slimboy Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Var på en nett butikk i USA, hvor betalingen gikk via eBay. eBay har fått litt pepper i det siste, så anbefales denne betalings løsningen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 DU kan strengt tatt ikke batale gjennom Ebay. Ebay er bare et rammeverk som gir deg en del flere rettigheter og slikt enn om du bare hadde handlet direkte med selger. Blant annet har du jo håndfast data på hvilken pris og produkt dere ble enige om, så det fungerer som en slags sikkerhet. Det er godt mulig selger mener at selve betalingen skal gjøres gjennom Paypal, som er den vanligst betalingsformen for Ebay, og til dels integrert i systemet deres. Det finnes likevel ingen faktiske begrensninger på hvordan du betaler. Det er opp til hva du og selger blir enige om. Jeg kjøpte 2 ting over ebay forrige måned, og en av dem var elektronisk overføring av penger via Paypal. Den andre var en fysisk overføring av penger i form av en valuttasjekk gjennom posten. begge deler fungerte fint, selv om sjekken selvfølgelig tok en stund or å komme frem til USA. Jeg kan derfor ikke kommentere på hvor sikkert det er før jeg vet hvilken betalingsmetode det er snakk om. Hvis det er Paypal, så er det snakk om at det kan eksistere sikkerhetshull i deres rutiner som kan gjøre paypal kontoen din sårbar for angrep. Dette vil ikke påvirke selve betalingen din (den er trygg), men kan potensielt la noen trekke penger fra kontoer og kort som du har festet til Paypal kontoen. Det finnes likevel mange ting du kan gjøre for å sikre deg selv mot slikt. Det aller tryggeste er jo selvfølgelig å stenge kontoen din helt etter transaksjonen(e) dine er ferdig, og du ikek trenger den mer. Jeg har selv hatt en paypal konto i ca 2 år uten problemer, men jeg tar forhåndsregler som å ikke feste kontoer eller kort til kontoen, slik at selv om noen får tilgang til kontoen, så mangler de koder til kontoer osv. Jeg er også selvfølgelig nøye med å ikke ha penger oppbevart på kontoen, noe som forsovidt er helt unødvendig, når du kan overføre penger fra din bankkonto direkte til selger via paypal, uten å la pengene ligge på Paypal. Her er en link til det noen hevder kan være et problem med Paypal. http://www.meretrx.com/PayPal/ En liten sluttommentar: Ingenting er 100% sikkert, og når det kommer til penger så er det alltid noen som kan se deg som et potensielt svindel-mål. Det gjelder både ting som usikkerheter i betalingsmetoder, til simpel svindel som at folk selger produkter som de ikke har. Litt sunt bondevett går likevel en lang vei. Snakk litt med selger, og få et bilde av om det er en ok person, og bruk litt tid til å undersøke betalingsmetoder. Litt enkel goodle-søking får som regel frem alle kjennte problemer som folk påstår (med rette eller urette) av de har. Med det sagt, så har jeg over 10 kjøp via Ebay de siste årene, og har aldri hatt problemer. -Stigma Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Personlig fjernet jeg kortet mitt fra PayPal, samt stengte kontoen... Holder meg heller til Norske bedrifter fra nå av, det etter å ha lest http://www.meretrx.com/PayPal/ . Kanskje litt hypokonder, men likevel er det viktig å være på den sikre siden. Har brukt PayPal 2 ganger, har fungert bra da. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Du kan ikke betale gjennom eBay, men som Stigma sier så eier eBay PayPal som er en betalingstjeneste. Hvis du kjøper noe på nettauksjon så kan du også bruke www.auctionpayments.com (het bidpay før) som er en tjeneste som lar deg sende western union money order via nettet. Begge disse er trygge hvis du bruker litt sunt nettvett og aldri tror på e-post (spam) som sier at det er noe feil med kontoen din (gjelder spesielt paypal). Jeg har gjort over 150 transaksjoner på eBay det siste året og bruker disse to betalingstjenestene til å gjøre opp. Har ennå ikke hatt problemer. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Jeg tror det viktigste er å finne frem til en nettbutikk/selger som virker seriøs, da blir neppe selve penge-overføringen noe problem heller. Stoler du ikke 100% på dem du skal kjøpe fra er det best å holde seg unna. Som forrige mann sa; ta forhåndsregler, aldri ha penger et sted hvor man tror de kan være sårbare. Personlig passer jeg også på at det aldri står for mye penger(dvs jeg hiver ikke inn hele studielånet) på min bankkort konto, slike kort kan kopieres og misbrukes uten problem. Dog er dette også for å begrense/overvåke eget forbruk Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Takker for alle innlegg, very nais og informative Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 jeg ble svindlet av en dansk kar paa ebay. betalte 7000 paa forhaand.. aldri igjen Lenke til kommentar
total Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 men hvordan funker egentlig paypal? forhåndsbetaling via visa, eller? hva hvis den du sender penger til ikke sender produktet? tenkte jeg skulle betale en vare via auctionpayments.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå