Gå til innhold

Kommunismen

Anbefalte innlegg

Prøver du å være morsom. Gorbi fikk en møkkajobb, nemmelig å åpne vinduene og lufte i helvete.

Ja, akkurat han skulle lufte, men det var vist kaldt ute så hele landet ble forskjøla....

Her prøvde jeg å være morsom, mens forrige innlegg var jeg bare litt sarkastik.

Men det bør være greit siden det er noe tragikomisk med mannen... For det ene skal han i hvertfall ha creds for - han stoppa den kalde krigen. Å destruere en av stormaktene økonomisk var uten tvil et smart trekk...

Gi meg noen eksempler på hva som ble så mye bedre i Russland etter at kommunistene mista makta, og plz ikke kom med gamle oppbrukte slagord....

Endret av vehitman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver du å være morsom. Gorbi fikk en møkkajobb, nemmelig å åpne vinduene og lufte i helvete.

Ja, akkurat han skulle lufte, men det var vist kaldt ute så hele landet ble forskjøla....

Her prøvde jeg å være morsom, mens forrige innlegg var jeg bare litt sarkastik.

Men det bør være greit siden det er noe tragikomisk med mannen... For det ene skal han i hvertfall ha creds for - han stoppa den kalde krigen. Å destruere en av stormaktene økonomisk var uten tvil et smart trekk...

Gi meg noen eksempler på hva som ble så mye bedre i Russland etter at kommunistene mista makta, og plz ikke kom med gamle oppbrukte slagord....

Vel kommunistene mistet ikke makten før skap alkiskommunisten Jelstin ble kastet og Putin fikk overta. Det tar tid å røske opp i byråkratiet og i folks sinn, og den jobben er nå gjort. Økonomien er på bedring, se bare på indexer for børs, reallønn ,etc; F.eks :

http://www.tradingpro.ru/rtsi.htm

Folk får utbetalt lønninger og pensjoner, skatteinngangen øker og en ny og solid middelklasse med vestlige verdier og forbruksmønster bygges. Butikkene er fylle av varer, og man trenger aldri stå i kø som før. Man kan få kjøp alt, ikke bare vodka, surkål og rødbetter slik det var på 80-tallet (alt annet fikk man på svartebørs for hard, vestlig valuta)

Landet har en presse og organisasjonsfrihet, Gulag er lagt ned, og folk ser positivt på fremtiden. Den negative befolkningsveksten er omsider snudd, og man vil være på nivå med 1900-nivået innen 2020. Russland vil bli vår viktigeste handelspartner og en stormakt i verden om 10-15 år, så ehr er det abre å lære seg russisk først som sist.

PS. Jeg synes sosialismen/kommunisen er et eneste sammenehengden gammelt slagord som har vært modent for skraping i mange herrens tiår.

Sjekk http://www.pravda.ru/ , kommunistpartiets talsrør. Rå side gitt!

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Vel kommunistene mistet ikke makten før skap alkiskommunisten Jelstin ble kastet og Putin fikk overta. Det tar tid å røske opp i byråkratiet og i folks sinn, og den jobben er nå gjort.

Hmmm, hvis du kaller Jeltsin for kommunist, så kan Putin like gjerne kalles det også. Begge stammer fra den tida da alle politikkere var tilsynelatende kommunister. (skal vi kanskje kalle alle for kommunister når de gjør feil? Da har vi alltid noen å skylde på...)

Jeltsin gjorde det han kunne for å ta makta fra kommunistene og forsåvidt lyktes.

Dvs. den siste kommunisten som hadde makta var Gorbachev.

Dvs elendigheten som fulgte er demokratenes (Jeltsins parti) håndverk. Jeltsin ble heller ikke kastet på noen som helt måte. Hans resignasjon var en "julegave" til folket. Han ble bare alt for gammel og hadde altfor dårlig rykte bl.a i utlandet (jmf. impeachment og alkoholisme) så det trynet måtte byttes ut...

Økonomien er på bedring, se bare på indexer for børs, reallønn ,etc; F.eks :

http://www.tradingpro.ru/rtsi.htm

Folk får utbetalt lønninger og pensjoner, skatteinngangen øker og en ny og solid middelklasse med vestlige verdier og forbruksmønster bygges. Butikkene er fylle av varer, og man trenger aldri stå i kø som før. Man kan få kjøp alt, ikke bare vodka, surkål og rødbetter slik det var på 80-tallet (alt annet fikk man på svartebørs for hard, vestlig valuta)

Landet har en presse og organisasjonsfrihet, Gulag er lagt ned, og folk ser positivt på fremtiden.

Linken du oppgav er til et tradingselskap som bl.a. selger russiske aksjer til utlandet. Ikke rart de har så fine grafer der...

Jess, mange får endelig utbetalt lønninger. Men ikke glem grunnen til at de faktisk slutta å få de: den nyoppretta staten hadde ikke penger til å betale offentlige ansatte, mens privatiseringa ikke førte til annet enn at ressursene havnet hos folk som var opptatt av raske penger slik at det meste gikk konkurs. Arbeidledigheten er fremdeles svært høy (mens det var praktisk talt null før 90årene). Selv om inflasjonen er ikke like høy som den var i 92-98 merkes det fremdeles at priser øker...Dvs. det er masse varer i butikker men det er få som har råd til å kjøpe de.

Hard vestlig valuta fantes ikke i landet før på 90-årene dvs. kun de som reiste til utlandet pga. jobb kunne få tak i det og de var ikke så mange. Sant det var ingen importvarer i butikker, og forbruksvarer har aldri vart prioritert i industrien... Men import ble det fritt fram med på 90årene. Resultat: det ble masse småimportører som drukna markedet i kinesiske klær og matvarer fra utgåtte militærreserver i visse vestlige land samt at utenlandsgjeldene vokste raskt. Masse småforetak førte til drastisk økning i kriminalitet (pga. lette mål) som klarte å organisere seg mye raskere en foretakene... Og ikke glem alle lån som verdensbanken var så snill å tilby og jeltsin så rask å motta.... Hvor ble de av er det ingen som vet, men enkelte fikk et kraftig politisk virkemiddel mot Russland (vet du hvorfor det var så enkelt for USA å bombe afganistan?)

Køer finnes fremdeles, men nå er de kun der det er billig.... (Sto i kø på rema før påsken - samme sak, hehe, kilometervis... ;) )

Middelklassen har aldri fantes i Russland og hvem den skulle eventuelt bygges av nå er uklart. Pensjonerte mafiamedlemmer virker som den eneste alternati... Eller menes det middelklassen som i fattig, men ennå ikke boende på gata?

Gulag er lagt ned for en stund siden og hverken Putin eller Jeltsin har noe å gjøre med akkurat det der.

Den såkalte presse og organisasjonsfriheten er vel og bra men mange mener at det er slitsomt å ikke holde kjeft hvis man ikke har noe å putte i den...

Dessuten, organisasjonsfrihet og organisajonsfrihet. Vet om en organisasjonsleder som ble fengslet for ikke så lenge siden. Han var da en fuckings nazi(eller så godt som), men uansett...

Jeg vet ikke hva du ville si med linken til pravda, avisen har blitt en vanlig tabloid for en stund siden... Og nei kommunistpartiet i Russland er ikke slik som det var før...

Men der var det en nyhet om militærtjenesten. Og apropos den er den faktisk blitt mye strengere under Putin. (mens Jeltsin lovte å få slutt på den innen år 2000).Nå får man får heller ikke sløve og vri seg unna... Og da er det et reelt alternativ og tjenestegjøre rund visse østlige land. Og å dø pga. noens finansielle interesser (som var årsaken til den første tjetjenia-krigen) virker litt kjipt for de aller fleste. for å ikke å snakke om intern "mafia" inni i militæret osv.

Jeg kjenner faktisk noen russere som studerer ved universitet der, og som er rimelig bekymra for at de blir grafsa inn i militæret rett etter (om ikke under) avsluttningseksamen...

Men det var en digresjon...

PS. det virker som om forholdene bedrer seg noe under Putin, men det skulle bare mangle mhp. på at det var såpass bånn at det kunne knapt bli verre like før ham... Dessuten blir det strengere så akter folk å jobbe bedre og overholde regler. Det beviste Stalin i sin tid...

:devil:

Lenke til kommentar

Men, hvorfor er jeg marxist? Først og fremst fordi jeg mener marxismen er den ideologien som har ett mest vitenskaplig basert grunnsyn. Men også fordi jeg mener kapitalismen er råtten, værst for de fattige landene som vesten utbytter, men den er heller ikke bare positiv for oss. Vi blir fanget i tidsklemmer, har liten mulighet til selvrealisering og må jobbe unødvendig mye.

Teori som ikke fungerer i praksis pga den mennesklige natur, som man ikke kan forandre dessverre.

Greit nok at du ser problemer med kapitalismen, men kommunismen er ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Men, hvorfor er jeg marxist? Først og fremst fordi jeg mener marxismen er den ideologien som har ett mest vitenskaplig basert grunnsyn. Men også fordi jeg mener kapitalismen er råtten, værst for de fattige landene som vesten utbytter, men den er heller ikke bare positiv for oss. Vi blir fanget i tidsklemmer, har liten mulighet til selvrealisering og må jobbe unødvendig mye
Teori som ikke fungerer i praksis pga den mennesklige natur, som man ikke kan forandre dessverre.

Greit nok at du ser problemer med kapitalismen, men kommunismen er ikke noe bedre.

Folka har jo nettopp skrevet lange innlegg som omfatter dette her, også fortsetter du og si skrive det samme som alle kapitalister bruker som unnskyldning for at kommunisme ikke fungerer.... :mad:

Blir sprø av folk som bruker som argument at "menneskene vil bare ha mer og mer hele tiden, det kan vi ikke gjøre noe med" så derfor kan vi ikke prøve å forandre samfunnet til det bedre og mer rettferdige liksom?

Lenke til kommentar
Mennesket har ved flere anledninger opp gjennom historien levd i tilnærmet klasseløse samfunn. Eiendomsretten er en relativt ny oppfinnelse. Det er ingenting ved den menneskelige natur som forhindrer ett klasseløst samfunn.

Nemlig, bare synd disse har gått under på grunn av imprealistiske krefter utenifra.

Lenke til kommentar
Mennesket har ved flere anledninger opp gjennom historien levd i tilnærmet klasseløse samfunn. Eiendomsretten er en relativt ny oppfinnelse. Det er ingenting ved den menneskelige natur som forhindrer ett klasseløst samfunn.

Nemlig, bare synd disse har gått under på grunn av imprealistiske krefter utenifra.

ikke nødvendigvis, men jeg skal ikke gå innpå hendelsesforløpet, tror jeg har forklart det tidligere i en eller annen tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...