Gå til innhold

Søker erfarne softwareutviklere og prosjektledere

Anbefalte innlegg

Jeg studerer Sivilingeniør datateknikk på 5. året på NTNU, og jobber med min diplomoppgave innen systemutvikling/informasjonssystemer.

I prosjektet mitt, "Towards Semantics Based Project Content Management", utvikler jeg et informasjonssytem for software utviklingsverktøy, en ny type prosjektfil som skal være felles for alle prosjektmedarbeidere.

Målet er å bedre kunne overføre kunnskap om et prosjekts innhold til personer som ikke er godt kjent med dets innhold, kontekst og mylder av filer. Det skal tillate automatisk nedlasting og plassering av filene man jobber med uten interaksjon.

Systemet skal også tillate "browsing" av filene i prosjektet tilsvarende man browser websider for å bedre kunne traversere semantisk relaterte filer gjennom forskjellige utviklingsfaser (krav, analyse, modeller, kode og test dokumenter).

Det jeg ønsker er å få tilbakemelding på hvor stor forbedring systemet mitt kan gi systemutviklere og særlig da de som skal evaluere og styre prosjektet.

Jeg har utviklet en prototype applikasjon i Java, "Project Browser" som viser funksjonaliteten til informasjonssytemet, og laget en tilhørende questionnaire med de spørsmålene jeg ønsker å få svar på. Programmet skal være relativt raskt å få i gang, via Java Web Start.

Målgruppen for spørreundersøkelsen min er hovedsaklig personer som har drevet med applikasjonsutvikling en god stund, og er kjent med eksisterende verktøy (JBuilder, Rational Rose, Eclipse, Visual Studio osv) og særlig de som har jobbet med over flere utviklingsfaser med evaluering og prosjekt ledelse. Men andre som kan komme med konstruktiv kritikk er også velkomne.

Spørreskjemaet med instrukser ligger her:

Questionnaire

Nedlastingssiden hvis instruksjonene ovenfor ikke er gode nok:

Download

Mvh

-Stig Lau,

e-post: stigla @ stud.ntnu.no

PS. hvis noen har spørsmål ang. utviklingen av programmet kan dere bare spørre iveg, sålenge det ikke er for banalt. Kildekoden er lisensiert under Lesser GLP

Kildekode

Endret av Rolf_OLE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra å se at prosjektet mitt interresserer noen! :yes:

Leste raskt igjennom beskrivelsen og det første som slo meg var at dette har likhetstrekk med maven verktøyet fra Apache foundation. http://maven.apache.org

Jeg har sett på Maven, og det går ut på noe av det samme. Men såvidt jeg har fått med er Maven innskrenket til visning i HTML av java og javadoc filer.

Det jeg gjør er å se på muligheten for å kunne lage relasjoner mellom alle mulige filformater, og legge til funksjonaliteten inn i andre applikasjoner som så kan samarbeide (eg. word, eclipse, rational Rose, Metis)

-Stig,

Lenke til kommentar
vil ikke dette fungere på mye samme måte som en CVS? så langt jeg kan se...

Både ja og nei.

Systemet mitt skal også fungere som et versjonshåndterings (VH)-verktøy i det at den lagrer all informasjonen som er nødvendig for VH. Dette for at man skal kunne bruke flere forskjellige typer versjonshåndterings-verktøy (CVS, clearcase m.m).

Systemet skal også løse problemet med at man ikke har VH-støtte når begynner å utvikle, da man ikke har laget en CVS modul el.

Eller hvis man ikke får kontakt med VH-tjeneren (jobber offline), så har man ofte ikke alternativet å mellomlagre det man jobber med.

Det er utrolig mye kan kan gjøre hvis man bare lagrer informasjon som:

• Når er denne filen gyldig fra/til
  • versjonsnummer
  • brukeren som opprettet filen
  • informasjon angående denne versjonen
  • hvor filen ligger lagret

Prosjekt Browseren skulle egentlig ha støtte for å hente ut filer fra CVS-repositories, men jeg fant ingen enkle java API'er (som støttet ssh), og det ble også altfor mye slit med å implementere cvs støtte via kommandolinje.

-Stig,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...