marw_the_big_headed_rhino Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hvis jeg skulle hatt registrert et .com domene. Hvordan skal jeg få fram for å drifte for eksempel mittnavn.com fra min egen datamaskin? Da har jeg allerede en server, og hjemmeside satt opp. Litt vanskelig spørsmål kanskje, men hvordan skal folk havne hos meg hver gang de trykker inn www.mittnavn.com på datamaskinen. Og hvordan skal jeg holde på det? Hvordan kjøper man et domenenavn for livet? kan man det? For mange spørsmål nå eller? bono_head Lenke til kommentar
Patience Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Først må du få deg fast ip adresse. Så må du eventuelt søke ISP'en din om å få kjøpe deg ditt eget domene. Som oftest koster deg det et fast beløp i året å stå registrert på dette domenet.. Er ikke noen guru på dette selv men det er slik jeg mener det er.. Lenke til kommentar
sim Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Man kan vel få et domene til å peke mot et annet domene alà no-ip.com. På den måten slipper du fast IP adresse. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Du kan gjøre som SIM sier.. å bruke no-ip.com.. hvis du har dynamisk ip-adresse. Har du derrimot fast ip-adresse. kan du forwarde domenet ditt rett til ip-adressen din. Hvor vidt du kan registrere domenet for resten av livet vet jeg ikke.. men du mister det nok ikke så lenge du har råd til å betale regningen for det. (og betaler selvsagt, holder ikke å bare ha pengene) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Og hvordan skal jeg holde på det? Hvordan kjøper man et domenenavn for livet? kan man det? Du får nok ikke kjøpt det for slike perioder, du leier det normalt sett for ett og ett år. Hos noen kan du vel forhåndsbetale for flere år svjv. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hvor lange du kan ha et domene varierer fra land til land. Oftes er det vel at man kan ta domene i 1-2 år. Når tiden er ute så for du som "eier" mulighet til å kjøpe dette før andre som har lyst på dette domenet. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Fast Ip-adresse er hva jeg er interessert i. Skal sjekke med min ISP om hvordan det kan la seg gjøres. Har jo planer om å drifte hjemmesiden fra en laptop som er gått ut av dato. Lenke til kommentar
Stream Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Du kjøper deg et domene på f.eks. www.godaddy.com - der kan du velge en dns-server som domenet skal peke til, eller du kan angi at domenet har egne dns-servere. Velger du det første (som er mest vanlig) må du ha en avtale med noen som drifter dns-servere slik at de peker domenet til din ip-adresse. Skal du ha egen dns-server angir du ip-adressen(e) til din maskin, men da må du ha dns-server-software kjørende på maskinen din. Du må høyst sannsynlig ha 2 ip-adresser for å kjøre egen dns-server. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Du kjøper deg et domene på f.eks. www.godaddy.com - der kan du velge en dns-server som domenet skal peke til, eller du kan angi at domenet har egne dns-servere. Velger du det første (som er mest vanlig) må du ha en avtale med noen som drifter dns-servere slik at de peker domenet til din ip-adresse. Skal du ha egen dns-server angir du ip-adressen(e) til din maskin, men da må du ha dns-server-software kjørende på maskinen din. Du må høyst sannsynlig ha 2 ip-adresser for å kjøre egen dns-server. Glimrende! Skal huske på det når jeg skal begynne å mekke. Har en utrangerte laptop jeg tenker å kjøre websiten min fra. Har jeg skrevet dette før? bono_head Lenke til kommentar
jocke Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Har en utrangerte laptop jeg tenker å kjøre websiten min fra. Har jeg skrevet dette før? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hvis jeg flytter domenet mitt til godaddy.com, og velger å parkere det - har jeg da full tilgang til å gjøre endringer i sonefilen - og kan jeg bruke godaddy.com's DNS servere? Lenke til kommentar
Stream Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hvis jeg flytter domenet mitt til godaddy.com, og velger å parkere det - har jeg da full tilgang til å gjøre endringer i sonefilen - og kan jeg bruke godaddy.com's DNS servere? Du kan gjøre endringer etterpå. Sjekket inne på kontoen min nå, og man kan velge parkering, godaddy's default hosting dns'er eller skrive inn de dns-serverne man ønsker. I tillegg kan man sette opp egne domain hosts, for å ha egen dns-server på domenet. Endringer du gjør i etterkant er forresten gratis, noe det ikke er hos alle domene-hoster. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Kanskje ikkje så viktig, men du får normalt ikkje "Reverse DNS" uten spesiell avtale med din internett leverandør. Dvs. <www.dittdomene.com> peikar på <din ip addresse> men <din ip addresse> peikar på f.eks. <dslxxx-xx.dinleverandør.no> Dette har vel ikkje so mykje å seie for ei heimeside. Bent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå