Gå til innhold

Hva bruker du PC'en din mest til?


Hva bruker du PC'en din mest til?  

935 stemmer

  1. 1. Hva bruker du PC'en din mest til?

    • Spill/underholdning
      408
    • Audio/video redigering/enkoding
      37
    • Programmer/databehandling
      74
    • Internett/surfing
      382
    • Jeg er redd PC'er/annet
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen her som ikke har adsl? Stakkars...jeg føler nesten for å subsidiere disse arme sjeler...men bare nesten

Har ikke ADSL... Bor på et stort boligfelt på landsbygda og det går ikke an å få ADSL her. Sykt dårlig... Men allikevel bruker jeg pcen mest til internett. (ISDN) :cool:

 

EDIT: LEIF!

Endret av Gammelmann
Lenke til kommentar

Som undersøkelse for å få noen indikasjoner på hva PC-en blir brukt mest til er den grei, men har ingenting med virkeligheten å gjøre dersom den skal danne grunnlag for hvordan f.eks. ulike tester skal vektes. Årsakene er kort og greitt som følger.

  • Den sier noe om hvor stor % spiller mest, men jeg spiller mest om jeg bruker 35 % av tida ved PC-en til spilla og f.eks 32 % av tida til videoproduksjon.
  • Det er ikke tilfeldig utvalg - dvs svarene kommer her fra folk som ønsker å svare og bruker forumet når pollene lages.

Den sier altså ingenting om reell bruksfordeling.

 

Skal man undersøke dette må samme type metodikk som når man finner ut tv-vaner brukes. Den beste metoden er ved hjelp av et lite program som over en bestemt tid overvåker bruk og lager bruksfordeling på grunnlag av dette. Brukere må være valgt tilfeldig (statistisk utvalg), og være mange nok, dvs fra 200 og oppover.

 

Det kan også gjøres ved at brukere noterer brukstid, men erfaring fra andre undersøkelser der brukere skal notere ned hva de gjør, er at dette skaper feilmarginer.

 

Så selv om få bruker PC-en mest til encoding, kan det godt hende at tidsbruk er langt høyere enn pollen indikerer.

 

Før vi får undersøkelser som sier noe reellt om dette (kan hende de finnes uten at jeg vet), vil alle tester være vanskelig å vurdere i forhold til bruksmønster.

Lenke til kommentar

Bolson: Jeg er uenig med deg når du sier at denne undersøkelsen har lite med virkeligheten å gjøre. For meg virker den svært sannsynlig faktisk, spesielt ettersom over 350 personer så langt har stemt så er den ganske representativ for generell bruk.

 

Du laget for en tid tilbake en konstruert indeks for å vise hvilken prosessor som er yter best til generell bruk, og som basis brukte du følgende vektfordeling:

  • 50% Audio/video enkoding
  • 35% Spill
  • 15% Kontor/programmer

Det at folk flest bruker PC'en sin mest til audio/video enkoding har iallefall denne undersøkelsen helt klart tilbakevist, da bare knappe 6% så langt bruker PC'en sin mest til det formålet og det står i skarp kontrast til dine påståtte 50%. Jeg synes derfor at du seriøst bør revurdere vektleggingen du har lagt til grunn for din konstruerte indeks og minimum redusere prosentandelen for audio/video og øke prosentandelen for spill tilsvarende. Hvis ikke så er jeg redd vektleggingen for din konstruerte indeks er lite representativ for folk flest her dessverre.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Bolson: Jeg er uenig med deg når du sier at denne undersøkelsen har lite med virkeligheten å gjøre.  For meg virker den svært sannsynlig faktisk, spesielt ettersom over 350 personer så langt har stemt så er den ganske representativ for generell bruk. 

 

Du laget for en tid tilbake en konstruert indeks for å vise hvilken prosessor som er yter best til generell bruk, og som basis brukte du følgende vektfordeling:


  •  
     
     
  • 50% Audio/video enkoding
     
     
     
  • 35% Spill
     
     
     
  • 15% Kontor/programmer
     
     
     

Det at folk flest bruker PC'en sin mest til audio/video enkoding har iallefall denne undersøkelsen helt klart tilbakevist, da bare knappe 6% så langt bruker PC'en sin mest til det formålet og det står i skarp kontrast til dine påståtte 50%.  Jeg synes derfor at du seriøst bør revurdere vektleggingen du har lagt til grunn for din konstruerte indeks og minimum redusere prosentandelen for audio/video og øke prosentandelen for spill tilsvarende.  Hvis ikke så er jeg redd vektleggingen for din konstruerte indeks er lite representativ for folk flest her dessverre.

Beklager å måtte skuffe deg snorreh.

 

Pollen her danner på ingen måte et grunnlag for å motbevise min fordeling. At den gir en indikasjon på at den nødvendigvis ikke er rett, det er en helt annen sak.

 

Men for å si det rett ut. Pollen her gir ingen som helst statistiske holdbare resultater som kan brukes til å lage indekser. Akkurat som indeksen jeg laget, heller ikke har noen statistisk holdbar bakgrunn. Derfor er den betegnet konstruert indeks, og jeg har poentert at den har svakheter, uten å gå svært i dybden. Regner med at intelligente folk som på forumet her, er i stand til å lese resultater lengre nedover på siden. Indeksen har heller ikke vekting mellom ulike spill, ulike program med mer. Alle er gitt vekting 1 innen sin gruppe.

 

Om pollen har 50 - 350 eller 1000 svar gjør den like statistisk ubrukbar. Så lenge den ikke er utført ved hjelp av statistisk metode er sannsynligheten for tendenser så stor at den ikke er mulig å bruke til noe som helst. Blant annet sier aldri en poll noe som helst om såkallt skjeivfordeling blant de som svarer på pollen.

 

Så jeg oppfatter denne pollen som et bortkastet forsøk på å få meg til å endre en indeks til fordel for en annen. La meg da si det på følgende måte. Jeg kan gjerne lage 4, 5, 6, 7 eller flere konstruerte indekser (noe jeg trolig gjør framover). Avhengig av hvordan sammensetningen er, vil de gi ulikt resultat om forholdet mellom AMD og Intel. Og der er poenget. Det går ikke pr dato å si at A64 "knuser" P4 eller motsatt. Det rette valget avhenger av hva du skal bruke PC-en til. Jeg har faktisk kartlagt bruken min, og hvilke programmer jeg bruker. P4 er for meg et bedre kjøp enn A64.

 

Faktisk er mitt mest sentrale poeng, dessverre for skjult følgende. Avvik mellom ulike cpu-er på mellom 5 - 10 % kan like gjerne skyldes testoppsett som reelle forskjeller. Testene er nemlig utformet slik at ulikheter i oppsett, måten testene kjøres på med mer, versjoner at testprogramvare med mer medføre betydelige forskjeller.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Litt overraskende at så få bruker PC'en sin primært til audio/video redigering/enkoding, spesielt ettersom de fleste PC-tester fokuserer så mye på det... :roll:

Det er jo fordi det er en av de få oppgavene man trenger raskere prosessor til. Derfor er det viktig. Alle prosessorene idag er mer enn raske nok til å surfe på Internett eller redigere Word dokumenter så dette er det liten vits å teste.

Lenke til kommentar

Bolson: Jeg beklager å høre deg si dette. Da er det kanskje bedre å kutte ut hele indeks-opplegget og heller representere resultatene fra hvert bruksområde hver for seg slik at folk kan gjøre opp sine egne konklusjoner. Som du sier så har alle forskjellige bruksområder, og de fleste her bruker altså maskinen sin mest på spill/underholdning og internett/surfing det er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar

Bruker dataen min ( den er ikke min men hele familien sin.. ) til MSN, amoib.no og photoshop.. Tenkte på å kjøpe meg en egen bærbar men gidder ikke bruke så mye av mine egne penger på det, har ikke så mye penger eller for den saks skyld..

 

Men da lurte jeg på om noen har noen ideer til en god unnskylding for å kjøpe bærbar pc, jeg spurte pappa om han ville være med å spleise men han så ingen nytte i å ha to dataer og mente at jeg kunne gjøre det lille jeg gjør av skolearbeid på dataen på den vi har...

Lenke til kommentar
Bolson: Jeg er uenig med deg når du sier at denne undersøkelsen har lite med virkeligheten å gjøre. For meg virker den svært sannsynlig faktisk, spesielt ettersom over 350 personer så langt har stemt så er den ganske representativ for generell bruk.

 

Du laget for en tid tilbake en konstruert indeks for å vise hvilken prosessor som er yter best til generell bruk, og som basis brukte du følgende vektfordeling:

  • 50% Audio/video enkoding
  • 35% Spill
  • 15% Kontor/programmer

Det at folk flest bruker PC'en sin mest til audio/video enkoding har iallefall denne undersøkelsen helt klart tilbakevist, da bare knappe 6% så langt bruker PC'en sin mest til det formålet og det står i skarp kontrast til dine påståtte 50%. Jeg synes derfor at du seriøst bør revurdere vektleggingen du har lagt til grunn for din konstruerte indeks og minimum redusere prosentandelen for audio/video og øke prosentandelen for spill tilsvarende. Hvis ikke så er jeg redd vektleggingen for din konstruerte indeks er lite representativ for folk flest her dessverre.

Det at så få har svart at de driver mest med videoredigering trenger ikke bety at ikke mange driver med det, det kan hende de bare ikke gidder å traffikere forumet her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...