Gå til innhold

PC-Spørreleken!

knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva må til for å eliminere oppstardstiden på en PC?

flytte alle oppstartsfilene/progrogrammene til os'et på en sinnsyk rask disk som klarer å overføre filer i en hastghet tilnærmet uendelig. Dessuten må du ha en prosessor som er uendelig rask, og hovedkortet må ha en uendelig båndbredde. Har du det, har du eliminert oppstartstiden, værre er det ikke :p

venter med nytt spørsmål, siden jeg er litt usikker på om dette godtas :)

Lenke til kommentar
Hva må til for å eliminere oppstardstiden på en PC?

Tja, hva med å legge OSen på en ROM-brikke istedefor på harddisken. Innstillinger og annet kan ligge på et skrivbart minne (HD eller Flash).

Var det dette du ville fram til?

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var at det ligger et slags OS på mobiltelefoner og i stereoanlegg. Ikke like avansert som de som brukes på PCer, men det er like fullt software som kommuniserer med elektronikken og gir et grensesnitt for programmering. Siden dette ligger på en ROM går det rimelig raskt å hente ut de dataene som trengs. Det som går treigt når Windows starter f.eks. er jo lesingen fra harddisken til minnet. Er jo en del tjenester som skal startes og som er hardwareavhengig (nettverk f.eks.)

Problemet er at å skifte OS vil da bli som å flashe BIOSen. Hvis det er noe problem, slipper å rydde opp etter idioter som tilfeldigvis slette WINDOWS-mappen.

Lenke til kommentar

tenkte nå mer på stateless RAM. Altså RAM som ikke må mates med strøm for å holde på innholdet. På den måten trenger man ikke en bootload for å hente ting fra disk f.eks. Noe av det samme prinsippet som å putte OS på en ROM brikke, bare at dette med stateless RAM faktisk er noe som kan komme. Det er selvfølgelig mange andre fordeler me det, og en del ulemper. Mye må gjøres om med dagens OS-er, så det er ikke noen praktisk tenkelig situasjon idag, men en artig teori. Leste en ganske bra og utfyllende artikkel om det da jeg tok grunnleggende datateknikk for tre år siden (akk, vemod over å være ferdig).

Anyway, turingcomputing orker jeg ikke begynne på en gang etter å nettopp ha levert min siste eksamen (48 timer nesten non-stop jobbing), men hvis ingen tar den så kan jeg trylle fram noe imorgen tidlig ;)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Alan Turing laget noen slags datamaskiner (spesialiserte regnemaskiner) som ble kalt for 'bomber'. Hva kommer navnet av og hva ble det brukt til?

Bomber var en maskin laget for å knekke tyskernes enigma-algoritme. Man er usikker på hva navnet kommer fra, noen mener at navnet kommer av en is-kremdessert, andre mener at den fikk navnet pga. tikkelydene den laget, minnet veldig om en tikkende bombe.

Lenke til kommentar

Dersom du har et nettverk med en dum hub som knutepunkt, vil dette fysisk sett være en stjernetopologi. Logisk sett vil dette være et busnettverk, fordi huben gjør slik at det fungerer som et bussnetverk. Den sende avgårde pakkene helt til den finner riktig mottager.

Forskjellen er at den fysiske topologien beskriver selve kablingen, mens den logiske topologien beskriver måten dataen blir sendt rundt.

-----------

Siden vi først er inne på dette:

Hva er token ring, hvordan fungerer det, og hva er fordelene og ulempene?

Lenke til kommentar
Hva er token ring, hvordan fungerer det, og hva er fordelene og ulempene?

Token ring er et nettverk der maskinene står plassert i en ring. Hvis en maskin vil sende noe må den ha rett til det. 'Token' er tillatelsen den trenger og kommer i form av en melding fra den maskinen som er 'før' den i ringen. Når maskinen har fått tillatelsen kan den sende før den sender 'token'en videre.

Fordeler:

- Null fare for kollisjoner

- Kan brukes til WAN

Ulemper:

- Pakkene må i verste fall innom N-2 maskiner før den når frem, hvis det er N maskiner i ringen (kan deles på 2 ved bruk av double ring) -> tregt.

- Komplisert å forandre på (må vite rekkefølgen på maskinene)

- Fare for sniffing i forhold til switche Ethernet

Spørsmål kommer.

Lenke til kommentar

En hoax kan vel ikke skade maskinen direkte, mer gjennom brukerfeil (PEBKAC-error). Ofte kommer det falske virusvarsler, disse kalles vel hoax. Noen påstår at du skal slette diverse filer som du finner i windows sine systemfiler. Det er dette som kan føre til indirekte ødeleggelse av operativsystem/programvare.

Et konkret eksempel kommer jeg ikke på, desverre.

Lenke til kommentar

Virusvarselen der du blir bedt om å slette en fil i c:\windows\system32 er velkjent og har forårsaket stor skade. Andre falske virusvarsler har ført til at mange bedrifter har stengt nettverket sitt mot internett. Faktisk har enkelte hoaxer gjort like stor økonomisk skade som et virus ville ha gjort. Skaden er indirekte, og jeg trenger ikke noe mer presiste eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...