Thlom Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det hele koker ned til at de fleste sjefer, ledere, eiere gjør en totalt unødvendig oppgave. De fleste bedrifter hadde produsert like mye uten en sjef med giga fallskjerm. Det er markedet og kapitalismen som gjør disse unødvendige stillingene nødvendig. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det hele koker ned til at de fleste sjefer, ledere, eiere gjør en totalt unødvendig oppgave. De fleste bedrifter hadde produsert like mye uten en sjef med giga fallskjerm. Det er markedet og kapitalismen som gjør disse unødvendige stillingene nødvendig. Uten sjefer og ledere stopper landet. Arbeidere er helt avhengige av en god sjef og koordinator. En klasse er avhengig av en god sjef, læreren, en land er avhengig av en god ledelse, regjerningen. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Det hele koker ned til at de fleste sjefer, ledere, eiere gjør en totalt unødvendig oppgave. De fleste bedrifter hadde produsert like mye uten en sjef med giga fallskjerm. Det er markedet og kapitalismen som gjør disse unødvendige stillingene nødvendig. Hurra! Du har funnet løsningen på livets mysterium. 100 Poeng. Siden alle alltid er enige om den beste løsningen, og alle alltid har de nødvendige kvalifikasjonene (Ja, selv vaskehjelpen Olga (63), som kun tenker på bingo og vasking har alle forutsetninger for å styre bedriften på riktig kurs), skulle det vel være en smal sak å navigere i stormen? Endret 21. april 2004 av alexf Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det hele koker ned til at de fleste sjefer, ledere, eiere gjør en totalt unødvendig oppgave. De fleste bedrifter hadde produsert like mye uten en sjef med giga fallskjerm. Det er markedet og kapitalismen som gjør disse unødvendige stillingene nødvendig. Uten sjefer og ledere stopper landet. Arbeidere er helt avhengige av en god sjef og koordinator. En klasse er avhengig av en god sjef, læreren, en land er avhengig av en god ledelse, regjerningen. På befalsskolen hadde vi en bok om ledelse, den var veldig god og ville anbefalt alle å lese den. Husker ikke direkte navnet, men den gjaldt ikke kun innenfor forsvaret. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Arbeidere er ikke avhengig av en eier, arbeidere er avhengig av å vite hva de skal gjøre og hvordan de gjør det. Gjerne for meg om en arbeider koordinerer arbeidet. Arbeidere er aldri avhengig av en eier, heller ikke en sjef som flytter på tall. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Arbeidere er ikke avhengig av en eier, arbeidere er avhengig av å vite hva de skal gjøre og hvordan de gjør det. Gjerne for meg om en arbeider koordinerer arbeidet. Arbeidere er aldri avhengig av en eier, heller ikke en sjef som flytter på tall. mener du at Norge kunne klart seg uten et storting ? Hadde USA klart seg uten en president ? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det hele koker ned til at de fleste sjefer, ledere, eiere gjør en totalt unødvendig oppgave. De fleste bedrifter hadde produsert like mye uten en sjef med giga fallskjerm. Det er markedet og kapitalismen som gjør disse unødvendige stillingene nødvendig. Hurra! Du har funnet løsningen på livets mysterium. 100 Poeng. Siden alle alltid er enige om den beste løsningen, og alle alltid har de nødvendige kvalifikasjonene (Ja, selv vaskehjelpen Olga (63), som kun tenker på bingo og vasking har alle forutsetninger for å styre bedriften på riktig kurs), skulle det vel være en smal sak å navigere i stormen? Jeg ser du fremdeles tenker på en bedrift i ett marked. Som jeg poengterte tidligere så er det markedet og kapitalismen som har gjort sjefsoppgaven nødvendig. Rent produksjonsmessig har ikke en bedrift behov for en sjef, men at arbeiderne vet hva de gjør. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Arbeidere er ikke avhengig av en eier, arbeidere er avhengig av å vite hva de skal gjøre og hvordan de gjør det. Gjerne for meg om en arbeider koordinerer arbeidet. Arbeidere er aldri avhengig av en eier, heller ikke en sjef som flytter på tall. mener du at Norge kunne klart seg uten et storting ? Hadde USA klart seg uten en president ? På kort sikt; Nei. På lang sikt; Ja. USA hadde forsåvidt fint klart seg uten en gallionsfigur. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Arbeidere er ikke avhengig av en eier, arbeidere er avhengig av å vite hva de skal gjøre og hvordan de gjør det. Gjerne for meg om en arbeider koordinerer arbeidet. Arbeidere er aldri avhengig av en eier, heller ikke en sjef som flytter på tall. Sant som du sier, men du kan vel være enig i at en leder er nødvendig i et slikt samfunn vi har i dag? *edit; så ikke posten over - Jeg prøver bare å poengtere latterligheten ved å hevde at en leder ikke er nødvendig i en markedsøkonomi. Jeg forstår at ledere faller bort under marxismen/kommunismen, men slik er det altså ikke. Endret 21. april 2004 av alexf Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg ser du fremdeles tenker på en bedrift i ett marked. Som jeg poengterte tidligere så er det markedet og kapitalismen som har gjort sjefsoppgaven nødvendig. Rent produksjonsmessig har ikke en bedrift behov for en sjef, men at arbeiderne vet hva de gjør. En som arbeider på bakken kan ikke ha kontroll over hva som skjer i økonomi avdelingen, o.l. Man trenger en topp som kan dirigere det viktigste og ta enkelte avgjørelser. En sjef er også et stor ansikt utad som skal vise firmaet til andre og vise at "vi er de beste, og vi kan ta oppdragene og utføre de på en god og effektiv måte" Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg ser du fremdeles tenker på en bedrift i ett marked. Som jeg poengterte tidligere så er det markedet og kapitalismen som har gjort sjefsoppgaven nødvendig. Rent produksjonsmessig har ikke en bedrift behov for en sjef, men at arbeiderne vet hva de gjør. En som arbeider på bakken kan ikke ha kontroll over hva som skjer i økonomi avdelingen, o.l. Man trenger en topp som kan dirigere det viktigste og ta enkelte avgjørelser. En sjef er også et stor ansikt utad som skal vise firmaet til andre og vise at "vi er de beste, og vi kan ta oppdragene og utføre de på en god og effektiv måte" Repeter første setning. tenk. repeter igjen. I DAG er en sjef nødvendig fordi arbeiderne er fremmedgjort arbeidet sitt og bedriftens mål er å konkurere mot andre bedrifter og gå i overskudd, ikke å tjene saamfunnet. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 I DAG er en sjef nødvendig fordi arbeiderne er fremmedgjort arbeidet sitt og bedriftens mål er å konkurere mot andre bedrifter og gå i overskudd, ikke å tjene saamfunnet. Sier det ikke seg selv at et firma skal være konkuransedyktig og tjene samfunnet ? Hvis man har et produkt som ikke kommer samfunnet til nytte, da er det heller ikke konkuransedyktig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 I DAG er en sjef nødvendig fordi arbeiderne er fremmedgjort arbeidet sitt og bedriftens mål er å konkurere mot andre bedrifter og gå i overskudd, ikke å tjene saamfunnet. Sier det ikke seg selv at et firma skal være konkuransedyktig og tjene samfunnet ? Hvis man har et produkt som ikke kommer samfunnet til nytte, da er det heller ikke konkuransedyktig. At ett produkt er "unyttig" betyr ikke at det ikke komem samfunnet til nytte. Og hvorfor skal en bedrift produsere noe som ingen vil ha? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 At ett produkt er "unyttig" betyr ikke at det ikke komem samfunnet til nytte. Og hvorfor skal en bedrift produsere noe som ingen vil ha? Spørr tupperware Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Dette ble litt for dumt. Det er klart en god leder/koordinator er nødvendig i en moderne bedrift, ikke noe å si på eller gjøre med det. Det JEG stiller spørsmål ved er lønnsforholdet. Det er IKKE riktig at sjefen (som allerede tjener fett) skal ha en feit fallskjerm, når arbeideren (som ikke tjener like godt) ikke får en dritt. Hvem av disse har best forutsetninger for å klare seg uten fallskjermen tror dere? Og ikke kom å si sjefen, fordi han må betale for hytta på sørlandet med kingsizebrygge og personlig neger. Joda, greit. Ansvar bør belønnes, men det bør da pokker meg godt fagarbeide gjøre også! Være det seg en kommunalt ansatt terapeut eller en sveiser hos Kværner, mange norske arbeidere er for lavt lønnet, mange norske sjefer får usannsynelig høye lønninger. Hvordan kan man rettferdiggjør å sparke 400 ansatte, når fallskjermen personen som sparket de er verdt, nettopp 400 ansatte. Det er rett og slett ulogisk. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Sant nok, den fallskjermen burde nok vært for samtlige eller ingen. Men her er det snakk om Arbeidsledigheten. Norge må egenlig bare kikke litt inn i seg selv og finne ut av hvorfor den norske industri blir rævkjørt. Vi er jo ikke konkuransedyktige noenplass... Alle jobber og oppdrag blir jo solgt til utlandet... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Sant nok, den fallskjermen burde nok vært for samtlige eller ingen. Men her er det snakk om Arbeidsledigheten. Norge må egenlig bare kikke litt inn i seg selv og finne ut av hvorfor den norske industri blir rævkjørt. Vi er jo ikke konkuransedyktige noenplass... Alle jobber og oppdrag blir jo solgt til utlandet... Som jeg har sagt tidligere så er ikke det ett særnorskt fenomen, men ett vestlig fenomen. Så lenge det er emer lønnsomt å produsere i øst, så vil industrien bli flagget ut for å kunne holde følge med konkurentene. Eneste bedriften som ikke kommer til å flagge ut i stor skala er Ekornes. Mr. Ekornes him self får jo pokker meg hele bygda til å jobbe i fabrikken på dugnad Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Ja hva hadde Ekornes vært uten deres leder , Jens Petter tror han heter Skulle liksom arbeiderene skulle styrt seg selv ja... Ha ha ha - Ikke akkurat sannsynlig nei. Kunne selvsagt godt i en småbedrift innen visse yrker, men tenkt dere en bedrift med ca 500 ansatte der hver arbeider skal styre seg selv.... Visse hadde gjort det bra, andre hadde gitt faan osv.. - Skulle alle 500 vært bedriftens ansikt utad... - Hvem skulle tatt avgjørelser - Totalt anarki hadde ikke vært usannsynlig nei Lenke til kommentar
alexf Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 For å sette det i perspektiv, så kan det sammenlignes med hva som skjer når en lærer på vgs/ungdomsskolen ikke møter opp til timen. Noen vil vel kanskje lese lekser, men de aller fleste vil som du sier - gi faen. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 For å sette det i perspektiv, så kan det sammenlignes med hva som skjer når en lærer på vgs/ungdomsskolen ikke møter opp til timen. Noen vil vel kanskje lese lekser, men de aller fleste vil som du sier - gi faen. Tja... vi har da ofte selvstudium i timene når læreren er vekke og _hvis_ vi har noe å gjøre så jobber jo de fleste med dette... Ser ikke helt problemet her heh Som olsen sier; hvis arbeiderene vet hva de skal gjøre så er det ikke noe problem for de å utføre jobben uten tilsyn fra en sjef/leder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå