Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs sikkerhet på en skole

Anbefalte innlegg

Jobber som lærling på en vgs skole, og vi kjører litt over 200 trådløse klienter.

Vi kjører hovedsaklig med tre forskjellige basesatsjoner, DLink DWL-900 og Linksys WAP11 og WAP54G.

Akkurat nå kjører vi alt åpent og det har blitt observert biler med folk som har laptop og "surfer", noe som rektor og vi ikke liker.

Så vi har lyst å sikre dette. Men hvilke muligheter finnes for å sikre så store trådløse nettverk?

wep-nøkkel er ikke bra siden det er lett å knekke.

Å filtrere på mac-adresse vet jeg ikke om går ann. For alle mac-adressene må være tilstedet på alle basestasjonene og kan man registrere over 200 adresser på hver base? Og det er mulig å komme forbi denne "sperra" også.

Det vi har tenkt på er at etter at en klient har fått konakt med en base, skal det dukke opp et login vindu hvor hver elev og lærer må logge inn for å få tilgang til nettet (dette vil da være i tillegg til å logge seg på domenet).

Finnes det noen andre løsninger, kom med dem så vi får sett på det.

Ble kanskje litt rotete men spør hvis det er noe som er uklart eller trenger mer info.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det han spør om, hva med å sette en sterkere wep nøkkel eller wpa?, for å klar gjøre hva vpn er (virtual private network)Tillater to eller flere private nettverk forbundet over et offentlig nettverk. I en vpn oppkobling blir det laget en tunnel som du kan sette opp med kryptering, man bruker modem med vpn oppkobling til å logge seg på fks. bedrifts nettverk.

men, hva med å sette opp en Enterprise root Certificates Authority server til å gi ut sertifikater og bruke smart card authorisering

Endret av _Finch_
Lenke til kommentar
Jobber som lærling på en vgs skole, og vi kjører litt over 200 trådløse klienter.

Vi kjører hovedsaklig med tre forskjellige basesatsjoner, DLink DWL-900 og Linksys WAP11 og WAP54G.