Gå til innhold

Power/HDD Led


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sett at veldig mange skifter ut power og/eller HDD led's på kabinettene til blå leds.

 

Jeg har selv prøvd dette på 3 forskjellige hovedkort og ikke fått det til.

 

Jeg bruker Led's fra Elfa.

 

Bruker dere noen spesielle LED's eller annen kobling??

 

Takknemlig for svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den linken du gav meg, viser jo 5volts leds.....leverer HK så høy spenning da?

Ja.

Ok. Da betyr det at jeg har et gammelt HK da, det er ca 2år gammelt.

 

Jeg mener jeg målte spenningen ut tul PWR led og den var rundt 3v.

 

Men hvis nyere HK har høyere spenning og er 'mer beregnet' til modding med blå led, så er jeg med på det.....

Lenke til kommentar
ÆÆÆÆÆ..... volten skal ligge på 2-3volt! bruk dioder som har 2-3volt da. DE lyset ikke med en annen volt!

Jeg har gjort dette sjøl!!!!

Elfa ruler :D

Husker du hvilke dioder du bestillte der da? De fleste blå trenger jo ca 4 volt, jeg så i den nye katalogen at det var noen på 3,5volt. Kan disse brukes da?

Lenke til kommentar
Denne tråden er helt typisk for folk som ikke vet forskjell på LED og lyspærer - det er vesentlige forskjeller. F.eks som at spenningen du måler er helt forskjellig når du måler med LED tilkoblet eller ikke.

Det er STRØM som betyr noe med LED.

Les denne: http://www.allelectronics.com/spec/LED_Hook_Up_Guide.pdf

Jeg skjønner ikke hv du skal fram til her??

 

Så lenge forsyningsspenningen er lavere en arbeidsspenningen til lysdioden....linken du la ut, omhandler jo hvordan man beregner formotstand dersom forsyningsspenningen er høyere...

 

Mitt spørsmål var i utgangspunktet: Hvordan får dere blå leds til å lys når spenningen fra hovedkortet er 2-3v og en blå led trenger 3,5 - 4v arbeidsspenning??

Lenke til kommentar

Du bør kanskje spørre deg selv om hvor de "2-3v" kommer fra? Er ikke det målt over den dioden som sitter der, dvs arbeidsspenningen til en gitt diode? Det er da feil å kalle det "spenningen fra hovedkortet". Når du kobler fra dioden vil spenningen fra HK mest sannsynlig være 5V.

 

Det jeg vil fram til er at det er feil bare å tenke spenninger her, det er strømmen som har betydning for hvor mye lys du får fra din LED.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke om jeg målte med eller uten led. Men hvilken betydning har det, så lenge ikke den blå led'en lyser?

 

For meg kan det godt komme 12v ut av HK.

 

Problemet er at lysdioden ikke lyser :cry:

 

Siden du 'Hårek' forteller meg at det ikke har noe med spenning å gjøre, men strømmen.....så kan du kanskje fortelle hva jeg skal gjøre for å få det til å lyse i stedetfor å fortelle grunnleggende om lysdioder.

 

Det eneste jeg vil er å få den dioden til å lyse som Power lys, enten det er den eller den spenninga..

Lenke til kommentar

Det er jo alltid en ulempe når man ikke forstår hva som skjer. Du får folk som sier "det virket for meg", men når man ikke forstår hvorfor så kan det bære feil avsted når man så prøver å hjelpe andre.

 

Det sitter jo en motstand på HK, som begrenser strømmen. Hvis man for eksempel antar at den orginale dioden har et spenningsfall på 2V og skal ha 20mA så er motstanden (5V - 2V) / 0.02 = 150 ohm.

Du bytter så ut dioden med en som har et spenningsfall på 4V. Da blir strømmen (5V - 4V) / 150 = 6.6mA. Det er ikke sikkert det er nok til at den lyser.

Eller kanskje du har kjøpt en diode med innebygget motstand, da skal den kobles direkte på 5V. Kobler du istedetfor der den gamle dioda satt så får du 2 motstander i serie og garantert for lite strøm.

Løsningen kan være å hente spenningen direkte fra 5V (eller 12V) og velge motstand ut fra strømmen du trenger. Men du må altså vite hva slags diode du har.

Lenke til kommentar
Det er jo alltid en ulempe når man ikke forstår hva som skjer. Du får folk som sier "det virket for meg", men når man ikke forstår hvorfor så kan det bære feil avsted når man så prøver å hjelpe andre.

 

Det sitter jo en motstand på HK, som begrenser strømmen. Hvis man for eksempel antar at den orginale dioden har et spenningsfall på 2V og skal ha 20mA så er motstanden (5V - 2V) / 0.02 = 150 ohm.

Du bytter så ut dioden med en som har et spenningsfall på 4V. Da blir strømmen (5V - 4V) / 150 = 6.6mA. Det er ikke sikkert det er nok til at den lyser.

Eller kanskje du har kjøpt en diode med innebygget motstand, da skal den kobles direkte på 5V. Kobler du istedetfor der den gamle dioda satt så får du 2 motstander i serie og garantert for lite strøm.

Løsningen kan være å hente spenningen direkte fra 5V (eller 12V) og velge motstand ut fra strømmen du trenger. Men du må altså vite hva slags diode du har.

Det var et godt og utfyllende innlegg :D

 

Jeg har prøvd LEDs fra ELFA, de hadde en driftsspenning på 4v og et strømtrekk på 30 eller 35mA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...