Gå til innhold

Antialiasing og Anistrophic Filtering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å bli for teknisk skal jeg prøve å gi en forklaring.

Anti Aliasing blir ofte på norsk kalt for kantutjevning. AA teknologien leser geometrien i en 3D scene og leter etter kantene på alle objekter, feks fiendene, trær, biler osv. Uten AA slått på kan skrå og/eller buede kanter være litt hakkete a la trappetrinn på linjene. AA går inn og legger til soft pixels i mellom med nærliggende farger slik at linjer og buer er mye bløtere, helt rette og uten trappetrinn kantene.

 

Anisotrpisk Filtering er litt vanskeligere å forklare, men hvis vi tar utgangspunkt i et bilspill blir det lettere. Uten AF i et bilspill kan dui legge merke til at grafikken (dvs teksturene på bakken) blir litt tåkete/diffuse ca 5-10 meter foran bilen. Man kan tydelig se hvor grensen går for hvor teksturene blir tegnet tydelig og skarpt, dette er for å avlaste GPU. Med AF slått på blir denne grensen flyttet enda lengre frem, av og til fjernet helt slik at resultatet blir skarpe og tydelige teksturer på bakken så langt øyet kan se.

Grunnen til at dette krever så mye av hardwaren er at grafikkort og CPU får ekstra arbeide..ikke bare må skjermbildet beregnes og tegnes flere ganger i sekundet, men også rette på kanter og tegne høyoppløsningsteksturer langt inn i skjermbildet.

I dag er dette noe man kan slå av/på, men jeg vil tippe at i fremtiden vil dette være noe som alltid er på.

Lenke til kommentar

bedre forklart kan det jo ikke bli :thumbup:

 

men aa krever vel en del mere enn af(Anisotrpisk Filtering)

hvor stor grad kan man bruke dette(af) i spillene uten og miste

så mye ytelse på kortet ?.

 

spiller en del flight sim 2004,blir sikker bedre/skarpere grafikk

på landskapet med af aktivisert :hmm:

Lenke til kommentar
bedre forklart kan det jo ikke bli :thumbup:

 

men aa krever vel en del mere enn af(Anisotrpisk Filtering)

hvor stor grad kan man bruke dette(af) i spillene uten og miste

så mye ytelse på kortet ?.

 

spiller en del flight sim 2004,blir sikker bedre/skarpere grafikk

på landskapet med af aktivisert :hmm:

Alt er avhengig av kort type. Normalt er det ikke så lurt å gå høyere en 4x AA og AF, det er også merkbare visuelle forskjeller på disse instillingene. Det er mulig å gå høyere enn dette på enkelte kort, men da begynner det å kreves mye av hardware, kansje for mye i forhold til resultatene. Hvor viktig det er med AA og AF er både en smakssak og litt avhengig av spillet du spiller. I enkelte spill ser man stor forskjell på om man har AA og/eller AF aktivert, mens i andre spill legger man ikke merke til at AA er slått av i det heleste tatt.

 

Å prøve seg frem er nok det beste...Personlig er det sjeldent jeg har AA aktivert, jeg velger heller å satse på AF. Om dere har litt eldre kort og ytelsen blir svak med AF aktivert så kan dere bruke trilinear filtering i stedet, det gir lignende resultater men mye kjappere å beregne for hardwaren.

Lenke til kommentar

takk for svaret..

spiller flight sim i 1280x1024(medium detalj)

men ble forskjell da jeg aktiviserte trilinear filtering og af på x4..

 

merker ikke noe at fps gikk ned med dette oppsettet :)

ble jo en god del bedre grafikk(skarpere)bedre på landskapet.

lettere og se lengere også

mere flyt i teksturene også(ingen skarpe overganger)

 

fikk jo nesten nytt spill av dette. ;)

 

 

ps:bruker ati 9800.

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Vertical Sync brukes for å prøve å oppnå samme skjermoppdateringshastig i spillene som man har innstilt skjermen på i windows. Så om man i windows har instillt skjermen til 75Hz så vil spill som har Vertical Sync funksjonen aktivert prøve å tegne 75 bilder i sekundet, noe som kan gi et mye bedre og glattere bilde. Problemet med enkelte spill, som feks Far Cry er at spillene er meget krevende og man vil da pga for svak hardware ikke kunne greie å oppnå så mange bilder i sekundet, dermed kan vertical sync skape problemer i bildet...

Det beste er om man prøver seg frem...får man noen rare "knekk" i bildet kan man prøve å slå vertical sync på, ofte så vil dette gi litt bedre flyt i bildet selv om man ikke greier like mange bilder i sekundet som skjermen er innstillt på å vise.

Lenke til kommentar

Vsync ("vertical syncronization") betyr at skjermkortet ditt begrenser seg til oppgraderingsfrekvensen til skjermen. Altså, hvis skjermen din er stilt inn på 85 Hz, vil ingen av spillene dine gå fortere enn 85 bilder i sekundet (fps). Hvis du skrur av Vsync (eller skrur av "wait for Vsync"), vil skjermkortet fungere uavhengig av skjermen og tillate høyere fps.

 

Dette har ikke så stor betydning for vanlig bruk, siden 85 fps er mer enn nok. Men merk deg at hvis du skrur av Vsync, kan det føre til forstyrrelser på skjermen (jeg har riktignok ikke opplevd det selv). Så det er ditt valg, men det spiller liten rolle om Vsync er på eller av i hverdagslig bruk.

 

 

da fikk du 3 svar... ;)

Lenke til kommentar

Med VSync på vil skjermkortet vente med å sende ut nytt bilde til skjermen til strålekanonen i monitoren er helt i topp. (Nytt bildet vil alltid bli tegnet fra toppen av monitoren). Dette vil føre til fine og jevne bevegelser uten tearing, MEN: Hvis skjermkortet ikke har nytt bilde klart innen strålekanonen i monitoren er returnert til toppen må skjermkortet sende det forrige bildet en gang til. (FPS vil bli halvert, halvert igjen hvis skjermkortet fremdeles ikke rekker det neste gang).

 

Med VSync av vil skjermkortet sende ut nye bilder så fort de er ferdige uavhengig av hvor strålekanonen er. Dette kan forårsake "streker" eller såkalt tearing i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...