Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skulle hatt registrert et .com domene. Hvordan skal jeg få fram for å drifte for eksempel mittnavn.com fra min egen datamaskin? Da har jeg allerede en server, og hjemmeside satt opp. Litt vanskelig spørsmål kanskje, men hvordan skal folk havne hos meg hver gang de trykker inn www.mittnavn.com på datamaskinen. Og hvordan skal jeg holde på det? Hvordan kjøper man et domenenavn for livet? kan man det? For mange spørsmål nå eller?

 

bono_head

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre som SIM sier.. å bruke no-ip.com.. hvis du har dynamisk ip-adresse. Har du derrimot fast ip-adresse. kan du forwarde domenet ditt rett til ip-adressen din. Hvor vidt du kan registrere domenet for resten av livet vet jeg ikke.. men du mister det nok ikke så lenge du har råd til å betale regningen for det. (og betaler selvsagt, holder ikke å bare ha pengene)

Lenke til kommentar

Du kjøper deg et domene på f.eks. www.godaddy.com - der kan du velge en dns-server som domenet skal peke til, eller du kan angi at domenet har egne dns-servere.

 

Velger du det første (som er mest vanlig) må du ha en avtale med noen som drifter dns-servere slik at de peker domenet til din ip-adresse.

 

Skal du ha egen dns-server angir du ip-adressen(e) til din maskin, men da må du ha dns-server-software kjørende på maskinen din. Du må høyst sannsynlig ha 2 ip-adresser for å kjøre egen dns-server.

Lenke til kommentar
Du kjøper deg et domene på f.eks. www.godaddy.com - der kan du velge en dns-server som domenet skal peke til, eller du kan angi at domenet har egne dns-servere.

 

Velger du det første (som er mest vanlig) må du ha en avtale med noen som drifter dns-servere slik at de peker domenet til din ip-adresse.

 

Skal du ha egen dns-server angir du ip-adressen(e) til din maskin, men da må du ha dns-server-software kjørende på maskinen din. Du må høyst sannsynlig ha 2 ip-adresser for å kjøre egen dns-server.

Glimrende! Skal huske på det når jeg skal begynne å mekke. Har en utrangerte laptop jeg tenker å kjøre websiten min fra. Har jeg skrevet dette før?

 

bono_head

Lenke til kommentar
Hvis jeg flytter domenet mitt til godaddy.com, og velger å parkere det - har jeg da full tilgang til å gjøre endringer i sonefilen - og kan jeg bruke godaddy.com's DNS servere?

Du kan gjøre endringer etterpå. Sjekket inne på kontoen min nå, og man kan velge parkering, godaddy's default hosting dns'er eller skrive inn de dns-serverne man ønsker.

I tillegg kan man sette opp egne domain hosts, for å ha egen dns-server på domenet.

 

Endringer du gjør i etterkant er forresten gratis, noe det ikke er hos alle domene-hoster.

Lenke til kommentar

Kanskje ikkje så viktig, men du får normalt ikkje "Reverse DNS" uten spesiell

avtale med din internett leverandør.

 

Dvs.

 

<www.dittdomene.com> peikar på <din ip addresse>

 

men

 

<din ip addresse> peikar på f.eks. <dslxxx-xx.dinleverandør.no>

 

Dette har vel ikkje so mykje å seie for ei heimeside.

 

Bent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...