Gå til innhold

MSI K7N2 DELTA-ILSR

Lord Hell

Anbefalte innlegg

Hei, Mitt Hovedkort er ustabilt (Jeg og brudern har kjøpt det samme Hovedkortet osv.. og bygd pc sammen,) men Både mitt og hans hovedkort er ganske ustabilt... restart osv.. jeg leste litt om anbefalinger her nå at folk sier kjøp nytt chipsett kjøler.. jeg trenger hjelp til det ettersom jeg ikke vet hva jeg trenger.. kunne gjerne tenkt meg noe som er stille (uten vifte) eller noe som duger Ihverfall.

Erfaringer av Hovedkortet samt noe info

Tenkte på denne kjølern Her men vet ikke om den passer eller om den duger.

Bilde av mitt Hoved Kort HER

Info om mitt Hovedkort Her

Håper på gode råd/tips :thumbup:

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt drøyt å bumpe etter en halvtime da... menmen..

jeg har samme HK. har ikke byttet chipsetkjøler (har en zalman vifteløs, men ikke montert enda)

Jeg har aldri hatt problemer med hverken denne eller de 3 andre maskinene jeg har montert med dette hket.

Jeg har fått anbefalt denne kjøleribben av folk som har brukt den på det kortet, med positive resultater.

Lenke til kommentar
litt drøyt å bumpe etter en halvtime da... menmen..

hehe, har dårlig tid ;)

Jeg har fått anbefalt denne kjøleribben av folk som har brukt den på det kortet, med positive resultater.

Høres bra ut :thumbup: kansje jeg skal kjøpe meg en sånn... er det noen som vet om noen guider åssen jeg tar av den gamle ? har aldri gjort dette før

Jeg har aldri hatt problemer med hverken denne eller de 3 andre maskinene jeg har montert med dette hket.
?? seriøst ? huff, jaja. både brudern og jeg har ustabil pc, min er litt bedre enn hans.. vi har funnet ut av vi skal fjerne 1 og 1 ting om gangen, så vi tilslutt får en bedre og mer stabil pc,

Hovedkort MSI K7N2 DELTA-ILSR

CPU AMD Xp3200+ 2.2ghz

Ram 1 gb Twinmos pc3200 400mhz

Hardisk WD 120 gb, Wd 80 gb

Trenger, Nytt Chipset, Ram Cooler, flere system vifter ? (har 3, plass til 1 til)

Lenke til kommentar

er ikke helt usannsynlig at det er minnet ditt som ikke er 100% kompatibelt med kortet. hvis du har annet minne ville jeg prøvd det,

Mener å ha hørt at twinmos og det kortet ikke er helt bra, hvis ikke det er winbond brikker på de.

Lenke til kommentar

ok, det er/står Twinmos på begge to, kjøpt på komplett data, har tatt ut ene brikken og testa og har også bytta plass, merka forskjell på de når de stod fra hverandre (3 ram sockets, der to er sammen, de står ikke sammen nå lengre, 1 socket i mellom dem) mye mer stabilt på min pc nå, men alike vell er det noe som ikke stemmer,. har fått tips om å klokke ned rammen eller kjøpe meg Ram cooler, noe som jeg kommer til å gjøre,.. brudern har klokka ned rammen og han sier at han merker litt forskjell, min er heldigvis litt mer stabil enn hans pc., siden pcen restarter seg en gang i blandt så vet jeg ikke helt hva som er Hoved kilden til dette. Derfor må jeg ta en og en ting av gangen, Ram Cooler, Ny Chipset kjøler osv...

Lenke til kommentar

er det virkelig nødvendig med ram cooler? Kjenn på rammen etter å ha brukt den en stund, jeg har aldri opplevd at minnet mitt blir varmt. Har aldri overklokket da.

anyway, du burde ha minnebrikkene i slot 1 og 3, siden du da utnytter "Dual Channel" som gjør at du får litt (10-15%) bedre ytelse enn om du bruker 1 og 2.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle:

MSI K7N2 Delta ILSR+2*512Mb pc3200 Twinmos m/winbond = Ustabilt

MSI K7N2 Delta ILSR+2*512Mb pc3200 Twinmos Twister = Stabilt og fint

Fant feil med memtest86 når jeg hadde det første minnet i, mens det ikke ble funnet feil når det samme minnet ble testet på en annen plattform.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle:

MSI K7N2 Delta ILSR+2*512Mb pc3200 Twinmos m/winbond = Ustabilt

MSI K7N2 Delta ILSR+2*512Mb pc3200 Twinmos Twister = Stabilt og fint

Fant feil med memtest86 når jeg hadde det første minnet i, mens det ikke ble funnet feil når det samme minnet ble testet på en annen plattform.

Nøyaktig samme her,

Veldig ustabilt med Twinmos m/winbond (lånte av naboen :p)

Fungerer finfint med Geil GD minne...

Edit: 666 poster, hvor havner jeg nå?

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

hei det hovedkortet der er noe søppel skaff ikke hovedkort fra msi eller epox de er dårlige,jeg hadde det msi kortet før og jeg hadde akkurat samme problem som deg ,mitt råd er ,skaff deg et hovedkort fra abit eller chaintech eller dfi lanparty deluxe/ultra på hovedkort.no, du må bytte hovedkort dessverre det er ikke noe annet å gjøre.

disse er bra

dette er adresser til tester av hovedkortene jeg snakket om.

abit : http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...7-s/index8.html

chaintech: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ch...gee/index5.html

DFi: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/df...fii/index9.html

skaffer du deg en av disse så har du ikke problemer lengre,velg en helst en av disse .men ikke msi eller epox ,de er dårlige

Endret av frode20
Lenke til kommentar

Har selv K7N2 Delta-ILSR, både mitt og på de maskinene jeg har bygd har jeg sett følgende:

Vifta har på enkelte kort en tendens til å stoppe eller ikke starte i det heletatt.

På enkelte kort tar vifta borti kjøleribba under seg(rammen som holder viften er

laget i ett meget mykt metall) som fører til att viften bråker som pokker og

stopper etter en stund.

Maskina er somregel mye mer stabil med minne i slot 1 og 3 i stedet for 1 og 2.

De fleste korta har ikke godtatt TwinMOS brikker selv med Winbond, så jeg har

holdt meg til Geil da jeg vet att disse fungerer knirkefritt...(dette er ikke testet

med nyeste BIOS(ver. 7.7).

Så her er ett tips til trådstarter, last ned og flash med bios ver. 7.7 da denne skal inneholde nye og bedre minne timings enn de tidligere versjonene, hjelper ikke dette så prøv å bytte kjøler på chipset og eventuelt montere kjøling på RAM, noe som ikke skulle være nødvendig, og til slutt eventuelt ny RAM av annet merke hvis ingenting annet hjelper.

Noe annet som av og til hjelper er faktisk å øke CPU spenningen bittelitt(bare 1-2 hakk opp) eller minne spenningen.

--

Johannes

Skartland PC-Service

Lenke til kommentar
hei det hovedkortet der er noe søppel skaff ikke hovedkort fra msi eller epox de er dårlige,jeg hadde det msi kortet før og jeg hadde akkurat samme problem som deg ,mitt råd er ,skaff deg et hovedkort fra abit eller chaintech eller dfi lanparty deluxe/ultra på hovedkort.no, du må bytte hovedkort dessverre det er ikke noe annet å gjøre.

disse er bra

dette er adresser til tester av hovedkortene jeg snakket om.

abit : http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...7-s/index8.html

chaintech: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ch...gee/index5.html

DFi: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/df...fii/index9.html

skaffer du deg en av disse så har du ikke problemer lengre,velg en helst en av disse .men ikke msi eller epox ,de er dårlige

har hatt mange msi kort før og dette er det eneste jeg har hatt problemer med, det virker som om de har vært uheldige med valget av chipset kjøler, så vil ikke si att de bare lager drittkort som du sier.

Lenke til kommentar

Det har visst vært mange "matchede" som ikke har matchet så bra alikevel innenfor samme produksjons serie av twinmos .

De bør da testes i single channel oppsett istedet for dual for

å sjekke om det er dette som er problemet .

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Så her er ett tips til trådstarter, last ned og flash med bios ver. 7.7 da denne skal inneholde nye og bedre minne timings enn de tidligere versjonene, hjelper ikke dette så prøv å bytte kjøler på chipset

Ja jeg har gjort dette og pcen har blitt Mye mer stabil, men pcen restarta seg seinest i går ;) Det er derfor jeg tror det er chipsetet,

Noe annet som av og til hjelper er faktisk å øke CPU spenningen bittelitt(bare 1-2 hakk opp) eller minne spenningen.

kan du gi meg en slags Guide hvordan jeg gjør dette ?(da jeg er usikker på jeg gjør det riktig)

Eksempel på Guide : Gå inn i bios gå på osv... takk for alle hjelp, og dette er mitt første Msi hovedkort.. gir meg ikke akkuratt noe bra forbilde av msi.. :no:

Lenke til kommentar

kan du gi meg en slags Guide hvordan jeg gjør dette ?(da jeg er usikker på jeg gjør det riktig)

Gå inn i bios, gå på "Frequency/Voltage control".

Klikk der det står "CPU Vcore select".

Still den opp til 1,675v eller 1,7v...

Lenke til kommentar

Gå inn i bios(står i manualen hvordan du gjør dette, men det er ganske likt som de fleste andre maskiner) og velg Frequency/Voltage Control og endre CPU VCore Select, til ett eller to hakk over det som er default for din CPU(Vilken modell er det forresten?), på samme side finner du DRAM Voltage Adjust som man velger spenningen til RAM(Minnet) Standard DRAM Volt er vel 2.6 vil jeg tro.

Standard Volt din CPU skal ha finner du på selve CPU og på amd sine sider, du finner det sikkert andre mange andre plasser og andre brukere på forumet her er sikkert mer stø på CPU spenningene enn det jeg er.

Ellers er manualen grei å ta utgangspunkt i når man skal ut på eventyr i BIOS. :)

Edit: Goophy var raskere enn meg. :)

Endret av johskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...