Feynman Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Mens vi venter på at sim tenker ut et lite spørsmål, her er et nytt et: Hva er en "pipeline" og hvordan kan man se at det er brukt i f.eks. assenbly kode. Lenke til kommentar
sim Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Aii, var det min tur ? Jaja, jeg er ikke no' god til å finne på spørsmål uansett ;p Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) Hva er token ring, hvordan fungerer det, og hva er fordelene og ulempene? Token ring er et nettverk der maskinene står plassert i en ring. Hvis en maskin vil sende noe må den ha rett til <SNIP> Ulemper: - Pakkene må i verste fall innom N-2 maskiner før den når frem, hvis det er N maskiner i ringen (kan deles på 2 ved bruk av double ring) -> tregt. - Komplisert å forandre på (må vite rekkefølgen på maskinene) - Fare for sniffing i forhold til switche Ethernet Dersom en leder ryker, sliter man. Hva skjer forresten dersom den maskinen som har tokenet kræsjer? Opprettes det en ny token? (jeg aner ikke) Hvis en maskin går bananas og sender når den ikke skal kan det ødelegge for hele nettverket. Endret 17. mai 2004 av RottePostei Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 tenkte nå mer på stateless RAM. Altså RAM som ikke må mates med strøm for å holde på innholdet. På den måten trenger man ikke en bootload for å hente ting fra disk f.eks. Noe av det samme prinsippet som å putte OS på en ROM brikke, bare at dette med stateless RAM faktisk er noe som kan komme. Det er selvfølgelig mange andre fordeler me det, og en del ulemper. Mye må gjøres om med dagens OS-er, så det er ikke noen praktisk tenkelig situasjon idag, men en artig teori. Leste en ganske bra og utfyllende artikkel om det da jeg tok grunnleggende datateknikk for tre år siden (akk, vemod over å være ferdig). Anyway, turingcomputing orker jeg ikke begynne på en gang etter å nettopp ha levert min siste eksamen (48 timer nesten non-stop jobbing), men hvis ingen tar den så kan jeg trylle fram noe imorgen tidlig Et annet alternativ som vil senke oppstartstiden er å fryse alle prosesser og flushe minnet til disk. Ved oppstart vil en da bare behøve å lese inn minnet igjen og vips så kjører operativsystemet. Slipper å bruke tid på å detektere hardware og laste drivere m.m. Men det kan jo selvsagt ta litt tid dersom man hadde mange minnekrevende prosesser kjørende når man slo av, slik at det blir mye lesing. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Dersom en leder ryker, sliter man.Hva skjer forresten dersom den maskinen som har tokenet kræsjer? Opprettes det en ny token? (jeg aner ikke) Hvis en maskin går bananas og sender når den ikke skal kan det ødelegge for hele nettverket. Ringtopologien er logisk. Fysisk sett kan det være en stjernetopologi. Tror de to første problemene er noe som er tatt med i beregningen og at det finnes løsninger for dette. Det siste problemet er vel et porblem for de fleste nettverk. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Hva er en "pipeline" og hvordan kan man se at det er brukt i f.eks. assenbly kode. I en pipeline utføres flere operasjoner i løpet av et klokkesyklus. Dersom en regneopersjon tar mer en et syklus kan første etappen av andre opersjon begynne når den første operasjonen er i sin andre etappe. (Nyttig dersom operasjone gjøres hyppig og regelmessig.) I assembler-kode er det av og til nødvendig å synkronisere etappene, og da er det vanlig å bruke NOP (no operation). Spørsmål: Hva er IP-spoofing og hva er motivasjonen får å gjøre det? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 IP-spoofing er når du forfalsker adressen i en IP-pakke slik at mottakeren tror det er fra en 'godkjent' maskin. Det brukes til datainnbrudd/datakriminalitet. Litt vanskelige spørsmål? Nytt et, som har med datakultur å gjøre. (Det er lov å søke litt) Hvem sa dette: Det var kanskje jeg som fant det opp[Alt-Ctrl-Del for å reboote en datamaskin], men det var Bill som gjorde det berømt. Lenke til kommentar
PeNtA Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 må innrømme at jeg måtte søke litt.. men David Bradley? Hvis det godtas har jeg et sikkert enkelt spørsmål for noen, men jeg skjønner ikke helt dette=P Hva er Active Directory? Kan det forklares på en enkel måte? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 må innrømme at jeg måtte søke litt.. men David Bradley? Korrekt. Han sa det på 20-års jubileet for den første IBM-maskinen, da han satt i et panel med bl.a. Bill Gates. Sistnevnte var blant de få som ikke lo. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Active Directory er en domenekontroller. Det kan også beskrives som et verktøy som følger med windows server-OS'ene. Det er en katalogstruktur hvor du kan organisere brukere, grupper og maskiner. Det har nesten uendelig med muligheter innenfor å sette policies. Edit: jo, AD støtter LDAP Spørsmål: Excel: Hva er en absolutt cellereferanse, og hva inneholder den? Endret 19. mai 2004 av darkness| Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Og så var det din tur, da, unge frøken Darkness... Ps: Er ikke AD bygget på LDAP? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 en absolutt cellereferanse er en referanse til en bestemt celle i et regneark, og vil ikke "flytte seg" dynamisk hvis du kopierer den et annet sted på arket, Hva den inneholder? vel, den inneholder en referanse til en celle.. eks. dette er en absolutt referanse : =$B$2 + $C$2 og det er dollar-tegnet som låser referansen, i dette eksempelet er både rad og kolonne låst. spm: hva er raskest av en bubble- og en quick-sort algorytme, og forklar hvorfor den ene er raskere enn den andre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) Quick er engelsk og betyr 'rask', derfor er quick-sort mye raskere en bubble-sort. Nei? Ok nytt svar: Quicksort bruker en "splitt og hersk" metode for å løse problemet, dvs. den velger et element fra listen og deler de andre i to nye lister: større og mindre en det valgte elementet. Samme operasjon gjentas på de to listen og slik fortsetter det til listen er sortert. Bubblesort sammenligner to naboelementer og bytter dem om hvis det er nødvendig. Slik gjør den flere ganger til listen er sortert. Dette kan ta lang tid og sammenligningen må gjennomføres på hvert element selv om listen nesten er helt sortert. Oppdelingen av arbeidet i quicksort gjør at arbeidet vanligvis går raskere. Egentlig er det feil å si at den ene er raskere. For i verste tilfellet kan sorteringstiden for quicksort være n^2 for en liste med n elementer, det er det vanlige for bubblesort. Men det er jo tross alt verste tilfellet, vanligvis er tiden n log(n) for quick. Nytt spørsmål: Hva er funksjonen til en "sticky-bit" når det er snakk om brukerrettigheter for filer? EDIT: litt kjapp på keyboardet, takk til observant knatt. Vurderer å kjøpe TAOCP av D. Knuth, står beviset der? Endret 24. mai 2004 av Feynman Lenke til kommentar
knatten Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) En liten skrivefeil Feynman? Quicksort er nok O(n log(n)), ikke O(log(n)). På O(log(n)) er det umulig for en hvilken som helst algoritme å sortere en liste. (Orker ikke bevise det nå, da jeg jobber med noe viktig som dere får se i morgen! ) Så til svaret på spørsmålet: Stickybit betyr i eldre UNIX-varianter at filen skal beholdes i minnet når den er kjørt (gjelder kun eksekverbare filer). På nyere systemer som f.eks. linux-kjernen har den ingen betydning. Spørsmål: (Jeg er lat.) Hva betyr sticky-bit på en katalog? Endret 24. mai 2004 av knatten Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Sticky-bit på katalog: En bruker kan ikke slette eller forandre filer i en katalog utenom dem som han selv har opprettet, selv om han ellers har full tilgang. Brukes i /tmp kataloger og andre som brukes til å utveksle filer mellom brukere. Spørsmål: Read Only Memory (ROM) kan man bare lese fra, ikke skrive til. Men man kan jo 'flashe' hardware ROM? Det er fordi det egentlig ikke er en ROM, men en... (6 bokstaver, og hva står de for?) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) EEPROM - electrically erasable programmable read-only memory ----------------------- Hva er en Proxyserver? Endret 26. mai 2004 av darkness| Lenke til kommentar
knatten Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) En proxyserver er en server som står foran en annen server av en eller annen grunn. Grunner kan være: 1: Den kan virke som cache for den andre serveren. Dette kan eksempelvis brukes foran en webserver for å lette lasten på den, eller i et bedriftsnett slik at alle som leser dagbla' på nett ikke trenger å laste ned alt over en treg linje, men kan hente cachede sider direkte fra den lokale proxyen. 2: Sensur. En proxy-server kan begrense adgang til ting, som f.eks. nettsider som inneholder stygt språk og andre moralske forkastelige ting. 3: Overvåking. Den kan brukes til å overvåke trafikken som går gjennom den. 4: Forbedret brannmur. Den kan se på pakker på aplikasjonslaget, og dermed fungere som en bedre brannmur enn et vanlig pakkefilter. Edit: Teknisk sett er det vel poenget med at den kan inspisere trafikk på aplikasjonslaget som er mest interessant. Håper det skulle være en rimelig god forklaring. Spørsmål: Hvorfor kan man ikke sette opp en transparent proxy for f.eks. https? Endret 26. mai 2004 av knatten Lenke til kommentar
knatten Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 For vanskelig? Svar: En transparent proxy settes opp for å cache data uten at brukeren trenger å stille inn noe som helst. Altså må proxyen kunne "avlytte" brukerens kommunikasjon uten hans/hennes viten. Krypterte protokoller som https er designet nettopp for å hindre dette. Nytt spørsmål: To nordmenn som har vært svært sentrale innenfor informatikken (ikke bare i norge, men på globalt plan) døde i 2002. Hvem var de? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ole-Johan Dahl og Kristen Nygaard. (laget bl.a. Simula som var en forløper til Smalltalk som igjen var en forløper til C++). Spørsmål: Informasjonen til data typen 'floating point' (float eller double) har 3 bestanddeler. Hva er disse? (Vi antar at IEEE 754 standarden følges) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Floating-point består av disse delene: the sign, the significant or mantissa, the exponent or order of magnititude of the significant Jeg må innrømme at jeg googlet meg frem til dette, men det så ikke ut som noen andre hadde tenkt til å svare, så.. ja.. (Legg gjerne til litt mer info om du føler for det Feynman) Nytt spørsmål: Hva er SSID, hva står det for, og hvorfor tilbyr det ikke noe sikkerhet til nettverket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå