Gå til innhold

PC-Spørreleken!

knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye det samme, men det som kjennetegner et scriptspråk er at det er mye mindre og med færre funksjoner enn et fullstendig programmeringsspråk. Man kan lett si at man scripter i mIRC og i bat-filer, php er litt på grensen, mens c++ og java er fullverdige programmeringsspråk.

Hvordan skriver man doctypen hvis man vil lage xhtml strict?

Lenke til kommentar

Bare for å rette opp i feil her, (poenget er at man lærer, ikkesant?)

Det er mye det samme, men det som kjennetegner et scriptspråk er at det er mye mindre og med færre funksjoner enn et fullstendig programmeringsspråk. Man kan lett si at man scripter i mIRC og i bat-filer, php er litt på grensen, mens c++ og java er fullverdige programmeringsspråk.

Et programmeringsspråk har en kompiler som lager et ferdig program som er kjørbart, mens i et skriptspråk så kjører du et program som parser skriptkoden din real-time. Noe som betyr at du feks ikke kan bruke datatyper (int, float, char, etc.), men kun strings (eller char-pointers om du vil).

PHP er et 100% rent skriptspråk, og har langt mer funksjoner enn de fleste programmeringsspråkene (2833 funksjoner!)

så spørsmålet ditt:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Hvem står bak programmeringsspråket C ?

Lenke til kommentar

Hello-c.png

Ken Thompson og Dennis Ritchie er gutta bak C. Dette ble laget først til UNIX, men er nå blitt importert til så og si alle operativsystem i verden og er et av de mest populære språk i programverden.

Hvilken ISO-standard definerer trådløst nettverk generelt, og hva heter standarden som tar for seg 54 Mbit?

Lenke til kommentar

frames i forhold til hva?

regner med at du snakker om <frame>-taggen i HTML, men frames brukes i så utrolig mange sammenhenger så det er veldig lurt å si hva det dreier seg om..

men la oss anta at du mener html...

frames ble laget for gjenbruken si skyld, så hvis man feks har en meny på websiden sin, så trenger du kun å lage én html-fil som er menyen, og når man klikker på linker i denne, så henviser den til filer i et annet frameset, slik at den framen som menyen ligger i, ikke blir reloadet.

(kronglete forklart ;) )

grunnen til at det nå bør avskaffes er vel den samme diskusjonen som har vært ang. frame-taggen de siste 5 åra, om at det ikke går an å sette en bookmark for et spesikt sett med framer, dvs. den bookmarken er satt til å kun huske frame-set fila, og ikke hvilke henvisninger som var i de forskjellige framene når du "bookmarka" nettsiden..

(nok en gang klønete forklart)

correct me if i'm wrong!

spørsmålet:

mens vi snakker om sola, hva het den aller første grafiske nettleser'n, og hvem stod bak den?

Lenke til kommentar

Hotswap bety at man kan bytte elementer mens serveren kjører. Feks dersom en disk ryker kan denne byttes uten å måtte slå av serveren. Mest vanlige hotswap enheter er, disker, power og vifter.

Hva er RAID og hvilke nivåer finnes og hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Redundant Array of Inexpensive Disks

Bruker flere billige disker for å oppnå høyere ytelse og/eller pålitelighet

RAID-0

RAID Level 0 is not redundant, hence does not truly fit the "RAID" acronym. In level 0, data is split across drives, resulting in higher data throughput. Since no redundant information is stored, performance is very good, but the failure of any disk in the array results in data loss. This level is commonly referred to as striping.

RAID-1

RAID Level 1 provides redundancy by writing all data to two or more drives. The performance of a level 1 array tends to be faster on reads and slower on writes compared to a single drive, but if either drive fails, no data is lost. This is a good entry-level redundant system, since only two drives are required; however, since one drive is used to store a duplicate of the data, the cost per megabyte is high. This level is commonly referred to as mirroring.

RAID-2

RAID Level 2, which uses Hamming error correction codes, is intended for use with drives which do not have built-in error detection. All SCSI drives support built-in error detection, so this level is of little use when using SCSI drives.

RAID-3

RAID Level 3 stripes data at a byte level across several drives, with parity stored on one drive. It is otherwise similar to level 4. Byte-level striping requires hardware support for efficient use.

RAID-4

RAID Level 4 stripes data at a block level across several drives, with parity stored on one drive. The parity information allows recovery from the failure of any single drive. The performance of a level 4 array is very good for reads (the same as level 0). Writes, however, require that parity data be updated each time. This slows small random writes, in particular, though large writes or sequential writes are fairly fast. Because only one drive in the array stores redundant data, the cost per megabyte of a level 4 array can be fairly low.

RAID-5

RAID Level 5 is similar to level 4, but distributes parity among the drives. This can speed small writes in multiprocessing systems, since the parity disk does not become a bottleneck. Because parity data must be skipped on each drive during reads, however, the performance for reads tends to be considerably lower than a level 4 array. The cost per megabyte is the same as for level 4.

----------------------------------------------------------------------------

Hva het det første relasjonsdatabasesystemet?

Endret av RottePostei
Lenke til kommentar

Det første systemet var System R, utviklet som en fungerende prototype hos IBM.

--------------------------------------------

Da spør jeg igjen, hva er "dette bit-greiene", og håper på et riktigere svar en forrige gang! ;)

Edit: darkness|, bra svar, men jeg tenkte på i forbindelse med prosessorer. Jeg fisket etter et litt bedre svar enn det som var på side én i tråden.

En 64bits prosessor har registere som kan lagre 64 bits. Altså 64 stk "1 eller 0". Det vil si at den kan jobbe på større tall enn prosessorer med færre bits, og dermed gjøre beregninger raskere.

Lenke til kommentar

BIT står for binarydigit, og er den miste mengden data i en datamaskin. En bit har en enkel binær verdi, enten 0 eller 1. En datamaskin har transistorer - det er da snakk om enten lav eller høy strøm. Du kan også tenke på det som en av eller på som en lysbryter. Vi har da kommet inn på digitalteknikk, men det skal jeg ikke gå videre inn på (med tanke på at jeg ikke er helt stødig på dette).

Dersom du mulitipliserer en bit med 8, får du en byte. Du kan også regne dette videre til megabyte osv.

Dersom du finner svaret mitt ufullstendig, rett meg gjerne. Forresten så vil jeg få understreket at jeg misliker litt quotes og copypaste-svar, da jeg synes litt av vitsen med spørreleken forsvinner.

--------------------

Hva består en CPU av fysisk sett, hvilke deler kan du dele en CPU opp i, og hva gjør de ulike delene?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

De viktigste delene i en CPU er:

ALU: Aritmetisk/Logisk Enhet (Unit), denne gjør alle beregninger.

Registre: Lagrer data som brukes i nåværende instruksjon, hvor vi er i programmet osv.

Instruksjonsdekoder: Henter programinstruksjoner og kjører dem

Adresse og databuss: Her legger CPUen de adressene den skal bruke, samt data den skal hente derfra eller legge dit.

----------------------------------------------

Hvor stor er en Turing-maskin? (Hvis den er vanskelig kan jeg legge ut en annen om ikke lenge ;) )

Edit: Den ble litt vrien? En Turing-maskin er ikke stor i det hele tatt, den er bare et teoretisk konsept. Nytt spørsmål: Hva er OLED, og nevn to fordeler over teknologien den erstatter.

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Organic Light Emitting Diode...

ERstatter LCD, og har flere fordeler:

#1: Slipper bakgrunnslys, hver piksel lyser selv...

#2: Mulighet for å gjøre skjermene mye tynnere...

edit: glemte spørsmålet:

Hva står PERL for ? Hvem lagde PERL ?

(snakker om språket...)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Forresten så vil jeg få understreket at jeg misliker litt quotes og copypaste-svar, da jeg synes litt av vitsen med spørreleken forsvinner.

Helt enig!! (selv om jeg quota deg der ;) )

Vil også be folk om å lese HELE spørsmålet, fordi det er ikke alle som svarer fullstendig. Feks Mosaic spørsmålet Darkness1 :roll:

svar:

Practical Extraction and Reporting Language

Larry Wall er mannen bak språket

spm:

dette er innholdet til en tekstfil:

linje 1

linje 2

linje 3

hvorfor vil denne fila være 3 bytes mindre på en UNIX-platform kontra en Windows-platform?

Lenke til kommentar

Infiniband er en arkitektur og en spesifikasjon for dataflyt mellom prosessorer og inn-/utenheter som lover større båndbredde og ubegrenset utvidelsesmuligheter i morgendagens datasystem. Det er forventet at Infitiband vil erstatte PCI-arkitekturen innen de neste årene.

spm:

skriv en SQL-setning som gir meg alle radene og feltene fra tabellen "brukere" som har "a" i feltet "fornavn".

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med "a" i fornavn, men

SELECT * FROM brukere WHERE fornavn LIKE "a"

eller

SELECT * FROM brukere WHERE fornavn LIKE "%a%"

hvis den skal ha "a" en eller annen plass i fornavnet.

-----------------------------------------------------------------------------

Hva er prolog?

Lenke til kommentar

Prolog er et "logisk programmeringsspråk" (PROgramming in LOGic). Dette programmeringsspråket baserer seg på logiske funksjoner. Laget av Alain Colmerauer i ca. 1970.

(Hvis dette er rett, og nok, så spør jeg)

Hva er BIOS og POST?

Må få legge til at jeg misliker at folk bare paster inn ting. Som f.eks i svaret om RAID. Kanskje det bare er meg, men jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...