Gå til innhold

Skremmende detaljer,


escariot

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Rota litt rundt på nettet, som jeg vanligvis gjør når jeg ikke får sove. Rota meg da inn på it-butikken, og sjekket i forbifarten priser på amd64 prosessorer. Og der lyser det imot meg to priser på 3200+ prosessoren. Ved nærmere ettersyn viser det seg å være en liten forskjell i produktnavnet, men hva er den egentlige forskjellen? Begge er boxed så det er ikke det.

 

3200+ nr 1, pris 2823,50 - produktid.: ADA3200AXBOX

3200+ nr 2, pris 2314,45 - produktid.: ADA3200BOX

 

Hva står AX for, og hvorfor gjør AX 3200+ litt over 500 kroner dyrere?

 

Skremmende nummer 2 er jo rett og slett psdata. De selger pakke med NEOFIS2R, 3200+, og kjøler til litt over 5000.

 

I komponenter koster de henholdsvis MSI-kortet: litt over 1200, 3200+: 2585 (uten å huske det alt for sikkert), inkludert kjøler. Dette gir en pris i overkant av 3900 kroner. Vil det da si at prisen for å slippe opptil 4 trykk med venstre museknapp, og litt høyre/venstre-arms musetrening er 1100 kroner, eller er det noe jeg ikke ser?

 

Ellers må dere ha en god natt, og en fabel-aktig morgen!

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt googling ga følgende info

 

 

AMD is announcing a change to the Desktop AMD Athlon™ 64 3200+ and 3400+ processors. Current production based on the Model 4 (Clawhammer) core will be phased out during the second quarter of 2004 and replaced with the Model C (Newcastle) core.


Product Identification: AMD Athlon™ 64 Processor

Package Types: 754 uOPGA 

Description of Change: CPU ID change from F4A to FC0.

L2 Cache decreased  from 1024 KB to 512 KB.

Core frequency increased  by 200MHz.

Model .... Old Frequency .... New Frequency

3200+ .... 2000 MHz....  2200 MHz

3400+.... 2200 MHz....  2400 MHz


Old Marking>>>>> New Marking

AMD ADA3200AEP5AR>>>> AMD ADA3200AEP4AX

AMD ADA3400AEP5AR>>>> AMD ADA3400AEP4AX 

AMD ADA3200BOX>>>> AMD ADA3200AXBOX

AMD ADA3400BOX>>>> AMD ADA3400AXBOX

A transition period during the second quarter of 2004 will occur, however, there will be no mixing of cores within a single shipment.


Reason for Change:  To increase availability

Application Impact: The Model C processor is pin for pin compatible with the Model 4 processor. New BIOS may be required to recognize the Model C CPU ID. 

Production Shipment Date: April 1, 2004

Products Affected By This Change (AMD part numbers): 

AMD ADA3200AEP5AR AMD ADA3200BOX

AMD ADA3400AEP5AR AMD ADA3400BOX

Lenke til kommentar

Trådstarter spør jo ikke om hva 'boxed' betyr da, begge cpu'ene han nevner er 'boxed' versjoner.

 

Det han lurer på er forskjellen på 'vanlig' XP3200+ og AX versjonen, noe han allerede har fått ett glimrende svar på av sth. Mindre cache og høyere hastigheter, sannsynligvis en følge av de extremt dyre minneprisene for tiden.

Lenke til kommentar

ja ser det er mange som har sagt det alt

 

men boxed betyr at det følger med en vifte som produsenten har valgt selv.. dessuten er dette også den billigste og dårligste men akkeptabel vifte for producenten av cpuen sånn opperer de alle.

 

men ja det var snakk om noe med at amd og intel skulle bytte navn på sine cpuer for noe greier tror intels unskyldning er at folk ser på antall ghz og konsentrere seg om dette men ikke ytelsen i forhold

 

så var det svar på kostnader på en "ferdig" pakke

 

dette er opp til den enkelte buttikk og avgjøre hvor mye provisjon dem vil ta for en slik pakke jeg selv oppfattet noen av disse pakkene noe billigere en ferdig pakke men dette var i amd 64 barndom :p

 

 

 

som en sammen ligning du har rimi og spar noe de fleste kjenner til og den eneste forkjellen på disse er hvilken varer dem ønsker å selge billig og hvilken varer dem vil ha inntekt på dette ser du vis du sammen ligner varer med begge kjedene sånn er konkuransje her i landet

Lenke til kommentar
Ved nærmere ettersyn viser det seg å være en liten forskjell i produktnavnet, men hva er den egentlige forskjellen?  Begge er boxed så det er ikke det.

 

 

Hva står AX for, og hvorfor gjør AX 3200+ litt over 500 kroner dyrere?

 

Når trådstarter spør om dette hvorfor i *'***** begynner en hel masse folk å snakke om forskjellen på Boxed eller ikke. Skjerp dere :realmad:

Lenke til kommentar
Ved nærmere ettersyn viser det seg å være en liten forskjell i produktnavnet, men hva er den egentlige forskjellen?  Begge er boxed så det er ikke det.

 

 

Hva står AX for, og hvorfor gjør AX 3200+ litt over 500 kroner dyrere?

 

Når trådstarter spør om dette hvorfor i *'***** begynner en hel masse folk å snakke om forskjellen på Boxed eller ikke. Skjerp dere :realmad:

Fordi trådstarter allerede har fått et glimrende svar, men derimot en annen som kommer med en feilaktig påstand om hvorvidt boxed er med eller uten kjøler, er det da ikke tillatt å diskutere det?

Lenke til kommentar
Fordi trådstarter allerede har fått et glimrende svar, men derimot en annen som kommer med en feilaktig påstand om hvorvidt boxed er med eller uten kjøler, er det da ikke tillatt å diskutere det?

Nei, :green: Jo selvsagt, det var heller ikke deg jeg hadde i tankene når du retter noe som åpenbart er feil , men de første innleggene hvor svarene tydelig bærer preg av at de som svarer ikke har lest hva trådstarter spør om.

Lenke til kommentar

Heppsann,

 

Vil takke sth for et glimrende svar, men jeg tror da vitterlig at processorhastighet stod oppført til 2 gHz på begge prosessorer, kan ikke huske at AX var 2.2, men det kan jo være butikkens forglemmelse.

 

Til det andre spm. vil jo jeg tro at en hel bundle (hovedkort\cpu\kjøler), fra ett selskap burde være noen få 100 kroner billigere for å forsikre MSI om at nettopp dette produktet ble solgt. Når delene er billigere i seg selv, (og jeg er av den formening at folk som bruker webshops vet hvordan de skal brukes) burde det være snyteri... med mindre jeg har gått glipp av noe helt essensielt.

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...