Feynman Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 the sign, the significant or mantissa, the exponent or order of magnititude of the significant Lukter litt Google ja. På norsk er dette: tegn (+/-), desimaler, og eksponent. Det som står foran kommaet er alltid 1 (i binærkode). Alle tallene har formen (s) 1,m*10^e, og det er s,m og e som lagres. I tillegg finnes det spesialkoder for tallet null, uendelig (+/-) og feilkoder (NaN = not a number). Pluss noen til som jeg ikke kommer på. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) SSID - Service Set IDentifier. Det er en unik identifier plassert i pakkene fra ett trådløst nettverk, som skiller de ulike WLAN fra hverandre. For å logge seg på et WLAN må man ha denne. Det ligger ikke noe sikkerhet i denne identifiern fordi såvidt jeg vet kan man finne den ved å se i teksten til en hvilken som helst pakke fra dette nettverket. Spørsmål: Hvorfor må dele MegaByte med 1024 for å finne KiloByte og ikke 1000 som i det vanlige livet? Endret 3. juni 2004 av SmoPe Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hvorfor må man dele timer med 60 for å finne sekund, og ikke 100 som i det vanlige livet? En megabyte består av 1024 kilobyte, som igjen består av 1024 byte, som igjen består av 8 bit. 1000 ville vært et tall regnet ut av ti-tallsystemet, 1024 er regnet ut av det binære tallsystemet.. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hvorfor må man dele timer med 60 for å finne sekund, og ikke 100 som i det vanlige livet? Fordi man i antikken hadde for vane å dele ting opp i 60. ( jf. 60° osv), Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Trenger denne tråden kunstig åndedrett eller? Kan sikkert lage et nytt spørsmål hvis det ikke kommer noe nytt det neste døgnet. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Svaret var jo delvis rett da. var mere ute etter at til vanlig bruker vi tallsystem med 10 tall og 10^3 er 1000, i det binære tallsystem er det ikke mylig å opphøye 2 i noe og få 1000 mens 2^10 er det nærmeste nemlig 1024. Men det var kanskje ett dårlig spørsmål. Skal komme opp med ett bedre ett. Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Tråden er dødende Førstehjelp!: -------------------------------------------- Hva er forskjellen mellom LCD og Plasma skjermer Lenke til kommentar
jocke Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 En transparent proxy settes opp for å cache data uten at brukeren trenger å stille inn noe som helst. Altså må proxyen kunne "avlytte" brukerens kommunikasjon uten hans/hennes viten. Krypterte protokoller som https er designet nettopp for å hindre dette. Men den vil fremdeles bli cachet? Så lenge transparent proxy ligger på https-porten, blir vel det tilfellet? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hva er forskjellen mellom LCD og Plasma skjermer LCD-skjermer bruker flytende krystall. Dvs. man regulerer hvor mye og hva slags lys som skal "slippe igjennom". Plasmaskjermer lager lyset selv som CRT-skjermer. Det bruker også forsfor, men på en litt annen måte. Spørsmål: Hva er forskjellen mellom Mac-prosessorer og "PC"-prosessorer (Intel/AMD)? (Ikke bare "navnet", men hva som er den tekniske forskjellen) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hvis du tenker på RISC ( & RASC?? ) & CISC, så har vel dette vært oppe før ?? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Hvis du tenker på RISC ( & RASC?? ) & CISC, så har vel dette vært oppe før ?? Jammen! Litt slit å måtte se igjennom alle spørsmålene hver gang. Skal tenke på et nytt et. EDIT: Nytt spørsmål: TCP-protokollen sjekker om pakkene den mottar innholder feil, og ber om at pakken sendes på nytt hvis den finner feil. Er denne funksjonen nødvendig hvis man bruker TCP/IP på LAN (kun Ethernet brukes som teknologi)? Og det er selvsagt begrunnelsen som avgjør om svaret er riktig. Endret 16. juni 2004 av Feynman Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg har ikke noen direkte grunn uten å google, men jeg vil tro at dette gjøres i praksis. Man har UTP som går raskere hvis det ikke er så farlig med ørlitt data-losses. Hvis man velger TCP fremfor UDP så vil dette være fordi hver pakke inneholder informasjon som helst ikke bør gå tapt. Allikevel er det uhyre liten sjanse for at pakker blir ødelagt/borte i et Ethernet LAN. (er det 'udp' eller 'utp' ? skrev begge for sikkerhets skyld...) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Allikevel er det uhyre liten sjanse for at pakker blir ødelagt/borte i et Ethernet LAN. Var ikke helt det svaret jeg tenkte på. Et lite hint er at svaret ligger i funksjonalitetene til Ethernet-standarden. Lar spørsmålet stå litt til. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Husker ikke helt hvordan Ethernet fungerte. Jeg har bare lest det på en hackerside for et par år siden. Siden var vel 'Black Sun Research Facility' eller noe. Jeg editer posten hvis jeg kommer over noe som frisker opp minnet litt. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Nytt spørsmål: TCP-protokollen sjekker om pakkene den mottar innholder feil, og ber om at pakken sendes på nytt hvis den finner feil. Er denne funksjonen nødvendig hvis man bruker TCP/IP på LAN (kun Ethernet brukes som teknologi)? Og det er selvsagt begrunnelsen som avgjør om svaret er riktig. Mange her som skryter svært mye av sine datakunnskaper, men de er tydligvis ikke på denne tråden, eller... Men tilbake til spørsmålet. Ser ikke ut som det kommer noe svar: Det er ikke nødvendig med feilsjekking på transportnivå på LAN - i prinsippet. LLC protokollen i Ethernet har allerede mulighet for å gjøre dette, men man må velge riktig modus (de er tre av dem og jeg husker ikke hvilken som gjør hva.) Siden vi vet at alle maskinene på LAN har samme teknologi vet vi at ikke vil forekomme feil. På internett derimot vet vi sjelden hvilke nettverk som brukes underveis, så da er det greit å ta en liten sjekk på høyere nivå. Nytt spørsmål: Vanligste årsak til sikkerhetshull i MS programvare. Oppstår pga. dårlige programmeringsrutiner. To ord på engelsk... Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) "Buffer overflow" Det at "usikker" input ikke blir sjekket mot databeholders størrelse; f.eks: $variabel kan holde 10 bytes; du spør en bruker for input: bruker oppgir "Hei på deg format c:", samtlige bytes blir lagret i minne, men bare de 10 første bytene(tegnene) blir korrekt allokert ( bufferen ) noe som gjør at det kan plasseres kode i overflow-området, som igjen blir kjørt på et eller annet tidspunkt. Det er ikke riktig så enkelt, da en må til med assembly kode, prøving og feiling og finne diverse offsets på minne-stacken/heapen med mere, www.google.com kan være et verktøy for de som er sulten på mere Hva er STP i forbindelse med LAN/WAN? Endret 21. juni 2004 av Micromus Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Shielded Twisted Pair? En "vanlig" tp-kabel har egentlig benevnelsen UTP (Unshielded Twisted Pair), i en STP-kabel har du et lag med strømledende materiale som ligger rundt selve lederne i kabel som tar opp interferens fra f.eks. et kjøleskap (vekselstrømsmotor). Derfor er en STP-kabel å foretrekke fremfor en UTP-kabel siden en UTP-kabel kan gi merkelige signaler hvis den passerer f.eks. et kjøleskap på veien. Avventer nytt spørsmål til jeg får bekreftet svaret, da får jeg litt mer tid til å tenke ut et vanskelig spørsmål også Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Ahh, egentlig tenkte jeg på Spanning Tree Protocol, men Shielded TP gir nok full pott det også, ut fra spørsmålet Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Kult, da stiller jeg et nytt spørsmål da. Tror ikke dette har vært oppe før så here goes: Hva kan fordelene være med å kjøre en GSX server som OS i bunn kontra et vanlig server OS? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå