aaabbb666 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Er det virkelig så stor forskjell mellom Linux og Windos Xp som server ? Kjenner ikke at jeg gidder å lære meg Linux enda.. :/ Lenke til kommentar
Legion Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 hva slags server da? web, mail, ftp? winXP hva? home, pro eller en servervariant? er ikke stort mer stress å sette opp en linuxboks enn det er å smelle opp en windowssak. enklest er det om du har en venn som har gjort det før som kan hjelpe deg Lenke til kommentar
TCi Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) Windows XP er ikke en server og har svært dårlig med server funksjoner. Den siste server versjonen er Windows 2003, som er bygd på XP kjernen. Må inrømme at Linux/Unix servere har flere muligheter enn det Windows servere har... eller går jeg ut på tynn isen nå? Endret 19. april 2004 av TCi Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Enhver maskin kan være fil/print/backup (av data) server! XP Pro (tror ikke home kan, men er ikk sikker) kan også dele internett-forbindelsen med andre maskiner hvis den har 2 nettverkskort. XP har også en enkel IIS-server som kan brukes til både FTP, SMTP og web. Må inrømme at Linux/Unix servere har flere muligheter enn det Windows servere har... eller går jeg ut på tynn isen nå? Kommer an på hvordan du ser det mener jeg. Alle har vel de samme mulighetene, men windows og unix/linux har sine sterke og svake sider på forskjellige områder. Linux har en stor fordel som f.eks brannmur eller media-streaming. Windows er mer konsekvent og helhetelig lagt opp til større nettverk med mange klienter som skal ha fil/print, sentralisert pålogging og ikke minst brukervennlighet. Installering og konfigurering er oftest mye lettere på Windows. Siden kildekoden er åpen for Linux har man uten tvil større muligheter til skreddersying, men dette igjen krever meget dyptgående kunnskaper. Som en "konklusjon" vil jeg si at det meste kan brukes avhengig av hva man har, hva man kan og i hvilken grad man kan lære noe nytt. Slike diskusjoner om "Windows vs Linux" har en tedens til å ta av og består ofte av mange sterke følelser som kastes ut, så jeg tror jeg skal være stille nå....etter at jeg har sagt at Windows og Linux MÅ ikke være konkurrenter for de kan godt jobbe sammen i et miljø uten at det nødvendigvis er en ulempe. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Slike diskusjoner om "Windows vs Linux" har en tedens til å ta av og består ofte av mange sterke følelser som kastes ut, så jeg tror jeg skal være stille nå....etter at jeg har sagt at Windows og Linux MÅ ikke være konkurrenter for de kan godt jobbe sammen i et miljø uten at det nødvendigvis er en ulempe. Ja de trådene har en tendens til å flamme opp. Jeg har ikke noe i mot Linux/Unix selv. Men jeg må inrømme at jeg ikke liker de pga. at jeg ikke forstår det. Noe som kanskje er grunnen til mange brukere. On topic igjen...: Som da ob1 sier så kan XP kjøre noen tjenester, men funksjonaliteten er ganske begrenset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå