d0ppler Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) ok.. prøver å svare.. en USB kontroller oppdager om en usb-enhet blir plugget inn eller plugget ut. Videre finner den ut hvilke resurser (som feks drivere, software og båndbredde) den trenger for at enheten skal fungere uten noe som helst bruker-input slik at alt (forhåpentligvis) skal gå helt smertefritt nok en gang, correct me if i'm wrong! spm : dette er en base64 kodet streng: ZGdhMDEgZXIgZW4gc2tpa2tlbGlnIG5lcmQgc29tIGxpa2VyIOUgYnJpZmUgbWVkIHNpbmUgc+VrYWx0ZSAiZGF0YWt1bm5za2FwZXIi og du skal dekode strengen! EDIT : formatering Endret 3. mai 2004 av dga01 Lenke til kommentar
knatten Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 dga01 er en skikkelig nerd som liker å brife med sine såkalte "datakunnskaper" Merk at overnevnte ikke er min personlige mening, kun en dekoding av dga01 sin "gåte"! Og så et spørsmål ja... Hva er PUSH og POP? Lenke til kommentar
enden Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) Tja, hvilken sammenheng? Du har f.eks. en stack hvor pop henter og fjerner siste element fra stacken og push legger til. Tok jeg feil så bør du utdype spørsmålet ditt litt PS; artig dga01. Brukte litt for mye tid på den på jobben idag Endret 3. mai 2004 av enden Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Du har f.eks. en stack hvor pop henter og fjerner siste element fra stacken og push legger til. Tok jeg feil så bør du utdype spørsmålet ditt litt Det er nok korrekt, ja. Push legger til i slutten v stacken, og pop henter fra slutten av stacken. FILO, altså... Er det ikke? Spørsmålet ditt, Enden? Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Var litt usikker (lenge siden sist gang jeg lekte med FILO), så jeg ventet med spørsmålet, men here it comes Hva er den største forskjellen på "hard links" og "soft links" i NTFS filsystemet? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Er det så at en 'soft link' ikke endrer sted den peker uansett om fila flytter seg, mens hvis man flytter en fil vil fremdeles en hard link peke på samme fil...? edit: Soft links er filer som peker til steder, som ikke ligger direkte på bunn av systemet. Hard links tar ikke plass, men gir en måte til å komme seg til samme fil. De ligger i grunnfjellet av systemet, og hvis du flytter fila blir ikke en hard link misvisende allikevel. Det er på en måte å gi samme fil flere navn, i stedet for å lage pekere. Har blitt brukt i bl.a. Posix og OS/2... Nå skal det stemme mer her, men jeg venter på bekreftelse... Endret 4. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Tar jeg ikke helt feil så oppdaterer NTFS soft links når en hard link / fil flyttes, så det første blir vel litt feil (om jeg forstod deg rett). Hard links inneholder nemlig referanser til hver soft link slik at dette er mulig. Edit-en din, derimot, helt på kornet. You may procede Lenke til kommentar
knatten Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) For eventuelle andre som leser denne tråden og lurer på dette med myke og harde lenker, her er en forklaring på hvordan det funker på linux: Alle filer er egentlig et filnavn, samt en peker til et sted på disken der selve dataene i fila ligger. En hard lenke er et slikt filnavn med en peker til innholdet. Altså er egentlig alle filer en hard lenke! Saken med harde lenker er at du kan opprette fler av dem, altså ha flere filer som peker til det samme innholdet på disken. Dermed har du to likeverdige filer som egentlig er den samme fila. Oppdaterer du den ene, oppdateres den andre. Sletter du den ene av dem vil dataene fortsatt være der, siden de fortsatt har et filnavn som peker på seg. Når alle filnavn som peker på dataene er slettet vil også området på disken bli frigjort. En myk lenke er rett og slett en fil som kun inneholder et annet filnavn. Dette blir mer som shortcuts i windows. Når du akseserer en myk lenke leses stien til den virkelige fila, og du omdirigeres dit. Håper det var litt oppklarende! Edit: Dette er en litt forenklet (men dog korrekt) forklaring, hvis du er interessert i å vite mer, googl på "inode". Endret 5. mai 2004 av knatten Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 hva het den første PC'n i Norge, da?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 var det ask eller embla. *vri hjernen* Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 var det ask eller embla. *vri hjernen* Bare vri hjernen du, for jeg har sannelig glemt det jeg også.... google for å forsikre deg, da Jeg synes google er greit så lenge man lærer seg sakene og skriver med egne ord. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 hehe-- nære på Enden, men den het EMMA og ble tatt i bruk i 1958. Nå er jeg egentlig litt usikker selv, siden Zethyr spør om Norges første PC, og EMMA kan vel ikke kalles for en Personal Computer siden dette var en IBM 650, som på en måte var en stormaskin (tror jeg). Hvis du mener PC i ordets rette forstand, så har jeg ingen anelse! Venter på bekreftelse før et evt. nytt spørsmål. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Emma jeg tenkte på.... burde vel heller kalt den for computer kom på det igjen når jeg hørte navnet. Spør i vei ! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 ok.... nå et lett spørsmål.. mens vi er i det historiske hjørnet.. Hvem utviklet programmeringsspråket C++, når kom det, hvor ble det utviklet, og hvikle programmeringsspråk er C++ influert av? (husk, alle 4 spørsmål må bli besvart! ) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Utviklet av Bjarne Stroustrup Kom i 1985 Påvirket av Simula og C Usikker på hvor, men kan det ha vært AT&T ? Bell Labs? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 korrekt! utviklet på Bell Labs spørsmålet ditt? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Vi har alle hørt om httpd og ftpd osv... bokstaven 'd' står for daemon, men kan jeg få en grundig forklaring på en daemons jobb ?? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 spørs hva du mener med en grundig forklaring, men en daemon (eller en service som man sier på NT-systemer) er et bakgrunnsprogram som "lytter" på en eller annen kanal, som feks input fra tastaturet, et portnummer, scanning av en mappe (print-daemon), eller noe annet, uten noe som helst interaskjon med bruker, og gjør instrukser/operasjoner alt ettersom hva den er satt til å gjøre. Er det bra nok svar? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Det var bra nok.... bare lengtet etter én ting: Den gjør forskjellige operasjoner ettersom hvilken input den får. spør i vei ! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Det var bra nok.... bare lengtet etter én ting: Den gjør forskjellige operasjoner ettersom hvilken input den får. spør i vei ! Ja, glemte det.... skal vi se om vi klarer å dra opp et utfordrende ikke-googlbart spørsmål her... *vrenger nøtta*.. hmm.. ok.. (sikkert googlbart), men.. hva er en packet (tcp), hvilke deler består den av, og beskriv kort disse delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå