Gå til innhold

black hawk down

Anbefalte innlegg

Hmm... når jeg så denne filmen begynte jeg å tenke på et par ting. I USA sier man jo "All men are created equal", altså alle, i alle land da i teorien, er likeverdige. Men hvordan kan da USA sende soldater i krig, uten planer om å miste noen? Som for eksempel hvis noen amerikanske soldater er fanget, er det bare å bombe de 150 somalierene som holder de, redde de 2 amerikanske soldatene, så er alt bra? Er det det som er tanken bak det? All men are created equal, as long as they are americans...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.

Har lest igjennom HAL sine innlegg, og lurer paa om vedkommende har noen amerikanske foreldre eller noe.

AA ha et saa dreid syn paa USA's fremferd, og samtidig vaere saa overbevist om at alle de andre tar feil, og at det er USA's rett til aa forsvare seg ved aa smartbombe sivilbefolkningen i fattige land som ikke kan slaa tilbake, er noe som jeg mener bare amerikanere kan.

Og denne mangelen paa forstaaelse for at andre folk ikke helt setter pris paa massedrap og oekonomisk folkemord, setter USA paa kollisjonskurs med grupperinger som synes kulturen deres er usmakelig og imperialistisk.

Nok om det.

Mitt spoersmaal til HAL er: Har du naer slekt som er fra politikkens Satan?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 14:50, HAL9000 skrev:

Quote:

Jeg sitter igjen med noen ulne spørsmål...

1. Har trening og utstyr virkelig så stor betydning?

2. Dersom 1000 somaliere ble drept - var de alle bevæpnet - og i så fall - mangler de helt gangsyn og retnings sans? Det er da ikke mulig at alle 1000 skyter like dårlig?

Trening og utstyr har nok veldig mye å si i en slik situasjon, møter man en fiende som ikke har peil på infanteritaktikk og som er dårlig utrustet vil det være lett match for veltrende og godt utrustede soldater. Krigføring i urbane strøk er uansett veldig vanskelig dersom man ska begrense "collateral damagage" som det fint heter, og den type raid man ser i BHD bør selvsagt helst være av typen "fort inn og fort ut" dersom tapene skal holdes nede. Det er imidlertid spekulert på om Bin Laden hadde en finger med i spillet i Somalia den gangen og at han var med å finansiere de gruppene som stod bak plyndringen og drapene i Mogadishu.

Mmm..blir jo akkurat som å spille CS.. [NiP] mot en haug med n00bz som aldri har prøvd et fps spill før..

Lenke til kommentar

hal du trenger et realt spark i ræva...

sier det selv å banalt det er. du høres ut som jan petersen. større rævslikker har ikke bush. og det skremmer meg. du virker like brun på nesa som utenriks ministeren vår. synes dine fordommer mot alt ikke-amerikansk ikke kan forsvares. tror du verden blir bra å leve i når bush er ferdig med sine "anti-terror-angrep".

11. september var en helt vanlig dag for meg. mennesker som skrek av fortvilelse, død, og ødeleggelse. tv-en min var ikke fyllt med noe nytt.

regner med du er medlem av høyre, hvis ikke er det jo bare å melde seg inn.

at norge er støttespiller til usa bør tas med en klype salt. greit nok at amerikanere er dumme generelt, men i en undersøkelse om hva norge var, svarte 70% av det amerikanske folk et bilmerke.

jess, tenker vi har gjort inntrykk på dem...

Lenke til kommentar

Men altså...det var hungersnød og borgerkrig og USA prøver å hjelpe til for å værtfall få stopp på hungersnøden. Det er helt ålreit! Noen her som prata om at USA var mot deres kultur, men **** dette er jo ikke kultur! Dette er krig. Og hvorfor preiker du om imperialisme, dette har jo ikke en dritt med dette å gjøre! Bare 300.000 var drept av hungersnøden og gud veit hvor mange andre som var drept av kuler fra sine medborgere.

FN gjør jo ikke noe annet enn å sitte på ræva å prøve å prate seg til krig. Og når det ikke funker må man handle. Og dette kan USA. Hva om USA ikke hadde handlet Enten du liker det eller ei, så veit jeg ikke hvor mange liv som hadde gått tapt i alle de forkskjellige konfliktene rundt om i verden der USA har vært involvert..

Denne krigen hadde sikkert holdt på i mange år hvis ikke USA hadde gjort noe så hva er best: 1000 drepte somaliere pga. den operasjonen eller enda 300.000+++

pga. hungersnøden og borgerkrig..?

Lenke til kommentar

Quote:

...At det går an å være så dum er nesten utrolig, men ikke overraskende da det florerer med synsere av din type overalt om dagen.

...

Jeg forsvarer selvsagt personangrep på personer med meninger som stinker slik som dine; at du kan hevde at USA "nesten fortjente" 11. september gjør deg til et lovlig mål for den type personlige angrep, for lenger ned i dritten kan man ikke synke med dine meninger.

Og dermed viser du oss klart og tydelig at du ikke er i stand til å fremme saklige argumenter for din sak.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 18:33, Nor_Beret skrev:

[klipp]

men var jo for å høste litt reaksjoner jeg skrev detta da.. hehe :smile: er ikke SÅ gal enda....

men mener anyway at usa ikke skal bruke 800 miliarder på forsvar (forsvarsbudsjettet 2000), er jo bare tull.. trenger ikke et så stort våpenarsenal forsvar i dag...

Hehe... Det var AKKURAT det dem sa før andre verdenskrig det... Og EN av årsakene til at vi sleit "litt" når tyskerne kom ;P

SvP

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-05 18:50, [email protected] skrev:

Ikke for å være flipp, men det er kanskje på tide å flytte denne debatten til alt.om.krig.og.fred.og.sånn?

Det jo ikke rart at det blir krig i verden, når vi ikke kan diskutere en film engang uten at vi ender opp i en politisk eller religiøs verbal gerilja strid.

Det er nå heldigvis slik at vi har ytringsfrihet, og det innebærer jo at man kan få mene hva man vil og si hva man vil. Men det at man _kan_, er ikke det samme som at man _bør_... eller hva?

Gud bevare ateismen...

For all del - la diskusjonen gå! Ingenting er bedre enn en real debatt. Skulle ønske jeg kunne komme med noe vettugt i denne diskusjonen, men jeg er dessverre en intelektuell intetvitende, og "idiot" i ordets oprinnelige betydning. Altså blottet for politisk insikt eller noe.

Jeg vil ellers bare oppfordre til at debattantene klarer å holde krangelen på et saklig nivå :grin:

Lenke til kommentar

2002-02-12

Meldinger: 130 Postet: 2002-04-03 17:58 ID: 17

--------------------------------------------------------------------------------

i dagens samfunn trenger man ikke en stor militærmakt..

eneste eu kunen gjort var å hatt felles atomvåpens-arsenal som avskrekking og utelukkende fredsbevarende styrker utenom

1. angriper noen et land som er med i natoeuforsvarsalliansen, svarer vi UTELUKKET med atomvåpen.. avskrekkende huh?

-----------------------------------------------------

Du hvet kanskje "ikke" hva en atombombe kan gjøre i dag hmm.. den lille kinaputten i Nagasaki og Hirosjima var på ca 50 megatonn i dag er de fleste på ca 900 megatonn og hva tror du 1 sånn helvetes bombe hvil gjøre med verden?? Fulstendig ødeleggelse av hele jordkloden med dårlig vær osv..så dette er et våpen som aldri skulle hvere finni opp mener jeg det er FOR jævelig!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 01:41, labri skrev:

....men jeg er dessverre en intelektuell intetvitende, og "idiot" i ordets oprinnelige betydning. Altså blottet for politisk insikt eller noe.

Tja du visste den opprinnelege tydinga av idiot, så heilt blotta for kunnskap kan du vel ikkje vere. Tippar det ikkje var alle som var klar over det. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Du hvet kanskje "ikke" hva en atombombe kan gjøre i dag hmm.. den lille kinaputten i Nagasaki og Hirosjima var på ca 50 megatonn i dag er de fleste på ca 900 megatonn og hva tror du 1 sånn helvetes bombe hvil gjøre med verden?? Fulstendig ødeleggelse av hele jordkloden med dårlig vær osv..så dette er et våpen som aldri skulle hvere finni opp mener jeg det er FOR jævelig!

Det du skriver over er tallmessig helt feil. Atombombene over Japan hadde en TNT ekvivalens på ca. 12 kilotonn og IKKE 50 megatonn. De aller største kjerneladningene som er detonert noensinne har en ladning på ca. 50 megatonn. De aller fleste ICBM'er har ladninger i størrelsesorden 100 kilotonn til noen få megatonn (noen er utstyrt med MIRV/MARV teknologi som gjør at de har flere enn 1 stridshode per rakett dog)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-10 14:11, DrDoogie skrev:

*bump*

Saa hal, har du foreldre eller noe fra USA som forklarer ditt noe partiske synspunkt paa USA's "utenrikspolitikk"?

Eller er du ikke mann nok til aa svare ( latterlig forsoek paa aa dra et svar ut av noen, I know. )...?

Svar: Nei, jeg har verken familie eller nære venner i USA. Jeg bygger oppfatningene mine på historiske fakta og en klar forståelse av at USA er vår beste venn. Er man sosialist eller lignende skjønner jeg godt at man ikke er enig, men det gjør ikke sosialismen noe mindre idiotisk av den grunn.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-05 14:09, HAL9000 skrev:

Saken er klar: Å påstå at USA begikk overgrep fordi mange ble drep i Japan er latterlig og totalt feil. Japan startet krigen og krigshandlingene og må ta det fulle ansvar, noe annet er bare bortforklaring og historieforfalskning.

Etter å ha lest dette ble jeg ganske tom inni meg.

Another head hangs lowly

Child is slowly taken

And the violence caused such silence

Who are we mistaken

But you see it's not me,

It's not my family

In your head, in your

head they are fighting

With their tanks and their bombs

And their bombs and their guns

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-10 14:21, HAL9000 skrev:

Quote:

On 2002-04-10 14:11, DrDoogie skrev:

*bump*

Saa hal, har du foreldre eller noe fra USA som forklarer ditt noe partiske synspunkt paa USA's "utenrikspolitikk"?

Eller er du ikke mann nok til aa svare ( latterlig forsoek paa aa dra et svar ut av noen, I know. )...?

Svar: Nei, jeg har verken familie eller nære venner i USA. Jeg bygger oppfatningene mine på historiske fakta og en klar forståelse av at USA er vår beste venn. Er man sosialist eller lignende skjønner jeg godt at man ikke er enig, men det gjør ikke sosialismen noe mindre idiotisk av den grunn.

Mm.

Et lite tips: "historiske fakta" er et oxymoron.

Slaa opp i fremmedordboka di, saa laerer du et nytt ord. :wink:

Lenke til kommentar

HAL: du er desillusjonert eller hva det heter - usa er ett land som alle andre land men toppsjefene har gjort og gjør så mye drit som nesten kan sammenlignes med konsentrasjonsleirene under 2.verdenskrig.

for ikke så mange år siden når usa skulle komme og bistå og hjelpe land i krig gjorde de det bare mye verre før de trakk seg ut, det er nå en ting de ikke burde gjort. jeg sier ikke noe om 11.september var fortjent eller ikke osv, men det var ingenting i forhold til det usa har gjort (hvis discovery har rett da :smile:)

det er igrunnen ingen som burde uttale seg om noe siden vi ikke har litt peiling, spesielt du HAL - dine historiske fakta er nok like ekte som en basert-på-en-sann-historie film.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 09:59, DrDoogie skrev:

Mm.

Et lite tips: "historiske fakta" er et oxymoron.

Slaa opp i fremmedordboka di, saa laerer du et nytt ord. :wink:

Og hva er så poenget? Jeg antar poenget kanskje er et behov for å demonstrere at du kan _ett_ fremmedord. Imponerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...