Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilbyr Telenor fast ip?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topic says it all.. Søkt gjennom online.no uten å funnet ett ord om fast ip.. Tilbyr ikke Telenor dette or what?

Ikke til privatkunder.

Jobber du hos Telenor? I så fall; jeg får snart (muligens) et kombinert privat/bedrif-adsl fra Telenor (vi skal bruke det privat, men står på bedriftnummer). Er det mulig med fast ip da? :ermm:

Lenke til kommentar
Så lattis.. Why the hell gjør de ikke det? Sikkert ganske mange privatkunder også som kan tenke seg det..

Joda, men det er ikke sikkert dette er drømmekundene.

Fast Ip lukter server og endel ISP-er ser ingen grunn til og legge til rette for det.

Det finnes da andre som tilbyr dette med mindre du er helt fiksert på Telenor.

Lenke til kommentar
Jobber du hos Telenor? I så fall; jeg får snart (muligens) et kombinert privat/bedrif-adsl fra Telenor (vi skal bruke det privat, men står på bedriftnummer). Er det mulig med fast ip da? :ermm:

Har ingenting med TN og gjøre men er det et ordinært bedriftsabb så kan du nok få det men det er ganske kostbart, er det noen god grunn til at du må ha TN?

Lenke til kommentar
Jobber du hos Telenor? I så fall; jeg får snart (muligens) et kombinert privat/bedrif-adsl fra Telenor (vi skal bruke det privat, men står på bedriftnummer). Er det mulig med fast ip da?  :ermm:

Har ingenting med TN og gjøre men er det et ordinært bedriftsabb så kan du nok få det men det er ganske kostbart, er det noen god grunn til at du må ha TN?

Vet du sånn ca. hva det koster hos TN m/ fast IP?

Ang. at jeg "må" ha TN; klikk på meg

Lenke til kommentar
Vanlig privatpris :p

Linja blir regga som en kombinert privat/bedrift-linje. Veit ikke helt hvordan, men selgeren måtte faktisk kontakte bossen sin for å gi tillatelse til handelen :blush:

Da er det nok en ordinær privatlinje hvor fakturaadressen er satt til firmaet vil nok tro du kan glemme fast IP på denne.

Lenke til kommentar
eg mener at så lenge man har tjenester som dyndns.org og lignende så er det egentlig et minimalt behov for fast IP.

Enig jeg har eget domene navn og bruker ZoneEdit sine DNS tjenseter som er gratis. Dyndns tar ca 25$ i året når du har eget domene. Jeg har ikke behov for fast ip. Det er ikke noe krise om ting er nede i de få timene det tar og oppdatere DNS records når det byttes IP, så lenge din ISP ikke bytter IP for ofte er denne en god løsning.

Fast ip hos NGT koster 100 kr måneden det er 1200 kr året , det kostet meg 400 kr for mitt domene navn i 2 år og bruker gratis DNS tjeneste, mulig jeg bytter til DynDNS sin 25$ tjenste da denne har litt flere muligheter, men for nå bruker jeg ZoneEdit. For mitt bruk, og jeg tror de fleste har lignede bruk som meg så trenger jeg ikke fast ip og da er en del kroner spart.

Thomas

Lenke til kommentar

Spørs litt om man faktisk har lyst til å lære seg hvordan ting funker IRL i dataverden, eller om man skal fikle på sitt eget lille hjemmenettverk resten av livet... Har man tenkt å faktisk jobbe med dette en gang i fremtiden er det kjekt å lære seg det skikkelig istedenfor å bruke no-ip etc. :yes:

Lenke til kommentar

jeg må rette litt på deg:

Så lenge du ikke bruker mx-recoder (mail) e.l. så er dyndns.org gratis. Har et eget dyndns.org-domene som hele tiden peker på brannmuren min hjemme. Den er igjen åpnet for bl.a. FTP og VPN og voila: FTP og VPN tilgang ifra hvor som helst helt gratis uansett hvor ofte de bytter IP'en min.

Har testet litt vha nslookup og et ip-bytte fra ISP'en min oppdateres i løpet av 4-5 sekunder hos dyndns.org :thumbs:

Edit: In real life så er det mer enn nok av små firmaer som sparer inn de kostandene de kan. Da er gratis (f.eks dyndns.org) et reelt alternativ og blir faktisk brukt.

Endret av ob1
Lenke til kommentar
Edit: In real life så er det mer enn nok av små firmaer som sparer inn de kostandene de kan. Da er gratis (f.eks dyndns.org) et reelt alternativ og blir faktisk brukt.

Hehe.. ja.. Men på Norsk-Tipping er det mildt sagt ikke sånn.. :dribble:

Lenke til kommentar

nei,det er sant.

Men uansett så om du lærer deg å bruke dns-navn og ikke fast IP mtp konfigurering av brannmur, tjenester som http(s), VPN, ftp osv så er det marginalt forskjell. Du kommer ikke til kort fordi at du har lært deg å bruke et domenenavn istedetfor fast IP. Du kommer derimot antageligvis å få et pluss i margen under et jobb-intervju for å ha tatt intiativ istedetfor å unnskylde deg med at du ikke hadde fast IP og ikke ville lære deg noe i mangel på det.

Tro meg! Det er bare å sette i gang for det mye som må læres, men dæven så gøy det er!! :yes:

Lenke til kommentar
Jallakim:

Sig: "Det er ikke farten som dreper, men smellet".

Heter kanskje:

"det er ikke farten som dreper, men den bråe stoppen?

:)

Dette er offtopic, men greit.

Hvis du leser alt som står med rødt i siggen, ser du at hele greia hører sammen. Den siste delen får ikke mening om det ikke står sånn som det står i første del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...