Mortal Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hvorfor er arbeidsledighet et problem? Burde ikke det at vi har så lite å gjøre komme alle til gode? Og hvis vi har noe som skulle vært gjort, hvorfor gjør ikke folk det? Hvis verden har masse arbeidsledige som samtidig har mangel på mat, hvorfor produserer de ikke sin egen mat? Er det ikke litt dumt å på den ene siden klage på man er arbeidsledig, og på den andre siden klage på at man har for få barnehageplasser, for få sykhusplasser, for lite kollektivtilbud, etc, etc. Hvis alle som var misfonøyd med noe samarbeidet om å gjøre noe direkte med saken, i stedet for å kreve at noen andre gjør det for dem, kunne de ikke klart å løse mange problemer da? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hvis verden har masse arbeidsledige som samtidig har mangel på mat, hvorfor produserer de ikke sin egen mat? Fordi det koster penger å lage egen mat. Redskapene koster...ALT koster penger Skal du klare å fø en familie på å lage maten selv så skal omfanget av maten som lages være ganske så stor. Og skal du ha det stort så... det ikke litt dumt å på den ene siden klage på man er arbeidsledig, og på den andre siden klage på at man har for få barnehageplasser, for få sykhusplasser, for lite kollektivtilbud, etc, etc. På en måte er det det ja, det er dumt. Men hvem skal sørge for at man kan ha en barnehage og et sykehus? Skal man la de som lager maten selv bygge et sykehus og utdanne seg selv og la dem få jobbe i treskure (som da blir sykehuset) gratis? Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Fordi det koster penger å lage egen mat. Redskapene koster...ALT koster penger Skal du klare å fø en familie på å lage maten selv så skal omfanget av maten som lages være ganske så stor. Og skal du ha det stort så... Men hvorfor er det slik? Burde ikke samfunnet være slik at dersom det er mangel på noe, og det finnes ressurser og arbeidskraft for å produsere dette, så må folk ha en mulighet for gjøre det? På en måte er det det ja, det er dumt. Men hvem skal sørge for at man kan ha en barnehage og et sykehus? Skal man la de som lager maten selv bygge et sykehus og utdanne seg selv og la dem få jobbe i treskure (som da blir sykehuset) gratis? F.eks. hvis en gruppe med foreldre, i stedet for å syte til politikere om for få barnehageplasser, starter en barnehage selv, så klarer de vel å sørge for den selv. Ja, selvfølgelig skal man la dem få jobbe gratis for seg selv. Hvorfor skulle de ikke få lov til det? Hvor fikk du dette med treskuret fra forresten? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Men hvorfor er det slik? Burde ikke samfunnet være slik at dersom det er mangel på noe, og det finnes ressurser og arbeidskraft for å produsere dette, så må folk ha en mulighet for gjøre det? Det er da det de fleste sammfun egentlig prøver å gjøre, en siden de rike vil bli rikere så går det litt i stampe ja. Sier ikke at de rike har skylden, men vi lever i en egoistisk verden. "Først meg selv...så meg selv..og så til deg hvis det er til mitt egent bester" Hvorfor skulle de ikke få lov til det? Hvor fikk du dette med treskuret fra forresten? Nevermind...gjorde bare logikk i hode mitt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Årsaken til arbeidsledigheten er at arbeidsledighet er nødvendig for kapitalistene. Om de holder arbeidsledigheten på ett visst nivå, er det ikke noe problem å gi folk sparken, da det alltid vil være noen som står klar til å ta over jobben. Når arbeidsselger er fullt klar over dette, vil han holde seg i ro og ikke kreve for mye. Er arbeidsledigheten FOR høy vil arbeiderklassen bli opprørsk og vende seg til sosialistiske/revolusjonære partier og bevegelser. Er arbeidsledigheten for LAV vil arbeiderne føle seg trygge på å ha jobb og dermed kreve mer av arbeidskjøper. f.eks ungdom som jobber i butikk vet alltid at det ikke er noe problem å bytte de ut om de gjør en feil eller krever for mye. Derfor er det MANGE ungdommer som har en jobb med lav lønn, ingen arbeidskontrakt og ingen organisering. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 BTW: De fleste private barnehager er startet pga mangel på offentlige barnehager. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Arbeidsledighet er sløsing med ressurser, det koster samfunnet enormt i en situasjon med høy ledighet - vi går glipp av stor verdiskapning. Olsen er inne på noe, etter at kapitalismen også gjorde sitt inntog i Norge er full sysselsetting et urealistisk mål - på den annen side var det ikke noe idealsamfunn å ta i bruk metodene kommunistene nyttet seg av for å opprettholde den høye sysselsettingen. Den klassiske ledigheten oppstår nettopp i konkurranseutsatte bedrifter, som konkurrerer om prisnivå, og dermed også lønnsnivå. En annen ting er det spesielle kompetansenivået som nå trengs for å være i et yrke, og som vanskeliggjør overgangen til et annet uten omskolering - den såkalte strukturledigheten. I markedsøkonomien bestemmes dette på et uavhengig nivå av bedriftene, og dermed markedet selv - mens det i kommunistenes planøkonomi er fastsatt på forhånd, og med det formål å tjene staten. Arbeidsledigheten har vært ganske høy i Norge det siste året, men er øyensynlig på vei nedover. Det er forårsaket av en periode med litt mer deflasjon enn ønskelig, under 1 % inflasjon, og dermed har Norges Bank under ledelse av Stein Gjedrem senket renta, for å øke innskuddene til bankene. I en periode med høy deflasjon finner vi et tilbudsoverskudd, fordi det lønner seg for forbrukerne å spare, derfor må også folk forlate arbeidsplassene. På sin side fører for høy inflasjon til økonomisk optimisme, enorm etterspørsel, og dermed også en svekket krone. Balansen her er altså viktig. Alle er tjent med at arbeidsledighet, er noe vi må bekjempe. Det er statens viktigste oppgave, for å kunne fullføre de andre. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Men hvorfor er samfunnet bygget på et så dumt grunnlag? Altså, slik jeg ser det er arbeidsledighet litt av roten til alle de største problemene vi har. Arbeidsledighet fører til fattigdom, fattigdom fører til kriminalitet. Samfunnets oppbygning opprettholder dette av seg selv. Når ser tilhengere av vår samfunnsform for seg at vi får en slutt på denne spiralen? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Arbeidsledighet vil alltid være der i et kapitalistisk samfunn og det har med flyt av arbeidskraft osv å gjøre... Hvis alle har jobb, hvor skal da nye bedrifter osv få kompetanse fra? Hvis alle har jobb, vil bedriftene bli nødt til å "lokke" med høyere lønninger og derfor tape penger... Full sysselsetting er to ord som politikere ofte bruker, men det gir ingen mening pga at et kapitalistisk samfunn vil tape mye på dette og det er heller ikke realistisk med dagens rammer. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Men hvorfor er samfunnet bygget på et så dumt grunnlag? Altså, slik jeg ser det er arbeidsledighet litt av roten til alle de største problemene vi har. Arbeidsledighet fører til fattigdom, fattigdom fører til kriminalitet. Samfunnets oppbygning opprettholder dette av seg selv. Når ser tilhengere av vår samfunnsform for seg at vi får en slutt på denne spiralen? Kardemommeby? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) For de som har sett team antonsen: KON-KUR-RANSE Endret 19. april 2004 av alexf Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Du, vil nok tro at Team Antonsen består av hvertfall en del ganske røde folk Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Du, vil nok tro at Team Antonsen består av hvertfall en del ganske røde folk Neppe, skal vi ihvertfall referere til den ikke-eksisterende Klassekampen-humoren, ble programmet avfeid og vraket som liberalistisk vås. Jeg tror vel tvert imot, karene i Team Antonsen vil distansere seg fra det sosialdemokratiske Norge - især Harald Eia. Så det argumentet er svakt. Generelt er det jo greit at de ikke direkte tar noe standpunkt da. Godt at ikke alle er politisk korrekte. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Du, vil nok tro at Team Antonsen består av hvertfall en del ganske røde folk Team Antonsen gjør narr av det sosialdemokratiske Norge og av vår nisselue-mentalitet. Til eksempel kan vi ta latterliggjøringen av "grassrota" som skal demonstrere mot "øvrigheita", på dårlig skjult "AKP-ml dialækta mi". Vil tro at alle i Team Antonsen er ganske moderate og liberale, noe som gjør dem ganske uniket i NRK. Kanskje det er derfor de er blitt så populære? Ontopic: Naturlig arbeidsløshet er BRA, det skaper konkurranse om arbeidsplassene og holder arbeidsstokken stabil og trofast. DDR hadde 0 i arbeidsløshet, og hadde en produktivitet som hørte 1700-tallet til. Arbeidsløshet genererer også grundere og nyskapning, som er et av mange biprodukt av arbeifsløshet. Keynes er død! Lenke til kommentar
alexf Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Du, vil nok tro at Team Antonsen består av hvertfall en del ganske røde folk Jeg nevnte team antonsen i forbindelse med hvordan jeg ville uttale konkurranse som "kon kur ranse" for å lage et poeng om at konkurranse er positivt. Forøverig ser jeg at du har blå lue på avataren din. Som du sikkert skjønner så "counter-våser" jeg deg. Det skal vel ikke så mye sunn fornuft til for å skjønne at også et planøkonomisk styre også vil inneholde kriminalitet. Hvorfor noen nevner dette er jo helt hinsides. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 1. Jeg tror også at et planøkonomisk system vil inneholde kriminalitet 2. Hvorfor tror du jeg mente det ikke ville det? 3. Jeg er lei av at folk tror at hvis en ikke er kapitalist så er man for planøknomi, diktatur og det som verre er. Ikke dytt meninger i munnen på meg. Jeg er ikke noen fan av planøkonomi. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Du, vil nok tro at Team Antonsen består av hvertfall en del ganske røde folk Neppe, skal vi ihvertfall referere til den ikke-eksisterende Klassekampen-humoren, ble programmet avfeid og vraket som liberalistisk vås. Jeg tror vel tvert imot, karene i Team Antonsen vil distansere seg fra det sosialdemokratiske Norge - især Harald Eia. Så det argumentet er svakt. Generelt er det jo greit at de ikke direkte tar noe standpunkt da. Godt at ikke alle er politisk korrekte. Mener å ha sett snuten til sosiologen Harald Eia i en opplysnings film om kjønnsroller Tror den var filmet på 80-tallet engang. Forsåvidt en bra film, men ifullstendig off-topic Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Vi har egentlig ikke så høy arbeidsledighet. Se på andre land, vi er egentlig heldige! Man vil aldri få fullstendig "has" på arbeidsledigheten. Men i USA, som har mye høyere arbeidsledighet, den er riktignok på vei ned, nå i det siste har det kommet 300 000 nye jobber i USA. Noe av problemet bak arbeidsledigheten i Norge er LO. (ja, jeg er frittalene nå, men jeg legger all skyld på LO). LO har sørget for at norske arbeidere stadig oftere har fått høye lønnspålegg, noe som har gjoprt vår industri bare mindre og mindre lønnsom. At man da flytter produsksjonen ut av landet, nei, det forstår vi ikke Jeg gleder meg til vi fritt kan ansette polakker jeg Tenk om Aker Kvaerner kunne skiftet ut arbeidsstokken mer og mer til polakker? Tenk hvor mye mer lønnsomt det hadde vært! Polakker er nemlig interressert i å ha en jobb! De har forstått at lediggang er roten til alt ondt. Dessuten, så er det intet problem i det hele tatt for nordmenn å få seg jobb, hvis de bare jobber for det. Det er min påstand. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Har du jobb? Hvorfor skal arbeidere nøye seg med lav lønn når toppene ikke gjør det? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Har du jobb? Hvorfor skal arbeidere nøye seg med lav lønn når toppene ikke gjør det? Det er arbeiderne og LO som er skyld i den voldsomme lønnsveksten i norsk industri. Derfor ikke så rart at den flagger ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå