d0ppler Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 er spørsmålet for vanskelig?? skal jeg ta et nytt? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Når en fil skal sendes fra et sted til et annet over nettverket deles denne i mindre pakker. Hver pakke består av selve delen av filen, og en del som er adressen pakken skal frem til. Pakkene blir også nummererte, slik at de kan settes sammen i riktig rekkefølge. Vet ikke om det var helt det du var ute etter. Skal legge ut et nytt spørsmål dersom du godkjenner svaret mitt. Lenke til kommentar
Mannen Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Hei på dere! Må bare si at denne leken var helt Den var veldig lærerikt. Jeg har eksamen i datamaskinteknikk på mandag. Hva med en lek som handler om harddisk, RISC/CISC og pipeline? Endret 7. mai 2004 av Mannen Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hei på dere!Må bare si at denne leken var helt Den var veldig lærerikt. Jeg har eksamen i datamaskinteknikk på mandag. Hva med en lek som handler om harddisk, RISC/CISC og pipeline? Den er grei. Må bare svare på darkness| sitt serdeles vanskelige spørsmål ...når det kommer Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Forklar hva begrepet "Tunneling" betyr, og i hvilken sammenheng brukes det? Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Tunneling brukes da i mange ulike sammenhenger..? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Forklar hva begrepet "Tunneling" betyr, og i hvilken sammenheng brukes det? Oppdatert spørsmål: Forklar hva begrepet "Tunneling" betyr, og i hvilken nettverkssammenheng brukes det? Lenke til kommentar
knatten Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Generelt sett benyttes tunneling for å frakte en type trafikk gjennom et annerledes nett. (Den definisjonen fant jeg på nå, men bør være rimelig grei.) Edit: For å si det på en annen måte, tunneling er å pakke data fra en protokoll inn i en annen protokoll. Eksempler er å frakte IPv6-pakker gjennom et IPv4-nett, eller å frakte trafikk på en ukryptert protokoll gjennom en kryptert tunell i et ukryptert nett. Eksempel på sistnevnte er å frakte ukrypterte smb-pakker over et ukryptert IP-nett, men gjennom en ssl-kryptert tunell. Synes spørsmålet var litt bredt, håper jeg lagde en god nok generalisering. Edit: Spørsmål (hvis svaret er godkjent): Hva er forskjellen på RISC- og CISC-prosessorer, gi et eksempel på prosessorer av de to typene. Endret 8. mai 2004 av knatten Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Bare for å komme med litt utfyllende svar om hva en packet er: Riktig som du sier Darkness, men dette gjelder ikke bare filer, men når all data overføres via et nettverk, så blir denne dataen delt opp i én eller flere pakker, avhengig av hvor mye data som skal overføres (én pakke har som regel en størrelse mellom 1000-1500 bytes). En pakke består også som regel av følgende elementer : hode/headerinneholder informasjon om avsender/mottaker, lengde på pakken, hva slags protokoll, etc. data/payloadinneholder selve dataen som skal bli overført trailer/footerinneholder et par bits som forteller at nå er pakken slutt, samt veldig ofte en CRC-sjekk fortsett! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ja.. prøver å svare.. Forskjellen mellom RISC (Reduced Instruction Set Computing) og CISC (Complex Instruction Set Computing) mikroprosessorer er at en CISC-prosessor er lagd med et fullt intruksjonssett, som i motsetning til en RISC prosessor som er lagd med et redusert intruksjonssett. Fordelen med en RISC-prosessor er at den vil være raskere til å gjøre vanlige/kjente oppgaver, men siden den ikke er lagd med et fullt instruksjonsett så er det ikke alle mulige type oppgaver den vil være i stand til å gjøre. PowerPC mikroprossesoren, brukt i IBM's RISC System/6000 arbeidsstasjoner og Macintosh er en RISC mikroprossesor. Intel's Pentium er en CISC mikroprossesor venter med spørsmål til svaret godtas Lenke til kommentar
knatten Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 dga01: Svaret er godkjent. En RISC-prosessor vil være i stand til å gjøre det meste, den må bare til med litt flere instruksjoner for å utføre noe en CISC kunne gjort med én. Men som du sier vil RISC være raskest på "resten". Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 ok, da kommer spørsmålet: hva er en trojansk hest? (i dataterminologien) (å si at dette er et virus holder ikke) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) En trojan er et program som er skjult i et/en tilsynelatende harmløst program eller fil. Det har som oftest som mål å gjøre skade. Trojanen spres ofte ved hjelp av virus. Spørsmål: Hva er forskjellen på et mulituser-OS, og et multitask-OS. Kom med eksempler på hvilke OS som hører til hvilken kategori. Endret 10. mai 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Multi-tasking: OS kan kjøre flere enn en prosess om gangen. F.eks. Windows NT og oppover, UNIX og Linux. Multi-user: Flere brukere kan benytte samme maskin samtidig. Samme OS Spørsmål: Hva er forskjellen på 'preemptive' og 'cooperative' multi-tasking. EDIT: Hva med å innføre en maksgrense for svar, når det kommer vanskelige spørsmål? Kan evt. gi et svar om det ikke kommer noen forslag. Endret 10. mai 2004 av Feynman Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hva med å innføre en maksgrense for svar, når det kommer vanskelige spørsmål? Kan evt. gi et svar om det ikke kommer noen forslag. det hadde vært fint! Jeg foreslår maks 24 timer, minimum 6 som maksgrense.... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Skal jeg gi svaret kanskje? Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hva er forskjellen på 'preemptive' og 'cooperative' multi-tasking. Cooperative er vel kanskje den mest primitive av de to. Cooperative vil si at de kjørende prosessene må tildele hverandre prosessortid. Prosesser er derfor avhengige av sammarbeid, derav cooperative. Preemptive vil si at multi-taskingen er hardwarebasert. Hardwareen bryter inn og får prosessoren til å prosessere en annen kode. På den måten er prosessene ikke avhengige av hverandre. Grei nok forklaring ? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Du er inne på noe. Skal gi den forklaring jeg mener er riktig. Cooperative multi-tasking vil si at når en prosess har tillgang på CPU kan den ikke avbrytes. Andre prosesser er avhengig av at prosessen ikk bruker for lang tid og slipper til andre etter en liten stund. Er multi-taskingen preemptiv kan prossesen som bruker CPUen avbrytes. Enten ved at den har 'time-slots' som den ikke kan overstiges (brukes i Round-Robin) eller ved at en prosses med høyere prioritet tar over. Begge deler er software siden det er en del av et OS. Det går nok an å implementere noe hardware greier, men det kjenner jeg ikke til. sim: du kan ta neste spm. Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 sim: du kan ta neste spm. Det var det da .... *tenke* Kommer ikke på noe bra spørsmål, så jeg tar et enkelt. Hva er SSH ? Lenke til kommentar
knatten Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) SSH er Secure Shell. Det er i sin enkleste form et kryptert alternativ til telnet, men openSSH gir også mulighet for kryptert ftp, X-sesjoner og mye annet snadder. Edit: Spørsmål: Hvem regnes som hovedmannen bak det folk flest ser på som "Linux"? Endret 11. mai 2004 av knatten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå