Gå til innhold

5400 eller 7200rpm


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kanselert min bestilling av 9100, siden de ikke var istand til å bygge om fra 4200 rpm til 5400 på 80gigsen min..... Jeg tenkte å bestille på nytt med 5400rpm, men det jeg nå tenker litt på er 7200rpm. Er det mye forskjell på disse? Og hvor stor vil pris forskjellen være?

 

 

 

Og da om det i det hele tatt er mulig å få en 7200rpm 80gigs inn i inspiron 9100.....

 

EDIT: Vil dette også fungere i den nye 100gigsen som nettopp har kommet til den?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener at du skal kjøpe HDD'en som har 7200 rpm.

Trenger du mer plass, så kan du jo bare kjøpe en ekstern HDD. ;)

Dessuten, 5400 rpm kommer kanskje til å "henge" systemet litt opp, men det kommer jo selvsagt ann på hva du bruker datamaskinen til.

Hvordan HENGE OPP?, i hvilke tilfeller?

Lenke til kommentar
en 7200rpm bruker mer batteri, og lager mer varme. Så sant du ikke trenger en veldig rask disk så er 5400RPM det beste for deg. Tro meg du vil savne de siste 20GB.

overdrivelse fremmer forståelsen, som vi siger på dansk :)

 

- a 7200 rpm will use 1-3 minutes more of batterylife compared to 5400rpm, according to tomhshardware - and the difference in heat is almost none... it does make a bit more noise though.

Lenke til kommentar

du kan også lese våre tester som du finner her:

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=4344

(hitachi 7k60)

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=5273

(diverse 5400 rpm disker)

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=4586

(diverse 4200 rpm disker)

 

 

Jeg merket forskjell i vibrasjoner og støynivå på 7k60 disken mot både fujitsu og htachi 5k80 diskene. 5400 rpm diskene var absolutt mer behagelige.

 

Ytelsen var heller ikke så forskjellig mellom 5400 og 7200 rpm diskene på grunn av høyere lagringstetthet på 5400 rpm diskene. 7200 rpm har en stor fordel med lavere søketid som gjør at den virker litt kvikkere, men totalt sett i programmer merket vi svært få forskjeller mellom den beste 5400 rpm disken og 7200 rpm disken vi har testet.

Lenke til kommentar
Jeg mener at du skal kjøpe HDD'en som har 7200 rpm.

Trenger du mer plass, så kan du jo bare kjøpe en ekstern HDD. ;)

Dessuten, 5400 rpm kommer kanskje til å "henge" systemet litt opp, men det kommer jo selvsagt ann på hva du bruker datamaskinen til.

Hvordan HENGE OPP?, i hvilke tilfeller?

En HDD som kjører på 5400 rpm leverer jo mindre data ps enn en HDD med 7200 rpm.

Det sier jo kanskje seg selv? Og hvis resten av systemet er ganske bra på datamaskinen, så kan HDD'en være en flaskehals, f.eks. ved svært tunge oppgaver som krever mye av HDD'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...