_TT_ Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) Har tenkt en del på å bygge meg en pc uten vifter i det hele tatt... Lurte i den sammenheng på om det ville være mulig å kjøle en Athlon / Duron 1,3 - 1,4Ghz cpu med kun kjøleribbe? (Som feks med en termalright slk900) Endret 20. april 2004 av _TT_ Lenke til kommentar
Mima Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Tviler litt da jeg hadde en 1.2 ghz duron med en kjøler beregnet til 3200+ cpuer brant jeg meg på kjøleribba 20-30 sec etter at pcen starta opp. De utvikler sinnsykt mye varme. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Kanskje hvis du underklokker (og undervolter seff) den. Men det krever jo endel sirkulasjon i kabinettet, evt et av den luftige typen... Lenke til kommentar
Harry_-_ Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) noen av skole pc`ene har jo ikke vifte, de er som regel noen gamle pentium 2 med 600-700mhz...er jo nokk vis du skal bruke den som dvd-spillr osv. til tv edit.. hadde en duron 1.3 en gang i tia, prøvde å fjerne vifta tempraturn steg rett til 70-80 grader...... Endret 19. april 2004 av Harry_-_ Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 noen av skole pc`ene har jo ikke vifte, de er som regel noen gamle pentium 2 med 600-700mhz...er jo nokk vis du skal bruke den som dvd-spillr osv. til tv Desverre så var planen å lage en vifteløs mulimediamaskin som skulle bli brukt til å se film og tv på projektor.... Får kanskje se om eg finner noe som ikke blir så varmt. Noen forslag til hva som kunne gått an? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 VIA C3. Disse kan kjøles passivt og passer i socket 370/fcpga-hovedkort (gamle PIII-typen). Evt. kjøp et mini-ITX-kort fra VIA med C3 eller Eden. Dette holder i massevis for å se på filmer (divx, dvd++) og se tv på projektor. Men når du snakker om at du skal ha vifteløs maskin for å se på projektor, så lurer jeg på hvorfor? Har ikke projektoren nok vifte til å overdøve en stille 120mm på lavt turtall uansett? Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Er ikke bare db som spiller noen rolle på hva man hører; alle vifter produserer hørelig susing og de har flere nivåer av susing som en hører om enannen. Derfor vil man kunne høre denne selv om man har en projektor i rommet. Skal skaffe en projektor med minst mulig støynivå (har sett på en med 27db), og kanskje hvis det er mulig bytte ut viftene med støysvake 120mm'e. Får man kjøpt C3 prosessorer noen steder da? (Bortsett fra integrert på mini-itx kort) Endret 20. april 2004 av _TT_ Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Komplett hadde, men ikke lenger. Søk litt rundt på nettbutikkene, du. De trenger også gamle hovedkort, så jeg tror mini-itx er det enkleste (disse finnes i alle mulige former med og uten vifte, pci, tv-ut, mpeg2-dekoder, lydkort++ Lenke til kommentar
the animal Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 jeg har passiv kjølt en XP 2500@3200 men tempen ble jo rundt 80C ved load å 69 ved Idle men eller så gikk det bra Lenke til kommentar
Acid Burn Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 jeg har passiv kjølt en XP 2500@3200 men tempen ble jo rundt 80C ved load å 69 ved Idle men eller så gikk det bra dette er ikke sunt for cpu'en din... hva med å kjøpe en stor raddis? herregud så mange ganger dette temaet har blitt tatt opp! Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Har det blitt tatt opp tidligere? Prøvde å søke men fannt ikke noe.. Link? The animal: Hvilken kjøler bruker du? baronKanon: miniITX var så dyrt.. målet mitt var ikke å lage det så liten som mulig, men så lydløst som mulig... Men det ser ikke ut som om eg finner noen C3 prosessorer, så eg må nok skaffe meg et miniITX da. BTW; hvilke er best av C3 og Eden? Hva er forskjell? Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Her har vi en fyr som gjorde det samme... Merkelig du ikke har hørt om den, legende... Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Om du ordner deg en Duron1600 med fet ribbe, og klokker den ned til du får den til å kjøre på 1.1V eller deromkring, så skal det gå fint med passiv kjøling. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Ja, det er mulig: Zalman har ett passiv-kjølt kabinett, men den koster ca. 1400$ Med den kan du kjøre nesten hvilken som helst prosessor... Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Selfølgelig har eg lest om BeQuiet! Men mitt spørsmål var om det fanntes andre prosessorer som var mulig å kjøle passivt, da eg helst ikke ville gå for et miniITX kort. Men må man så må man. Endret 21. april 2004 av _TT_ Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 http://test.zalman.co.kr/usa/product/Reserator1.htm dette er en av zalmans vifteløse løsninger en annen fantasifull løsning http://test.zalman.co.kr/usa/product/TNN500A.htm Lenke til kommentar
the animal Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 The animal: Hvilken kjøler bruker du? jeg brukte en defekt Thermaltake Volkano 9 med en vifte som ikke funka brukte bare kjøleblokka ja jeg vet det ikke var sundt forden jeg har satt på en ny vifte nå da Lenke til kommentar
Josten Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Du kan jo kjøpe en sånn mobilprosessor. De utvikler rundt 40w varme. Hvis du i tillegg underklokker og undervolter den, så burde du få ganske greie temps med passiv. Du får jo en ganske kjapp cpu og. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Vifteløs kjøling er supert _TT_. Har det selv. Men strekker meg til å bruke pumpe da. Og med noen vifter når jeg føler for det. Men må det ikke. Vannkjøling kan kjøres helt vifteløst hvis du har radiator stor og god nok. Har du vurdert vannkjøling? Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Nei, eg tror vannkjøling er litt utav min liga... ( Vann skal ikke inn i min maskin ) Bråker ikke pumpen noe og da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå