Gå til innhold

ipcop vs. smoothwall

Anbefalte innlegg

Hei.

Så langt jeg ser så er dette to alternativer som er veldig like. Hva er det som egentlig skiller de og hvilken bør man velge? Kravet er egentlig en sikker brannmur på treg hardware, men den bør være enkel å oppdatere (patcher, kernel etc).

Håper noen der ute har peiling. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har begrenset erfaring med begge to.

Umiddelbart ser det ut som om IPCOP er en mer "låst" distribusjon, uten cc osv med større vanskeligheter med å oppgradere feks proxy'en.

Smoothwall har et mer fancy webadmin grensesnitt, og ser ut til å kunne oppgraderes enklere.

Funksjonalitet? Ser for meg ut som IPCop er litt bedre/mer fleksibel på VPN løsninger.

Ellers virker de relativt lik i funksjonalitet.

Hva som er best? Tja si det :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker IPcop og har gjort det lenge. Kjører det på en Cyrix 133MHz med 32MB RAM og 3GB disk med alt enablet utenom VPN, bl.a. webproxy, ids osv. Denne funker utmerket til mitt bruk med egen DMZ hvor webserveren står. IPCop'n er koblet på en 2.3Mbit SDSL linje :D :D

Jeg setter en tier på IPcop.

Enkel og grei Webadmin (https) og oppgraderinger er lett, last ned update'n fra web'n og upload patch via webadmin siden. Akkurat denne delen kunne vel strengt tatt vært gjort direkte fra ipcop sin side.. men men.. ikke mye å klage over.

Lenke til kommentar
Jeg setter en tier på IPcop.

Enkel og grei Webadmin (https) og oppgraderinger er lett, last ned update'n fra web'n og upload patch via webadmin siden. Akkurat denne delen kunne vel strengt tatt vært gjort direkte fra ipcop sin side.. men men.. ikke mye å klage over.

Det var mitt inntrykk også, av selve IPCOP.

Har du prøvd å oppgradere Squid'en? Det var ikke så lett.

Smootwall's webadm er nesten helt lik i funksjonalitet, med samme patch/update svakhet...

Lenke til kommentar

synes nå patchesystemet til smoothwall er helt fint jeg. Greit når du har ISDN (som sm støtter) å gjøre det på den måten. Men det å klikke på en link på webadminsiden for å komme til SM sin side, klikke på last ned, for så å velge og laste opp filen til smoothwall via webadmin.

Og så forferdelig mange patcher er det da heller ikke.

Lenke til kommentar
synes nå patchesystemet til smoothwall er helt fint jeg. Greit når du har ISDN (som sm støtter) å gjøre det på den måten. Men det å klikke på en link på webadminsiden for å komme til SM sin side, klikke på last ned, for så å velge og laste opp filen til smoothwall via webadmin.

Og så forferdelig mange patcher er det da heller ikke.

Neida, det er ikke så mange patcher 2 for SW2.0E og 9 for IPCop pr dato.

Utfordringen er å få oppdatert tilleggene til IPCop, dvs Squid, Snort osv...

Lenke til kommentar

Det jeg tror Diebert prøver å si er at han vil f.eks. en ny versjon squid som er web-proxy. Siste IpCop kjører 2.4 stable 5 (tror jeg det var), men siste verjson av squid er 2.5 stable 5. Dette er iallefall en utfordring å oppgradere i IpCop bl.a. siden du mangler compiler'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...