Gå til innhold

PC-Spørreleken!

knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Henrik2k, ikke WLAN, men VLAN.

Virtual Local Area Network.

Det er en haug med PC-er koblet sammen i LAN via internett feks. kort forklart, orker ikke utdype, gjør det gjerne om noen vil.

BEEP, WROOONG! (begge to)

Værsågod neste! :p

Edit: Deler av Goophy sitt svar var riktig.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Edit:

VLAN (Virtual LAN) er nettverk som er bundet sammen enten lokalt eller via internett.

Blir koblet sammen med software og spesielle switcher eller noe som støtter vlan.

Poenget er ihvertfall at det er et LAN uavhengig av fysisk plassering så lenge man har en tilkobling mellom pc-ene, gjerne via internett...

Fornøyd?

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Nei. Poenget med VLAN er å kjøre flere virituelle lan på samme switch. Som du sier, så kan man også kjøre det uavhengig av plassering, men det kan man også med f.eks VPN. Og Internett er jo egentlig et stort LAN.

VLAN fungerer på den måten at man gir ulike VLAN ID'er. Man tagger uplinkporten på switchen med de nettene som skal videreføres ut på de vanlige portene. Man kan så velge hvilket VLAN som skal på en bestemt port. Pga forskjellige IP-adresser og VLAN ID'ene, vil pakkene bli sendt ut til riktig port. Dette er godkjent som "sikkert" og pakkene kan bare leses hvis du du har riktig "nøkkel" (VLAN ID). To maskiner i to forskjellige VLAN kan derfor ikke kommunisere sammen. Holder vi Internett adskilt så blir dette på samme måte som å kjøre flere forskjellige switcher med maskiner koblet til. Hver switch er ett nett, og de er uavhengige av hverandre.

Minuset med et "flatt nett" er at dersom det blir en loop i nettet, så påvirker det alle. Derfor er det blant annet ikke lurt å sette opp en dum hub eller en switch uten management/spanningtree. Dette var bare kort forklart. Ting er mye mer komplekst enn dette.

Edit: Jeg innser nå at jeg er utrolig dårlig til å forklare :p

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Jaja, her kommer spørsmål:

Hva er forskjellene mellom FSB'en (FrontSideBus) på Athlon XP-systemer og HT-bus'en (HyperTransport) på Athlon64-systemer?

Spørs vel hva du sikter til. FSB har vel vært vanlig på alle datasystemer, ikke bare Athlon. Det er en bus som alle komponentene deler, og bruker til å kommunisere med hverandre. HT er nyerer og mere avansert, og gir høy overføringshastigheter. En forskjell er at HT gir punkt til punkt forbindelser. Man kan vel i tillegg si at HT er et kommunikasjonssystem, mens FSB bare er et kommunikasjonsmedium. Fornøyd?

Lenke til kommentar
Jaja, her kommer spørsmål:

Hva er forskjellene mellom FSB'en (FrontSideBus) på Athlon XP-systemer og HT-bus'en (HyperTransport) på Athlon64-systemer?

Spørs vel hva du sikter til. FSB har vel vært vanlig på alle datasystemer, ikke bare Athlon. Det er en bus som alle komponentene deler, og bruker til å kommunisere med hverandre. HT er nyerer og mere avansert, og gir høy overføringshastigheter. En forskjell er at HT gir punkt til punkt forbindelser. Man kan vel i tillegg si at HT er et kommunikasjonssystem, mens FSB bare er et kommunikasjonsmedium. Fornøyd?

Ikke helt...

Både FSB og HT er punkt-til-punkt-forbindelser mellom CPU og NB, men alt som sendes/mottas der er ikke likt.

Da jeg skrev Athlon XP mente jeg de spesifikke egenskapene ved Athlon XP's FSB vs. Athlon64's HT.

Det jeg var ute etter var arktitekturiske og spesifikasjonsmessige forskjeller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...