reeeeg Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Jeg vurderer å bestille pc, med disse komponentene: Abit NF7 v2.0 AMD Athlon XP2500+ --> 3200+ DDR-DIMM 512mb PC3200 WD Caviar 80gb 8mb Cache 7200RPM Gainward GFFX5900 LG CD-brenner Chieftec Dragon Miditårn m/360w PSU Thermaltake Volcano 11 Xaser ED. Socket A 3400+ Med tanke på at jeg skal klokke CPU til 3200+ (bare den jeg skal klokke), hvilke og hvor mange vifter bør jeg ha? Det er plass til 4 80mm vifter i kabinettet. Er vifta jeg har valgt god og lite støyende? Hvis dere har andre forslag finn dem gjerne fra PCutstyr.no NB: Vil IKKE ha tilbakemeldinger på hardware, kun viftene! Lenke til kommentar
klikko Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) vifta du er valgt er ganske stille på laveste rpm... men jo høyere rpm jo høyere støy, på maks er den vifta HØY... men et annet tips er å bare bytte ut den WD Caviar 80gb 8mb Cache 7200RPM med en seagate barracuda istedet... (hvis du ikke vil bruke hørselvern)... angåande viftene er seff papst noe av de bedre.. du bør ha hvertfall 2 kabinett vifter (en nederst foran som suger kald luft inn, og en høyt bak som suger luft ut) Endret 19. april 2004 av klikko Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) Velg heller en volcano 12 over 11 ( 12 har mye bedre heatsink) . Vifter : 80mm enermax med regulerbar motstand http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=119127 2 i front 1 i side døra (bytt med regulerbar). 2 bak . Jeg ville iallefall benyttet alle plassene for så å justere de manuelt for optimal luftgjennomstrømning .Også siden du skal ha et såpass kraftig skjermkort . Hvis du tenker på viftekontroller i front ,ikke benytt vifter m/reg. motstand/temp regulerte. Endret 19. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Takk for svar! Men jeg glemte å legge til noe: Hvis jeg kutter ut CPU-vifta har jeg omlag 500,- som jeg kan bruke på CPU-vifte og kabinettvifter. Jeg er ikke ute etter nordpol, bare akseptabel temperatur. Husk også at det er ikke ekstremklokking det er snakk om! Støy er middels viktig, vil ikke ha traktorlyd Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 vifta du er valgt er ganske stille på laveste rpm... men jo høyere rpm jo høyere støy, på maks er den vifta HØY... men et annet tips er å bare bytte ut den WD Caviar 80gb 8mb Cache 7200RPM med en seagate barracuda istedet... (hvis du ikke vil bruke hørselvern) Jeg har en slik WD 80GB SE m/8MB cache i den andre maskinen min , så jeg kjenner den disken veldig godt . Og den støyer ikke slik som det påstås . Den er raskere enn seagate barracuda 120GB også . Disker støyer mye(gjelder alle) med FAT32 og 16bits cluster size . Med en gang man konverterer til NTFS er det som å komme inn i en annen verden. Opplevde akkurat det på den WD 80G'ern da jeg flyttet dentil den andre maskina Skiftet disk til WD'n og restoret til fat32 partisjon .(knatret ved lesing da). Etter konvertering til ntfs ,ble det stille som fy . .... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Ha iallefall en vifte i front og en bak . ( 2* 99 ~ 198kr.) Den som følger med i døra kan du jo benytte . ... Lenke til kommentar
Jar-jar Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Svarer som i stad. Ikke kjøp denne. Thermaltake Volcano 11 Xaser ED. Socket A 3400+ Bråker noe helt for J..lig. Hvis du kjøpern så fjern vifte grilen, det redusere lydnivået betraktelig. Har gjort det selv. Neste vifte blir denne. http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=136250 Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 vifta du er valgt er ganske stille på laveste rpm... men jo høyere rpm jo høyere støy, på maks er den vifta HØY... men et annet tips er å bare bytte ut den WD Caviar 80gb 8mb Cache 7200RPM med en seagate barracuda istedet... (hvis du ikke vil bruke hørselvern) Jeg har en slik WD 80GB SE m/8MB cache i den andre maskinen min , så jeg kjenner den disken veldig godt . Og den støyer ikke slik som det påstås . Den er raskere enn seagate barracuda 120GB også . Seagate er kanskje ikke så kjapp som WD, men det er MYE større forskjell på lydnivået på dem enn hastigheten... Du merker ikke akkurat store forskjellen på hastigheten.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Seagate barracuda er en ekstremt stille disk ja . Men å si at en disk bråker er vel å ta litt i . Klart det er forskjell på disse to . Men WD800 SE kontra andre utpreger seg ikke . For å høre min i kabinettet som ikke er støydempet , og over susingen fra kabinettvifter . Ja da må man være delfin eller flaggermus eller noe sånt tror jeg . Slikt som dette er veldig subjektivt , og opfattes forskjellig av alle mennesker . Hvor pc'n står har mye og si også . Jeg har hovedmaskinen min i stua og tv står på i bakgrunn , barn holder på å skrevler leker . Faktisk så er det da samme om harddisken er 35db eller 25db i seek . ... Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Ha iallefall en vifte i front og en bak . ( 2* 99 ~ 198kr.)Den som følger med i døra kan du jo benytte . ... Det følger ikke med noen vifte i det kabinettet. Men jeg tror jeg går for denne viftetrioen: CPU(Fjerner grillen) 2 stk kabinettvifter, en i front og en bak. SUM: 474,00 Blir dette en god løsning som kjøler godt og lager lite støy? Hvilken av kabinettviftene bør blåse inn og ut? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) De zalman viftene er satt sammen med grill for videokort kjøler vifte . men er jo basert på deres 80x80x25 så det er nok bra ,stille kan de være og . cpu vifta er bra nok , på laveste hastighet 17db . Kabinettvifte foran nede skal suge luft inn i kabinettet . Og den bak oppe skal blåse ut. ... Endret 19. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Da håper jeg at temperaturen blir fin og at det ikke koker over i maskina Kjøper til flere vifter når jeg får penger. Går da for bedre vifter (Papst!). Noen som har antydninger til hva temperaturen kanskje blir? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 cpu temperaturen ca. 15 grader mere enn temperaturen i kabinettet i idle . Kabinett tempen blir avhengig av luftgjennomstrømning og romtemp . Er gjennomluftingen bra kanskje 25-30 grader i kabinettet . .... Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Ved hvilken temperatur begynner komponenter å få problemer da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Harddisker bør ikke overstige 50C . Amd athlon xp prosessorene begynner å fuske etter 65C og skal ikke overstige 85C for å unngå skade . Oppsettet ditt blir sikkert bra . ... Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Satser på det! Har lært mye av denne posten! Takk spesielt til syar2003 Hvis det blir for mye lyd/for lite luft skynder jeg meg bare å bytte/kjøpe til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå