Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sheez. Sa jeg ikke NETTOPP at jeg faktisk respekterer USA for veldig mye? Å kalle meg en "jevel" fremhever forøvrig ikke saken din. Som sagt: jeg er uenig i (det meste av) utenrikspolitikken som føres fra US sin side. Du kan ikke kommer her og "kreve" at jeg skal sitte å godta at denne nasjonen herjer som de vil, bare fordi de hjalp oss for 50 år siden og har funnet opp ditt og datt. Punktum.

 

Forøvrig ser jeg at du holder frekkhetene for deg selv, diskusjonene blir bare så forbanna usaklige.

 

EDIT: bare for å informere -> Jokke fjernet ikke en skrivefeil men en god dose flaming of bullshit. Takk for at du fjernet det, forresten.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Jepp, hvorfor i huleste skal vi gå imot det vi synes er moralsk riktig fordi Amerikanerne hjalp oss for 50 år sida?

Fordi at om de ikke hadde hjulpet oss da, så ville ikke du vært i Norge nå.

 

Sovjet tapte forsåvidt krigen, det var bare det at de var på¨rett side. Ene og alene FLAKS for Soviet.

Jada, og hadde ikke dinosauren Albert knukket den lille kvisten (istedet for den litt større, som han holdt på å gjøre) for 70 millioner år siden, hadde verden vært en helt annen i dag.

Lenke til kommentar
Sovjet tapte forsåvidt krigen, det var bare det at de var på¨rett side. Ene og alene FLAKS for Soviet.

Så sovjet tapte ww2 :hmm: Og sovjet hadde flaks :hmm: Må bare inom bibilotekt og skrive om noen historie bøker....... :p

Men store sterke almektige amerika reddet oss fra den sikre død..... Ja de hjalp oss, men når de allierte gikk i land i normandy så var tyskland allerede hardt såret av... jo tror det eller ei, SOVJET! ja, den store skummle kommunist nasjonen hadde kjempet hardt mot tyskland som hadde invandert sovjet.

Lenke til kommentar
Sovjet tapte forsåvidt krigen, det var bare det at de var på¨rett side. Ene og alene FLAKS for Soviet.

Sovjet mistet ca 11 millioner soldater (og 7-20 millioner sivile). Usa mistet 400.000 soldater. På østfronten kjempet sovjet mot 5-6 millioner tyskere mens på vestfronten (Italia og Normandie) kjempet amerikanske og britiske styrker mot ca 1.5 millioner tyskere.

 

Om D-dagen aldri hadde komt hadde sannsynligvis sovjet valset over tyskerne med det de hadde.

 

Så hvem vant krigen? Og hvem hadde flaks?

Lenke til kommentar
Tja, du vil vel at jeg skal svare Tyskland. Men det er jeg ikke sikker på. Sovjet kunne f.eks ha tatt en helt annen retning. Vi kan forresten takke både USA og Sovjet for at vi er et fritt land i dag.

 

... og det gir FREMDELES ingen grunn til at vi skal godta villmannoppførsel fra landet. Jeg har stor respekt for USA som nasjon og foregang innen teknologi og andre felter, jeg har IKKE respekt for det amerikanske styre, især utenrikspolitikken.

enig med deg der HalTan :yes:

Lenke til kommentar
I hvilket land ville Europas "hovedstad" ligget om det ikke hadde vært for amerikanerne?

Raskt spørsmål til deg da.

 

Hvilket europeisk land kan USA takke sin uavheninghet for?

 

Å bare så du vet det så ga USA faen i det som skjedde i europa helt frem til dagen etter pearl harbor. Når hitler erklærte krig mot USA. Historietimen er det fint å følge med i.

 

Kanskje det hadde vært like greit om hovedstaden vår hadde vært Berlin nå. Hadde vi sluppet alt dette gnålet.

Lenke til kommentar
I hvilket land ville Europas "hovedstad" ligget om det ikke hadde vært for amerikanerne?

Raskt spørsmål til deg da.

 

Hvilket europeisk land kan USA takke sin uavheninghet for?

 

Å bare så du vet det så ga USA faen i det som skjedde i europa helt frem til dagen etter pearl harbor. Når hitler erklærte krig mot USA. Historietimen er det fint å følge med i.

 

Kanskje det hadde vært like greit om hovedstaden vår hadde vært Berlin nå. Hadde vi sluppet alt dette gnålet.

Ja, amerikanerne førte en isolasjonspolitikk frem til 1941, og pearl harbor. Vi vet ikek hva som ville skjedd uten dette. jeg tror faktisk det at Hitler selv syntes det var ganske dumt å stå sammen med Japan etter Pearl harbor. Det var neppe dette Hitler hadde tenkt seg.. Jeg tror faktisk at Japan ødela hele Hitlers opplegg. Uten Japan hadde Hitler hatt en fair nok chanse til å ihvertfall få europaherredømme. Men når Japan fikk amerikanerne med i krigen, var det slutt. Siden du her beskylder meg for å ikek følge godt nok med i historietimene, så skal du få vite at det er et av de fagene jeg liker aller best. Historie ligger midt hjerte nær ;) Tillater emg å sitere Paul Kennedys "The Rise and Fall of great powers" angående rustningsutgiftene i i 1940, og i 1943.

 

Ok, er ganske like greit å la være å sitere, da tørre tall egner seg dårlig her.

 

Jeg vil her sammenligne Sovjetunionens og amerikanernes rustningsutgifter.

 

I 1940 lå Sovjetunionen mange steg foran Amerika, USSR rustet seg opp for 5,0 milliarder(billions) USD, mens USA bare rustet opp for 1,5 mrd USD. Tre år etter, i 1943, ser det ganske annerledes ut. USA har rstet opp for 37,5mrd USD, og har dermed rustet opp for over 20 mrd dollar mer enn Sovjet, som selv hadde rustet opp for 13,9 mrd USD. Til orientering hadde Tyskland i 1943, rustet opp for 13,8 mrd. USD.

 

Konturene begynte altså å tegne seg.

Lenke til kommentar

JoachimR:

I 1940 lå Sovjetunionen mange steg foran Amerika, USSR rustet seg opp for 5,0 milliarder(billions) USD, mens USA bare rustet opp for 1,5 mrd USD. Tre år etter, i 1943, ser det ganske annerledes ut. USA har rstet opp for 37,5mrd USD, og har dermed rustet opp for over 20 mrd dollar mer enn Sovjet, som selv hadde rustet opp for 13,9 mrd USD. Til orientering hadde Tyskland i 1943, rustet opp for 13,8 mrd. USD.

 

Javel, men åssen regner mann om forholdet 11 000 000 000/400 000 liv til penger?

Lenke til kommentar
Jeg vil her sammenligne Sovjetunionens og amerikanernes rustningsutgifter.

 

I 1940 lå Sovjetunionen mange steg foran Amerika, USSR rustet seg opp for 5,0 milliarder(billions) USD, mens USA bare rustet opp for 1,5 mrd USD. Tre år etter, i 1943, ser det ganske annerledes ut. USA har rstet opp for 37,5mrd USD, og har dermed rustet opp for over 20 mrd dollar mer enn Sovjet, som selv hadde rustet opp for 13,9 mrd USD. Til orientering hadde Tyskland i 1943, rustet opp for 13,8 mrd. USD.

 

Konturene begynte altså å tegne seg.

Dette er et tynt grunnlag å trekke konklusjoner fra. Er du virkelig så ensporet at du ikke kan godta at de sloss mot nazismen sammen?

Som det er sagt ovenfor her; Sovjet hadde kastet nazistene ut i Atlanteren om de måtte. Det vet alle som har prøvd å invadere dem. Dessuten, de tok seg bryet med å sloss mot nazistene også her i Norge. Sa noen takknemlighetsgjeld?

Lenke til kommentar

Hvilket europeisk land kan USA takke sin uavheninghet for?

 

Hmmmmm, hvis jeg ikke husker helt feil, så er det nok Frankriket ja. Hadde ikke frankriket hjulpet Usa mot Storbrittania, så ville Bush og gjengen kanskje enda bukket for Dronningen.

 

Selv om dette er noen 100 år siden, så har jo USA etter JoachimRs meninger en stor "gjeld" til frankriket, og burde støttet dem uansett.

 

div_224.jpg

 

Ser ut som disse Amerikanerene helt har glemt den regelen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hadde ikke frankriket hjulpet Usa mot Storbrittania, så ville Bush og gjengen kanskje enda bukket for Dronningen.

 

:laugh:

 

På måten som USA vokste, ville det vært umulig for UK å holde på de... De kunne gjort det uten Frankrike og de innfødte amerikanerene...

 

Og det bildet ditt smaker sterkt av forfalskeri...

Lenke til kommentar
Hadde ikke frankriket hjulpet Usa mot Storbrittania, så ville Bush og gjengen kanskje enda bukket for Dronningen.

 

:laugh:

 

På måten som USA vokste, ville det vært umulig for UK å holde på de... De kunne gjort det uten Frankrike og de innfødte amerikanerene...

 

Og det bildet ditt smaker sterkt av forfalskeri...

Selvfølgelig, men poenget er at de hjalp USA. Og selv om de ikke trenger hjelp nå, så trang de hjelp da. Sjangsen er stor for at Europa hadde klart seg fint uten hjelp fra USA i ww2 også, men det finner vi aldri ut. Norge hadde forresten også klart og bygget landet sitt opp selv, uten hjelp.

 

Bildet er kanskje forfalsket, men det forandrer ikke det faktum at det var stor fientlighet mot Frankriket i oppstarten av Irak krigen. Slik jeg ser det blir saken derfor mye det samme.

Lenke til kommentar

Frankriget hjalp ikke USA når vi trengte det. Det var leit og svært beklagelig. Men kanskje ikke så rart, i og med at atomreaktorer som irak har hatt, var bygget med franske deler. Og så gikk jo tross alt Saddam til franske oljeselskaper etter nasjonaliseringen som fratok diverse britiske og amerikanske oljeselskaper deres eiendom. Og franskmennene akter ikke å hjelpe til?

 

Nei, Frankriket har jeg mistet all respekt for. Lenge leve freedom fries!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...