Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Raslelyd i motoren

Anbefalte innlegg

Hei,

har ikke så mye peiling på bil. I det siste har jeg hørt en ulyd i motoren. Det kan best beskrives som en metallisk rasling, og forekommer når jeg slipper gassen mens bilen er i fart (i gear). Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Bør jeg sette den på verksted? Noe jeg kan sjekke opp selv?

Bilen er en Renault Megane 96'mod.

Er takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først av alt kan du kjenne på deksler osv i motorrommet for å se om noe er løst. Prøv å lokalisere lyden best mulig.

Ting det kan være: løse deksler osv, hjullager, drivknuter (da vil du høre ulyd hvis du har fullt rattutslag og akselererer hardt), opphengskule?, osv osv..

Har forøvrig ingen erfaring med så nye renaulter (nye biler generelt egentlig)

Lenke til kommentar

Sjekk også bremseskjoldene.

Ellers er det som Ezekiel sier, det er mye av plast og tynne metallplater som kan skrangle.

Kan også være vibrasjoner som får deler til å slamre mot hverandre.

MAO neppe noe kritisk som krever verkstedhjelp. :)

Lenke til kommentar

Jeg for min del ville latt en mekaniker prøvekjøre den, det bruker ikke å koste mange kronene. Problemet ditt kan også ligge i cluch/utløserlager, men mulighetene er utrolig mange. En som driver med dette daglig vil sansynligvis kunne lokalisere lyden rimelig kjapt, og gi deg et hint om hva som skal gjøres. Husk, du MÅ ikke reparere bilen på verksted selv om de finner feilen for deg.

Lenke til kommentar

Blir borte når jeg setter den i fri, ja. Usikker på om lyden kommer på samtlige gir, får sjekke opp dette. Takk for tips!

Edit:

Har ikke voldsomme ambisjoner om å fikse bilen på egen hånd, blir vel å se etter løse deler som det blir foreslått her, før jeg søker hjelp fra noen med mer peiling.

Endret av TonyStark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...