Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

I den siste tiden har min interesse for Linux vokst. Av den grunn ønsker jeg nå å sette opp en test tjener der jeg kommer til å prøve ut forskjellige ting. Akkurat nå har jeg bare satt op en shell tjener. Men jeg sliter med et lite problem som kanskje noen av dere kan hjelpe meg med å finne et svar på. Jeg ønsker å installere IRC bounceren psybnc på en av brukerkontoene i shell modus. Selve installeringen og konfigureringen går smertefritt. Problemet oppstår først når jeg skal starte bounceren med kommandoen ./psybnc

Jeg får da beskjed om følgende:

Cannot create listening port.

Dette er utvilsomt et plagsomt problem da jeg nesten kom i mål. Kan problemet være pga. at tjeneren står bak en ruter med NAT aktivert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skrevet inn listening port da?

Det står vel på hovedmenyen til PsyBNC ($ make menuconfig), og hvis du er bak en router, må du sørge for å åpne de samme portene hvis du vil ha muligheten til å kontakte bnc'n utenfor det lokale nettverket ditt.

Endret av HaZnO
Lenke til kommentar

Status er nå at jeg har fått satt opp psybnc på port 5555, men under kjøring av psybnc kommer det bare følgende:

Listening on: 0.0.0.0 port 5555

psyBNC2.3.1-cBtIdDSoNE started (PID 7670)

Jeg får kontakt med psybnc over lokalnettet, men den svarer ikke via internett. Som du selv skrev kommer nok dette av at jeg må forwarde den lokale porten mot internett og omvendt. Men jeg er noe usikker på hvordan dette gjøres riktig på dette ruteren. Jeg har testet ut litt, men kom frem til at den ikke ville svare fra internett på port 5555.

PS! bounceren er forresten satt til å bruke den eksterne IP addressen og hosten, altså ut mot internett.

Endret av azone
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...