aaabbb666 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Jeg hadde tenkt å sett den en pc'n som er server til sides, og så skal jeg bruke den andre til hoved. Så lurer jeg på om det er en lettere måte å skifte instillinger på serveren, forutenom å skifte skjerm... ? Jeg veit at det går med win-xp, men er usikker ossen det er med Linux.. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Sørg for at /etc/ssh_config og sshd_config på serveren står til å forwarde X11, så starter du opp et program via ssh på serveren, og vinduet popper opp lokalt. Ellers så kan du starte en remote xsession med f.eks. GDM Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 1) SSH er ALT når det gjelder fjernkonfigurasjon, siden en server helst bare kjører kommandolinje, og SSH logger deg på der. Du kan også som nevnt, kjøre grafiske program dersom du har X på serveren, via SSH. 2) Dersom du ønsker full grafisk administrasjon (kan ikke komme på noen spes. gode eksempler der du trenger grafisk modus på en server men), så kan du legge inn VNC. Det jeg synes er dumt med VNC, er at CPU stiger til 100% hver gang jeg logger på min desktop maskin fra andre steder (i KDE er VNC preinstallert med eget oppsett), mens i Wintendo bruker ikke VNC synlig CPU kraft @ all nesten... 3) Webmin, styr hele systemet over en webside. Veldig veldig bra. 4) Kjøp en switchboks som du kobler tastatur, mus og skjerm til, og så en av hver kabel til de to PCene. Så kan du bare vri på knappen til neste PC du vil styre med utstyret. Lenke til kommentar
evensen Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 liker veldig godt putty og ssh Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 objorkum: det er mulig de bruker forskjellige compression options. hos meg er det med 100% omvendt, nettopp pga. at windows bruker en annen kompresjon default. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 objorkum: det er mulig de bruker forskjellige compression options. hos meg er det med 100% omvendt, nettopp pga. at windows bruker en annen kompresjon default. Altså, bruker ikke din CPU 100% når du VNCer til den? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Eventuellt kan du bruke X direkte. Dette er veldig lett å enable hvis du kjører GDM: I gdm.conf på den maskinen som ikke har skjerm: Skru på XDMCP. gdm.conf på den med skjerm: under [servers] sett en linje 1=Terminal -query <ip-til-den uten skjerm> Har satt opp en stabel (bokstavelig talt mellomtykke klienter i dag ja (booter via egen disk, men all kraft kommer fra en XP 2800 med 1 GB ram... Booter seg selv for å kunne plasseres helt 100% fritt i bygget uten å leke med DHCP server - kople den på nettet, skru den på, og vips den kopler seg opp... Gå til et konsoll, trykk control-alt-del, og den skrur seg pent av igjen [endre 1 tegn i inittab...]) Ellers så er ssh veldig greit å ha med å gjøre - og sitter du i et X konsoll (xterm etc), og starter et gui-program, vil det poppe opp som et vindu blant de andre vinduene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå