trMaG Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 hei, har akkurat kjøpt en ekstra seagate 120 sata disk, lik den jeg hadde fra før, og lurer på om jeg skal sette hardiskene i raid 0. Den ene seagate-hardisken er for øyeblikket systemdisk. Er det mulig å unngå å måtte installere alt(windows osv) på nytt; har en tredje harddisk jeg kunne ha overført alt til imens jeg setter seagatene i raid. Er dette mulig å i så fall hvordan? mag Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Det kan kanskje være av hjelp for deg å sjekke ut er program som heter Norton Ghost. Tror dette kan hjelpe deg med det du prøver å få gjort. Hvis jeg ikke tar feil, lar det deg ta en kopi av windows-partisjonen din på en annen harddisk som backup, og så kopiere denne inn på en ny harddisk senere. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Det kan kanskje være av hjelp for deg å sjekke ut er program som heter Norton Ghost. Tror dette kan hjelpe deg med det du prøver å få gjort. Hvis jeg ikke tar feil, lar det deg ta en kopi av windows-partisjonen din på en annen harddisk som backup, og så kopiere denne inn på en ny harddisk senere. Så Norton Ghost overfører hele windowspartisjonene (med alle programmer og filer) over til den tredje disken - dette burde jo gå uproblematisk. Men vil det fungere like uproblematisk når jeg skal overføre tilbake til seagatehardiskene (som da er i raid). Hvordan gjør jeg for valg av bootsekvens? Hvordan velger jeg bootsekvens etter å ha overført windowspartisjonen til raid-diskene og da skal bruke disse som windowspartisjon igjen; vil begge diskene komme opp i bios - og hvilken av disse velger jeg i så fall? Sorry for dumme spørsmål: er helt ny.. Lenke til kommentar
feed Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 har selv den disken du nevnte og kan nevne utifra egne tester og erfaring at ytelsen sank med å sette disse diskene i raid 0. Brukte da 2 stk. Seagate Barracuda 120GB 8 mb cache etc. Du kan ikke sette opp raid uten å slette alt på begge diskene. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 (endret) har selv den disken du nevnte og kan nevne utifra egne tester og erfaring at ytelsen sank med å sette disse diskene i raid 0. Brukte da 2 stk. Seagate Barracuda 120GB 8 mb cache etc. Du kan ikke sette opp raid uten å slette alt på begge diskene. ytelsen sank når du satte dem i raid0? Visste ikke at det var mulig - kan det ha noe med raidkontrolleren din? Jeg er klar over at jeg må slette alt på harddiskene, men lurer på om jeg kan legge alt over på en tredje harddisk og så kjøre det over på raiddiskene etter installasjon av raid.. Og i så fall hvordan. edit: la til en setning Endret 20. april 2004 av trMaG Lenke til kommentar
88charlie Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Jeg ville heller tatt en ny install av hele os'et. Ta backup av viktige filer osv til den tredje disken og gi gass med Raid0. Raid skal gi bedre ytelse nesten uansett, men hvor mye er avhengig av stripestørrelsen og hvilken kontroller du bruker. Stripestørrelsen setter du etter hva du bruker pc'n til. Personlig har jeg satt min til 16k som er ok til "vanlig" bruk. Videoredigering med store krav til å mate ut data har ofte en fordel av 512k stripes. 64k er en mellomting og mange onboard kontrollere er begrenset til bare denne størrelsen. Hvilken kontroller har du? hovedkort? bare spør hvis det er noe Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Jeg ville heller tatt en ny install av hele os'et. Ta backup av viktige filer osv til den tredje disken og gi gass med Raid0. Raid skal gi bedre ytelse nesten uansett, men hvor mye er avhengig av stripestørrelsen og hvilken kontroller du bruker. Stripestørrelsen setter du etter hva du bruker pc'n til. Personlig har jeg satt min til 16k som er ok til "vanlig" bruk. Videoredigering med store krav til å mate ut data har ofte en fordel av 512k stripes. 64k er en mellomting og mange onboard kontrollere er begrenset til bare denne størrelsen. Hvilken kontroller har du? hovedkort? bare spør hvis det er noe hei, har et MSI NEO K8T FIS2R hovekort med en Promise FastTrak 378 controller.. Velger vel samme stripestørrelse som deg, alternativt 64k.. Ja en full install av os'et er kanskje det beste.. Lenke til kommentar
88charlie Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 De onboard promise'ne er ikke de beste men de funker greit. Ikke bry deg så mye om f.eks. Sisoft Sandra scoren når du tester raidet. Prøv å observere tiden det tar for install av xp, loading av xp og mellomloading i spill osv. Da vil du garantert merke forskjell;) Husk å bruke to kabler (men det visste du sikkert) Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 De onboard promise'ne er ikke de beste men de funker greit. Ikke bry deg så mye om f.eks. Sisoft Sandra scoren når du tester raidet. Prøv å observere tiden det tar for install av xp, loading av xp og mellomloading i spill osv. Da vil du garantert merke forskjell;) Husk å bruke to kabler (men det visste du sikkert) Det er s-ata.. da er det vel ingen vei utenom det å bruke to kabler.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Bruke ASR i msbackup ( ASR Automatic System Recovery ) . er også en mulighet . Alt er inkludert i xp for å gjøre dette . Så 3'de parts programmer trengs ikke . Gjorde dette forrige uke for å gjenopprette en windows install på ny harddisk . ..... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Jeg tror det skal gå helt fint å overføre Windows tilbake igjen til RAID-settet ja. Derimot kan jeg ikke svare deg helt sikkert. Du kan jo uansett bare prøve. Funker det ikke bare kobler du det opp igjen slik du hadde det før og legger det tilbake igjen. I BIOS velger du da "First Boot" som SCSI. Iallefall det jeg måtte med mitt hovedkort (Se profil) Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Jeg tror det skal gå helt fint å overføre Windows tilbake igjen til RAID-settet ja. Derimot kan jeg ikke svare deg helt sikkert. Du kan jo uansett bare prøve. Funker det ikke bare kobler du det opp igjen slik du hadde det før og legger det tilbake igjen. I BIOS velger du da "First Boot" som SCSI. Iallefall det jeg måtte med mitt hovedkort (Se profil) jeps.. kan jo bare prøve.. takk for alle svar.. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Har nå satt opp raid 0. Greide ikke å bruke Norton Ghost for å slippe å reinstallere alt, så jeg måtte gjøre en ny installasjon av winXP og alle programmene.. Men nå funker det i allefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå