Gå til innhold

PC-Spørreleken!

knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kanskje jeg er en flisespikker, men det er litt drøyt å kalle det en HTML-kommando. I html snakker vi om tagger (elementer), attributter og attributtverdier, men la gå :p

her er et eksempel hvor IE skiller seg fra standarden:

<p width="100%">(et par linjer med tekst)</p>

I en nettleser som er 100% (!) riktig i forhold til W3C-standarden, så ville ikke width="100%" betydd noe som helst fordi "100%" refererer til totalen av det synlige feltet. I Internet Explorer, så er "100%" redefinert til å være hva som enn er den horisontale plassen tilgjengelig fra margen, istedenfor det totale synlige feltet. I tillegg så blir<p>-taggen i IE "tegnet" akurat ved høyresiden av margen. Dette bryter også W3C-standarden som krever at en <p> ALLTID starter til venstre, uansett hvor mange "marger" som er fra før.

nok en gang litt usikker, og venter med spørsmål til dette svaret blir bekreftet.

Lenke til kommentar
kanskje jeg er en flisespikker, men det er litt drøyt å kalle det en HTML-kommando. I html snakker vi om tagger (elementer), attributter og attributtverdier, men la gå :p

Er i grunnen enig. Skrev kommando i farten siden den 'tolkes', men tenkte på tag.

Stilte spørsmålet for å løre noe nytt, og det gjorde jeg. Forklaringen som ble gitt var det jeg var ute etter uten å kunne bekrefte at det var riktig (antar det er det utfra hva jeg leser). Et annet eksempel er at paddingen i en tabell skal ligge inne i en celle, men MS vi av en eller annen grunn ha den på utsiden.

Neste spørsmål!

Lenke til kommentar

okey.. la oss dykke litt dypere i "The World of Regular Expressions" .. :p

denne er litt kjinkig..

skriv et regulært utrykk som fanger alle kommentarer i en HTML/XML-fil !

(denne vil IKKE fungere : )

<!--.+-->

det kan være lurt å teste utrykket sitt før man svarer, med mindre man er 100% sikker på at denne vil fungere.. ;)

EDIT : må innrømme at denne var værre enn jeg trodde... klarer ikke å lage et skikkelig utrykk selv en gang! :blush: , problemet mitt er at jeg klarer ikke å lage en som IKKE tillater kommentarer inne i kommentarer. (Noe som ikke er lov i HTML).. Venter litt og ser om det er en smart-person som kommer med et forslag..

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at "Linus Torvalds" er feil svar. Han har laget kjernen, men det de fleste i dag tenker på som Linux er hele operativsystemet, og her er det GNU med Richard Stallmann som skal ha æren. Stallmann har stått i spissen for åpen kildekode, og er grunnleggeren av GNU, pådriver for GPL osv. Spørsmålet var kanskje litt dårlig formulert, jeg kunne nevnt at jeg var ute etter noen andre enn Linus. Men men, synd for meg at jeg slurva! La lekene fortsette.

Lenke til kommentar
skriv et regulært utrykk som fanger alle kommentarer i en HTML/XML-fil !

(denne vil IKKE fungere : )

<!--.+-->

Hm... Da vet neimen ikke jeg... Så vidt jeg er klar over er det den eneste w3c sier man skal bruke, så...

Lenke til kommentar
Hm... Da vet neimen ikke jeg... Så vidt jeg er klar over er det den eneste w3c sier man skal bruke, så...

tror du misforstår litt, jeg er ute etter er regulært utrykk, eller Regular Expression om du vil som vil fange opp alle eventuelle kommentarer i en html/xml-fil, og så bare påpekte jeg at dette utrykket ikke vil fungere:

<!--.+-->

og ja, det er kun dette som er en gyldig kommentar i html:

<!-- en gyldig html kommentar -->

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at "Linus Torvalds" er feil svar.

Var litt vanskelig å vite at det var han du var ute etter. Linus er jo tross alt den personen som _begynte_ å skrive på Linux (kjernen altså). Hva menes egentlig med _hele_ operativsystemet? For meg er Linux bare Linuxkjernen, så trenger man en del ekstrapakker (som strengt tatt ikke er Linux, men gjerne Open source) for å ha noe nytte av det.

Lenke til kommentar
Var litt vanskelig å vite at det var han du var ute etter. Linus er jo tross alt den personen som _begynte_ å skrive på Linux (kjernen altså).

Jepp, en god stund etter at GNU hadde de andre viktige komponentene på plass, bortsett fra at kjernen deres var halvferdig.

Hva menes egentlig med _hele_ operativsystemet?

Det kan diskuteres, derfor spesifiserte jeg "det folk flest tenker på som Linux", og det er nok det komplette OSet med shell, compiler, editor osv. Mange tenker nok på GUI også. Det som blir markedsført som Linux i dag er jo egentlig GNU med en Linux-kjerne og en del tilleggs-programvare som ikke er en del av det offisielle GNU-prosjektet.

Lenke til kommentar

blir fraværende en lengre periode nå, og i frykt for at tråden dør ut, så gir jeg et eksempel på hvordan man kan løse html-kommentar problemet:

<!(?:--[\s\S]*?--\s*)?>\s*

denne er ikke perfekt, men funker så lenge det ikke finns en annen kommentar inne i kommentaren.

lager et nytt og lettere spørsmål:

Kommer XML til å erstatte HTML?

(begrunn svaret)

Lenke til kommentar

Ser ut som om folk tier i samtykke. Nytt spørsmål.

Spørsmål:

Er komprimering som brukes i .png filer med eller uten tap av kvalitet?

(JPEG algoritmen har tap, TIFF har det ikke. TIFF er egentlig et råformat, men man kan bruke deflate)

EDIT: Litt mer presisjon.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Litt mer info: Har en 'forutsigbar' (hva heter det på norsk; predictive) algoritme til den første komprimeringen, deretter bruker den deflate. Hvis det er få farger i bilde kan PNG velge å bruke et indeksert format som i praksis vil føre til at bilde tar mindre plass.

sim: riktig svar. Lag nytt spm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...