns and so on." It's also worth noting that the traditional RPG inventory system, cruelly ditched by Deus Ex: Invisible War, is back with a vengeance here." http://www.computerandvideogames.com/r/?pa...3062(amp)page=1 Endret 20. april 2004 av cock hammer Lenke til kommentar
cock hammer Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) jeg sier bare S.T.A.L.K.E.R ! "...Essentially the game where Morrowind and Soldier Of Fortune collide, it's a game that aims to give you unrestrained exploration and adventure in a self-contained radioactive wasteland. As the game's lead designer Alexey Silyanov explained to us: "The whole world lives out its life; an absolutely artificial world controlled by artificial intelligence. It learns, it advances. It's absolutely a real world. We're trying to make a place where the player lives; where the player is given an individual experience." http://www.computerandvideogames.com/r/?pa...3062(amp)page=1 Betyr det at spillet varer så lenge som du vill at det skal vare ? Eller er det et evighets spill ? Hva er målet ditt i stalker ? sjekk ut hjemmesiden. http://www.stalker-game.com/index_eng.html og den her http://oblivionlost.deloo.de/en/ Endret 20. april 2004 av cock hammer Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Splinter Cell Pandora Tomorrow har til en viss grad levende miljøer, og om man vil snike seg forbi eller wacke alt og alle velger man selv . Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Rart ingen har nevnt Morrowind? Det er ærlig talt ikke et rendyrket fps, men det nermeste du kommer et fritt, "roame-rundt" spill i førsteperson, og også ett av de beste spillene som har kommet de siste årene Morrowind og forsåvidt gothic2 har elementer av at man støter på folk flere steder. Jeg mener nå allikevel at de fleste av folkene man støter på i disse spillene befinner seg i "safe sones" . De aller fleste gangen jeg forsøkte å nærme meg folk ute i ødemarka så ble jeg stort sett angrepet med det samme. Det er et par unntak der det står folk helt stille ute i ødemarka og bare venter på deg. Personen med boots of blidning speed osv. I byene er dog folk (stort sett) vennligsinnet. Du blir aldri angrepet umotivert i en by , som i en dungeon. De eneste oppdragene imorrowind som hadde litt av det jeg søkte var assasins missionene. Der skulle man finne folk i en by og kille. Da blir det straks mer spennende og vanskelige enn å ta meg seg sitt Über våpen og sverd ned i en dungeon og kille alt for å finne en eller annen skatt man blir bedt om å finne. Hadde vært litt mer spennende om det var flere folk som feks reiste mellom byene. Travelere som ble ranet av banditter (ala fallout serien) Det kunne vært folk som var ute og hogde tømmer for å bygge hus. Militaer som kjempet egne kriger mot bandits som raidet dem osv. Folk som bygde seg hus. Ny broer som ble bygget underveis i spillet. Selv om disse tingene hadde vært scriptet så hadde de nå gitt mer atmosfære. Mange spill har jo fint klart å legge inn værskifte og døgnskifte. Gothic er sånn sett veldig bra. Men det bor jo "kun" ca 50 mennesker i Khorins. Kvalifisere knapt til en plass men bensinjappa og nærbutikkk sett med norske øyne i en moderne setting. I "gamle" dager spilte jeg et spilte som het Privat Eye eller noe slik. Et detektiv spill der man hadde et mord mysterie man skulle oppklare. Hadde vært litt tøft med enn moderne utgave av et slikt type spill med en bysetting. Man var en korrupt snut som hadde fått sparken og måtte starte for seg selv. Ser for meg en by setting med masse folk der man får i oppdrag å finne tyver må ta litt tbane rundt ala (GTA3) og taxi (ala GTA Vice City) for å komme seg rundt i en SCHVÆR by for å utforske ting og tang. Tenk dere mappene til GTA 3 uten bilkjøring men med folk man skulle finne og bygninger man skulle utforske, samt masse folk som dro til og fra jobb, rush trafikk. Dro man fram våpen burde folk skrike og stikke av. REALISME er stikkordet.... Jeg mener at GTA serien er Konge! men hører innunder et mer arcadepreget spill. Mafia hadde gode elemneter men ble veldig lineært. Dessuten kunne man ikke gå inn i så mye bygninger. Gothic og morrowind har så absolutt elementer. Et spill jeg aldri har spilt er The Sims. Hvordan fungere NPC'ene her? De må vel ha et snev av bra scripting og AI siden dette spille er en "lev-et-virtuelt-liv-simulator"? Anyone? Kan ikke noen smelte innholdet av NPC reaksjone hendelsesforløp og atmosfære sammen til en moderne FPS? MazeKing Endret 21. april 2004 av Mazeking Lenke til kommentar
Vamp069 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 For all del, jeg tror du skal hente fra gamle DeusEx og nykommeren DeusEx Invincible War. disse to har store maps, fulle av muligheter(spesielt 1ërn) der man faktisk slipper og drepe alt og alle rundt seg. Man kan viss man vil da men DeusEx1 og 2 er mine anbefalinger Skaff deg GameCube og spill Zelda The Wind Waker og Metroid Prime ---p4 3ghz 512ddr Ati 9800Pro 0db--- Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Et fullstendig realistisk miljø er ikke mulig, ikke fordi det ikke er grafisk mulig, men da må man intergrere alt som finnes i et byliv, deriblant barn. NPC-barn i et spillmiljø som er åpent for all vold ville for de fleste ikke vært sælig ønsket. Spørsmålet er om disse skal kunne drepes eller lemlestes på linje med andre NPC`er......jeg tror det er en grense de fleste ikke vil krysse. Såkalte "nocombat"-zones kan være en løsning, men da er nok en patch like rundt hjørnet. Man ser f.eks ingen barn i Gothic eller GTA, ingen rullestolbrukere eller andre handikappede.....og da er spørsmålet, vil vi ha det? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Såklart vil vi ha det! Ingenting som er så morsomt som å kjøre over gamle damer i carmageddon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå