Gå til innhold

Hvor mange pixler er et visittkort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er ikke det som er vesentlig, hele poenget med et visittkort (utseendemessig) er noe kalt det gyldne snitt. dette brukes på bankkort osv.

det er et bestemt forholdstall mellom lengden og høyden på kortet som gjør det pent å se til..

hvis du har noen kort for hånden er det bare å måle.

om du skal lage et visittkort for å skrive ut kan du jo like gjerne bruke cm som enhet når du jobber. så det er bare å måle og begynne :)

Lenke til kommentar

Ja, det er 10 cm x 5 cm :)

Fant det nettopp ut, sitter her å sliter med kofirmasjonskort.. Det er en skam å levere det inn et par bilder til en fotograf for å så gi han 700 spenn og få tilbake 100 kort. Så jeg tok oppgaven i egne hender, noe jeg ikke burde ha gjort.

Litt ontopic igjen..

Om jeg da tar 5 centimeter i høyde, og 10 i bredde, hva skal jeg da sette på "Resolution:" ?

Jeg er helt grønn når det gjelder bilderedigeringsprogrammer.

Mvh

emoWEB

Lenke til kommentar
Ja, det er 10 cm x 5 cm :)

Fant det nettopp ut, sitter her å sliter med kofirmasjonskort.. Det er en skam å levere det inn et par bilder til en fotograf for å så gi han 700 spenn og få tilbake 100 kort. Så jeg tok oppgaven i egne hender, noe jeg ikke burde ha gjort.

Litt ontopic igjen..

Om jeg da tar 5 centimeter i høyde, og 10 i bredde, hva skal jeg da sette på "Resolution:" ?

Mvh

emoWEB

300 dpi er vanlig for printere..

Lenke til kommentar
Jeg takker og bukker..

Btw, er ganske ny her på forumene, om jeg trenger hjelp med photoshop etc., hvilken topic blir det rett å spørre under?

Mvh

emoWEB

Er sikkert her det blir mest korrekt å spørre... Blir brukt mest som en "generellt design, css, html" kategori - ikkje nødvendigvis berre webdesign.

:)

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om at du skal ha 100stk 10x15cm bilder i grei kvalitet (blank overflate og sånt), kan du lage et 20x30cm @300dpi bilde i PS, legge inn fire 10x15cm bilder, og sende dette til fremkalling hos www.1000tilbud.no. De tar 9kr per 20x30cm bilde, så skal du ha 100 bilder, blir det rundt 250kr for alt sammen, inkludert porto.

Du må selv klippe ut bildene, men det tar ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar
Hvis det er snakk om at du skal ha 100stk 10x15cm bilder i grei kvalitet (blank overflate og sånt), kan du lage et 20x30cm @300dpi bilde i PS, legge inn fire 10x15cm bilder, og sende dette til fremkalling hos www.1000tilbud.no. De tar 9kr per 20x30cm bilde, så skal du ha 100 bilder, blir det rundt 250kr for alt sammen, inkludert porto.

Du må selv klippe ut bildene, men det tar ikke mange minuttene.

Nydelig forslag. Da ordner jeg kortene i morgen, også sender jeg.

Mamma har en maskin på jobben, så klippingen er ingen problem.

Takker..

Mvh

emoWEB

Lenke til kommentar
Piksler er ingen måleenhet som kan brukes siden denne variere etter oppløsning

Legg gjerne merke til at dei som har snakka om pixler også har angitt oppløsning ;)

Har det ;)

Skrev dette pga. man ikkje skal bruke piksler, det bør trådstarter få vite,

å bruke piksler fører fort til rot om man ikkje har kontroll på dpi'en

Det viktig er at målene er:

8,5 x 5 - 5,5 cm, 300 dpi

Dette hadde ingen skrevet korrekt.. 10x5 blir som sagt for stort til å

passe i en pengebok, visittkortholder etc.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Litt ontopic igjen..

såvidt jeg vet er 3000 dpi vanlig i trykkeri-bransjen, men det spørs vel om du får til så mye på en vanlig printer...

Lenke til kommentar
Litt ontopic igjen..

såvidt jeg vet er 3000 dpi vanlig i trykkeri-bransjen, men det spørs vel om du får til så mye på en vanlig printer...

300 dpi er standard, men noen trykker opptil 350 dpi

Fotoprintere printer i 300 dpi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...