OV-103 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) Hei. Jeg vil gjerne filtrere en del trafikk på et nettverk på jobben. Problemet er at en del av nettverket støyer fryktelig mye over på en annen del, og jeg vil bare la en IP slippe igjennom. Er det mulig å filtrere trafikken igjennom en pc med to nettverkskort sånn at bare en IP slipper igjennom? nettverk del1 ----- filter ----- nettverk del2 Poenget er da at IP 172.16.34.1 (på del 1) skal kunne pinge 172.16.34.4 (på del 2). Mens 172.16.34.2 (på del 1) ikke skal kunne pinge 172.16.34.4. Er dette mulig med en vanlig liten linux distro? Endret 21. april 2004 av e_urkedal Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 jepp, det er det! du må bruke en pakke som heter bridge-utils i de fleste distroer og rekompilere kjerna med ebtables siden setter du opp en bridge vha brctl (som kommer med bridge-utils) og vips har du i prinsipp en switch med innebygd pakkefilter. det kjedelige tradisjonelle alternativet er å dele opp nettet i to segment og bare rute mellom dem og bruke iptables. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Tusen takk. Jeg har klart å lage en bro, men jeg vil gjerne filtrere sånn at bare to maskiner kan kommunisere over den. hvis jeg bruker ebtales -A FORWARD -s 11:22:33:44:55:66 -j ACCEPT ebtables -P FORWARD DROP Der den mac'en tilhører den ene maskinen som skal kunne slippe igjennom, men da sperres av en eller annen grunn den maskinen også. Ken noen gi meg et eksempel på hvordan det skal gjøres for å la 11:22:33:44:55:66 og 88:99:AA:BB:CC:DD få kommunisere, men nekte alt annet? Jeg har prøvd å lese dokumentasjonen, men jeg fatter heller lite. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Fikk det til. Jeg la inn ACCEPT på til og fra på begge mac'ene og lot det stå noen sekunder for å få summa seg. Det er så fint når alt virker Takk for hjelpen Torbjørn Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 bare hyggelig, bra at du kom så langt bare utfra et par stikkord fra min side! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå