Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 På skolen skal jeg nå ha et rimelig stort prosjekt i samfunn. På en måte har jeg lyst å vri det mot film, siden det er det jeg interesserer meg for. Jeg tenkte å komme med eksempler hvor film er brukt som propaganda, både av Bush-regjeringen idag og Hitler for 60 år siden. Hovedsaklig skal det handle om rasisme og hvordan film kan påvirke synet vårt. Jeg leter litt etter filmer jeg kan bruke som eksempler. Har til nå funnet to stykk (uten å ha lett så veldig); American History X og Panther. Jeg trenger hjelp til å finne flere filmer med rasistiske temaer, samt info om filmskaperne under andre verdenskrig (om mulig). Setter veldig pris på hjelp. Lenke til kommentar
Headmasta Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 "Remember the titans" -- bra film Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Malcom X kommer ikke få flere i farta men finner sikert flere senere Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Se om du finner Der Evige Jude, Den Evige Jøde. En Nazistisk anti-semittisk propaganda film fra 1930 årene. Søker du litt på denne tittelen vil du sansynligvis finne navnet på en tysker som regisserte en del propaganda filmer for Hitler, tror det var en kvinne. Lenke til kommentar
koffern Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 uten å ha sett den, handler Romper Stomper (1992) ( orginal tittel) og en gruppe skin-heads. Vet ikke om det er helt det du tenker på men du kan jo skjekke: http://www.imdb.com/title/tt0105275/ eller så kan du jo se Hitler: The Rise of Evil (2003) http://www.imdb.com/title/tt0346293/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Se om du finner Der Evige Jude, Den Evige Jøde. En Nazistisk anti-semittisk propaganda film fra 1930 årene. Søker du litt på denne tittelen vil du sansynligvis finne navnet på en tysker som regisserte en del propaganda filmer for Hitler, tror det var en kvinne. Det er denne filmen og denne dama du mener, antar jeg? Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Hvis du trenger eksempler på rasistiske tendenser i moderne film kan du jo konsentrere deg om samtlige fremstillinger av arabere i amerikansk mainstream media. Stygge saker. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 du kan også se the Siege, jeg har bare sett den etter 9/11 så når jeg så den kunne jeg bare tanke på det. lurer på hvordan inntrykket hadde vert hvis jeg hadde sett den før 9/11 men på den filmen ser man akuratt hva USA gjør med arabere nå.. Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Se om du finner Der Evige Jude, Den Evige Jøde. En Nazistisk anti-semittisk propaganda film fra 1930 årene. Søker du litt på denne tittelen vil du sansynligvis finne navnet på en tysker som regisserte en del propaganda filmer for Hitler, tror det var en kvinne. Det er denne filmen og denne dama du mener, antar jeg? Er nok den ja, mener jeg så noe om at den var fra 1937 elns da... ikke sikker. Om det er den dama du linka til er jeg ikke sikker på, men det kan stemme. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det er denne filmen og denne dama du mener, antar jeg? Er nok den ja, mener jeg så noe om at den var fra 1937 elns da... ikke sikker. Om det er den dama du linka til er jeg ikke sikker på, men det kan stemme. Leni Riefenstahl har vært den eneste regissøren som har blitt noe særlig omtalt etter å ha laget nazipropaganda så det er nok henne du tenker på. Jeg mener å huske at hun døde for ett eller to år siden. På sine gamle dager likte hun seg best under vann, men jeg kan ikke huske om hun drev med undervannsfoto eller om det var film... Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Med tanke på rasisme : Mississippi burning fra 1988, hvis det er til noe hjelp oscar nominasjoner Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Tror Monster's Blood skal ha rasisme i seg. En venn fortalte meg det iallfall. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Sjekk ut The Human Stain med Anthony Hopkins. Bra film med en litt annerledes vinkling på rasisme enn det man er vant til. Leni Riefenstahl er også verdt å sjekke ut. Et bra eksempel på en flink filmskaper som blir 'plukket opp' av en politisk organisasjon og som i ettertid kanskje ble mer stemplet enn det hun hadde fortjent. Endret 26. april 2004 av Shimano Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Bare et spørsmål, de filmene dere nevnet (noen av dem hvertfall) er de rasistiske eller handler de om rasisme? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 American History X Tror han har denne filmen i tankene... Les den første posten til trådstarter! Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Bare et spørsmål, de filmene dere nevnet (noen av dem hvertfall) er de rasistiske eller handler de om rasisme? Flesteparten av filmene som er omtalt med tittel handler om rasisme. Unntatt der noe annet blir presisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå