Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er Microsoft Exchange Server?

Anbefalte innlegg

Poenget er at dette er et stort og relativt komplisert system, dermed vil det gi lite utbytte å få dette opp å gå og ferdig med det. Jeg har selv tatt en sertifisering på dette og må bare si at dersom det er vanskelig å få brukt dette uten å få hjelp er det absolutt nødvendig med en bok. Sannheten er at det er så mange infløkte detaljer man må beherske senere at en bok, eller liknende er nødvendig. Personlig vil jeg egentlig anbefale cbt (computer based training) fra f.eks. learnkey.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først og fremst.....jeg svarer gjerne på spørsmål, men skal jeg undervise folk i exchange slik som jeg gjorde da jeg jobbet som lærer så vil jeg ha betalt også. Dere bør nok kjøpe en bok for å lære det skikkelig uansett, men jeg kan hjelpe dere i gang. Jeg vil bare at dere skal skille mellom hjelp og opplæring.

Men jeg finner liksom ikke ut hvor jeg setter opp selve serveren.

Nei, for dette gjør vi i Exchange system manager. "Hvor den henter mail ifra". Hvis scenarioet er slik at dere har et offisielt domene, registrert og kjøpt (f.eks. mittdomene.no) og skal hente mail til din e-post så må du få satt MX-recordene i dns'en til ditt domene til å peke på din Exchange server. Mail inn til ditt domene blir da routet til din exchange server. Alternativt ligger mailen på en server hos din ISP og du kan hente de ned via en POP3-connector. Begge alternativene vil kreve en avtale med din ISP.

Utgående mail fungerer vanligvis etter installasjon, men det kan hende du må opprette en SMTP-conenctor for å sende mail ut. Enkleste måten er valget dere finner under SMTP-connector om å bruke DNS til å forwarde mail.

For mail INTERNT på nettveket ditt hjemme så er det ikke noen konfig (unntatt å disable "outbound mail" og sette opp brukere og klienter).

Pedagogisk sett så vil jeg anbefale at dere begynner med intern-mail siden det er helt likt ekstern mail unntatt selve SMTP og POP3 connectorene, og dere risikerer ikke å bli anmeldt for spam! ;)

Post gjerne KONKRETE ting dere ikke får til og så skal jeg veilede dere, men jeg gir ikke full opplæring til sertifisering i Exchange gratis.

Lenke til kommentar
Begge alternativene vil kreve en avtale med din ISP.

Ikke den siste vel. Denne sjekker jo bare pop3-mailen som om den skulle vært en outlook-klient. (og vice versa med smtp).

Uansett spør jeg deg ikke om å gi meg sertifisering, spurte bare konkret om hvor jeg skulle sette opp liksom. Har fått en god del pekepinner, så tusen takk så langt ob1 (og dere andre som har svart).

Lenke til kommentar

på skolen jeg gikk på ifjor (internat) så var det en som satte opp en exchange server på en 200mhz med 200mb ram elns, vi hadde ikke internett der så dermed ble den satt opp som lokal mail/msn server for oss der (20stk) elns, og det funket bra det :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har du noen tabs på hver bruker i Active Directory hvor du kan stille inn noe greier for hver enkelt av brukerne. På den annen side trenger du ikke Exchange for å ha tilgang til mailen din på hvilken som helst maskin. Hvis du legger den personlige mappefilen til Outlook på f.eks hjemmeområdet, så vil du ha tilgang til mailen uansett hvilken maskin du logger på.

Lenke til kommentar
Ikke for å være slem, men kjøp dere en bok. Det er ikke noe poeng i å kjøre exchange dersom dere bare er interessert i å lese et par guider for å få det opp å kjøre.

Hehe.."Been There, Done That"

Exchange er en komplisert base, og når denne basen tryner så er det ikke bare-bare. Spesialkompetanse innen Exchange kan vel kalles et eget fag:)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

esk: Her er det ikke snakk om å bli ekspert i exchange, eller lære det skikkelig. Det er snakk om å komme i gang. Egentlig spurte jeg jo bare hva det var for noe...

Jeg vet at jeg må lese bøker for å lære meg exchange, og en server på hjemmenettverket er vel heller ikke tilstrekkelig for å lære seg dette skikkelig (siden jeg ikke får prøvd det i praksis på et skikkelig nettverk).

Jeg har et domene, men tror jeg venter med å endre MX til jeg har fått dette til å fungere. Bruker jo tross alt den mailen nå... :p

Men jeg trodde jeg måtte spesifisere alle domene jeg hadde, slik at serveren liksom var "klar over" at den var mail server for disse domene.

Men all mail som blir levert til serveren (dvs den IP'en som står som MX), vil altså automatisk havne i exchange nå - uten at jeg trengte å sette opp det?

Men jeg tror intern mail er en grei måte å starte ja. Skal bruke litt mer tid på testing/feiling sjekking av mulige innstillinger før jeg maser mer... :)

Lenke til kommentar

Er jo utrolig morsomt at standard versjonen av Exchange 2000 (og kanskje 2003) så er information storen begrenset til 16gb. Og når den går over denne grensen så demounter den seg selv og nekter å starte opp igjen før man har har offline defragmentert basen (som ikke er gjort på et blunk). Veit det er mange som har brent seg her før!

Microsoft kunne kanskje ha gjort dette på en litt snillere måte ?

Til de som trenger hjelp til Exchange så er www.msexchange.org en fin side med eget forum.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Mye småfeil ob1, men nå trenger man ikke være så pirkete ;)

Exchange 2003 trenger ikke Windows 2003 btw. Kjøres utmerket på Windows 2000 men du får ikke alle av de nye mulighetene Ex 2003 tilbyr.

Edit:

hehehe...ja, Exchange er jo litt overkill for hjemmebruk mtp at exchange 2003 koster 15000,- retail ifra komplett.no. Du er såpass rik ja...... 

Mjoda, men så kan du jo og få SBS 2003 (inkluderer Windows Server 2003, Exchange 2003, SharePoint, Outlook 2003, med mer) for under 5000 kr. :thumbs:

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Beklager så mye. Du har helt rett den kjører også på win2000 server m/ SP3 eller høyere. Jeg må slutte å skumlese over systemkravere som dere finner HER. :blush:

Er fullt klar over SBS (jobber litt med det selv) men det er kanskje ikke en like fullverdig exchange i den forstand at du ikke har tilgang til alle arkfaner og valg. Dette har jeg sett i SBS 2000 iallefall, men 2003-versjonen skal jeg ikke uttale meg om før jeg har sjekket.

Når det gjelder 16GB så mener jeg at det er maks størrelse på en storage group (eller var det pr store??) i standard-utgaven, men Jalmar får heller arresterre meg hvis jeg husker feil nå også. Jeg bare si til mitt forsvar at det er 2 år siden jeg leste om exchange 2000 og er imponert at jeg husker såpass... :p Du kan iallefall lage flere storage group og fordele mailen-boksene over disse. Det vil også gjøre backup og restore av mail og fellesmapper mye enkelere og raskere. Exchange Enterprise edition støtter større storer og flere storage groups. (Hvis jeg husker rett nå da) ;)

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har du noen tabs på hver bruker i Active Directory hvor du kan stille inn noe greier for hver enkelt av brukerne.

Som jeg nevnte tidligere: den nye "Active Directory users and computers" som kommer med exchange har dette.

Ikke den siste vel. Denne sjekker jo bare pop3-mailen som om den skulle vært en outlook-klient. (og vice versa med smtp).

Jeg snakker om at all mail inn til domenet blir flyttet over fra domenehoster sin server og over på din exchange. Klientene kobler seg så til din exchange server og henter mail. Det du tenker på er jo det vi alle er vant til, nemlig å hente mail individuelt direkte fra domenehosteren.

Lenke til kommentar

Dette er ikke min dag...sitter en eval av enterprise og ikke standard edition av exchange 2003, og tror det er standard jeg har. :blush: Det kan godt stemme at det var bare en storage group i standard edition ja. Høres kjent ut.

Jeg skal hive opp en exchange ila uka og sjekke for å være 100% sikker.

litt på siden: jeg har to word-dokumenter som heter "Exchange 2003 Administration guide" og "Exchange Server 2003 deployment guide". Disse (og mange andre guider) kan lastes ned gratis HER :thumbs:

Hvis ikke dette kan hjelpe så vet ikke jeg. ;)

Lenke til kommentar
Mail inn til ditt domene blir da routet til din exchange server. Alternativt ligger mailen på en server hos din ISP og du kan hente de ned via en POP3-connector. Begge alternativene vil kreve en avtale med din ISP.

og

Jeg snakker om at all mail inn til domenet blir flyttet over fra domenehoster sin server og over på din exchange. Klientene kobler seg så til din exchange server og henter mail. Det du tenker på er jo det vi alle er vant til, nemlig å hente mail individuelt direkte fra domenehosteren.

Det er jo nettopp det POP3 connectoren gjør. Man legger inn alle POP3 kontoer man har, og velger hvilke mailbokser de ulike skal havne i. Så henter brukerne på LANet mailen i de ulike mailboksene via Exchange.

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg kunne skrevet i mange timer om jeg skulle forklart hvordan du gjør alt du spurte om. Mitt tips er kjøp en bok, eller last ned en e-book (det florerer med mcp bøker på tjenester som direct connect osv). Du vil da kunne få veldig mye utav exchange, alt du spør etter og masse annet :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Mail inn til ditt domene blir da routet til din exchange server. Alternativt ligger mailen på en server hos din ISP og du kan hente de ned via en POP3-connector. Begge alternativene vil kreve en avtale med din ISP.

og

Det er jo nettopp det POP3 connectoren gjør. Man legger inn alle POP3 kontoer man har, og velger hvilke mailbokser de ulike skal havne i. Så henter brukerne på LANet mailen i de ulike mailboksene via Exchange.

-KJ

Akkurat. Og på denne måten, *må* ikke servern som står hjemme være online 24/7.

Lenke til kommentar

Hvis du setter opp en DMZ som utløser spiller du belastningen på utgående e-post fra Exchange. Programmene tar noe jævlig med minne, har Win2k Adv. Server med Exchange 2003, IIS or MS-SQL kjørende har drøyt 130MB minne ledig derav 512 totalt. :cry:

Lenke til kommentar
Hvis du setter opp en DMZ som utløser spiller du belastningen på utgående e-post fra Exchange. Programmene tar noe jævlig med minne, har Win2k Adv. Server med Exchange 2003, IIS or MS-SQL kjørende har drøyt 130MB minne ledig derav 512 totalt. :cry:

Er det noe som er glad i minne så er det MSSQL 2000..

Lenke til kommentar

Er det noe som er glad i minne så er det MSSQL 2000..

Det *må* være MSSQL'en som trekker minnet, da jeg kjører DHCP, IIS, WINS, DNS, samt domenepålogging, på en 356mhz Celeron m/ 160mb minne :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...