Gå til innhold

Minnekortleser

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig falt ned på valg av kamera, og satser på Camedia 765 på grunn av ultrazoomen.

Jeg velger å kjøpe fra nettet og håper på gode råd fra dere på hva jeg trenger av tilleggsutstyr.

Hvilke type minnekort anbefaler dere?

Og hva i all verden bruker jeg minnekortleseren til og hvordan?

Er det nødvendig med en lærveske eller er det noe man legger i skuffen...

Gode innspill til hva jeg trenger vil blir satt stor pris på.

Lover tilbakemelding på erfaringer med kameraet etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvilken type minnekort kameraet bruker står gjerne i annonsen.

Hvis du ser på denne siden:

http://akam.no/art.php?artikkelid=5528&side=2

står det at kameraet bruker "xd-Picture Card" minnekort, så det er viktig at du bestiller riktig type, for at det skal virke i kameraet.

Ser du på denne siden hos komplett.no

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10246

ser du priser på minnekort. Tipper du klarer deg lenge med et på 128 MB til 450-600 kr avhengig av merke.

Kameraet bør ha et sett med oppladbare batterier, det bør du kjøpe med en gang, før du kjøper deg større minnekort enn det på 16 MB som følger med. (hvis du ikke kjøper alt på en gang)

Dette koster ca kr 200 hos f.eks Claes Ohlson, Biltema eller en annen elektrisk butikk.

Med kameraet følger en USB-kabel, som du kobler til pc`n.

Dette dukker da opp som en "flyttbar disk" i Windows Utforsker, f.eks E:\

Her kopierer du da bildene fra kameraet inn til harddisken. Med Camedia kameraene følger det også programvare som er ganske bra, som du kan bruke i stedet for Windows Utforsker hvis du vil. Deres programvare er "enklere" fordi den bare viser bildefiler, jeg liker å bruke Utforskeren, det finner du fort ut av.

Mens kameraet er koblet til pc`n, bruker det strøm, igjen kjekt å ha oppladbare batterier, plus at de varer mye lengre i kameraet.

I stedet for å bruke USB-kabelen, og koble kameraet rett i pc`n, kan du ta minnekortet ut av kameraet, og sette det i minnekort-leseren.

Minnekortleseren blir da en slags "diskett-stasjon", og den dukker igjen opp i Windows Utforsker som en "flyttbar disk"

Dette sparer batteriene, og det er kanskje enklere (?).

Tror det bare er en smakssak. Ikke noe problem uten minnekort-leser.

Begynn f.eks uten, og kjøp i neste omgang, hvis du føler du trenger det.

Bæreveske er et poeng, skinn eller ikke.

Mye lettere for at du gidder å bære rundt på kameraet hvis det henger på hoften, eller i bagen i en ordentlig bæreveske, enn hvis du må bære rundt på det i handa, eller være ekstra forsiktig med det.

Det du bør være klar over, er behovet for en cd-brenner.

Såsnart du har bildene på pc`n, og du har formatert minnekortet, finnes bare bildene som filer på pc`n. Anbefaler sterkt å lagre på en annen disk enn den Windows ligger på, altså ikke lagre på C: hvis mulig. Har du en disk delt i C og D, lagre alle data (gjelder ikke bare bilder) på D.

Skjer det noe med Windows, og det er ikke noe annet å gjøre enn å slette og installere på nytt, er det veldig surt å ha lagret alt på C..

Uansett bør du brenne ut bildene på cd, så du har de i tilfelle det skjer noe med pc`n din. I brenneprogramvaren du da bruker (f.eks Nero) kan du brenne bilde-cd hvis du vil, som fungerer i de fleste dvd-spillere, så du kan se de også på TV`n.

Håper dette var noe hjelp.

Vh

Bjørn J

Lenke til kommentar

Hei

det er vel Olympus C-765 du mener ? Jeg går utifra det hvertfall :roll:

Jeg har Olympus C-750 og de er ganske like så jeg kommer med noen tips jeg.

En Olympus XD-Picture Card USB Sticker genial :) Jeg bruker kun denne for å overføre bildene fra minnebrikke til PC. Det at denne også da fungere som en Pendrive eller hva de kaller det er bare et stort pluss. Kan jo da overføre andre type filer mellom Pcer. Et Must :)

Siden du skal ha Olympus så bruker de vel nesten bare XD kort på de nye kameraene sine. Sikkert noe annet på de større, men C-750 og C-765 bruker XD.

Der bør du jo kanskje ha 128mb som minimum. Min 128mb brikke på 1600x1200, normal tar 257 bilder.

Med mitt kamera fulgte det med en tynn veske til å kamera i. Jeg synes ikke den var noe særlig beskyttene og man har ingen mulighet til å ha med seg ekstra batterier ol. Så jeg kjøpte meg denne lærvesken: Olympus Bæreveske Leather.

En kamerat av meg har også kjøpt televinkel til C-750, dette koster mer enn det smaker. Du får da ca 17x optisk zoom, men er nesten avhenig av stativ for å få tatt bilde!

Dette er 10x

Dette er 17x

Vill man prøve max zoom som da blir ca 68x, så blir det noe alla slik:

68x zoom.

Du trenger sikkert ikke alt på en gang ! Kjøp det du føler du har behov for i begynnelsen og fyll på etterhvert !

Lykke til med ditt kjøp.

ps. beklager evt skriveleif, skulle vært i seng :yes:

Lenke til kommentar

so mange andre her har påpekt: har du ikke minnekortleser, så kommer du til å trenge batteriadapter til kameraet. Å benytte seg av batterier + usb samtidig nytter ikke... usb overføring SUGER ut all kraft av batteriene på null komma niks.

Samt at usb kabelen har en tendens til å slite ut selve kontakten på kameraet etter litt bruk (har ennå tilgode å se ett kamera med .skikkelig. robust usb connector), og det oppstår lett slitasje og dårlig kontakt etter en del bruk.

M.a.o så unngår du unødvendig slitasje på selve kontakten ved å ha minnekortleser.

lærveske er fint å ha. Igjen for å unngå slitasje. Da kan man lettere slenge kamera oppi veske/ryggsekk uten å tenke på at det blir riper på display eller at knapper, linser o.l. får seg en undøvendig trøkk.

stativ/tripod er også en nødvendighet hvis du har planer om å ta bilder når det er skumring/mørkt.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Du bør kjøpe XD kort av merke Fuji eller Olympus (tror Olympus sine er dyrere enn Fuji, men kvaliteten skal være omtrent den samme). Billigere merker har en tendens til å krasje og/eller "slette" bildene dine ved en feil.

Veske er en fordel. Spesielt LCD skjermen er veldig skjør, og ødelegges den, går det ikke på garanti. Og å reparere den er veldig dyrt. Omtrent halvparten av det selve kameraet koster.

Minnekortleser er raskere, enklere, du bruker ikke batteriene på kameraet, kameraet utsettes for mindre slitasje (på USB porten, som en sier over meg her) og så videre.

En annen her påstår han får 257 bilder på ett 128MB minnekort. Greit nok det, men da er kompresjonen kraftig og oppløsningen ikke på topp. Hvis du ikke vet at du skal bruke bildene kun på web eller 10x15, så bør du bruke maks oppløsning og maks kvalitet. Plutselig kan du ta ett blinkskudd du vil skrive ut i A4 eller større for å henge på veggen. Da nytter det ikke med kraftig kompresjon og lav oppløsning.

I minste kompresjon, 4 megapixler, får du ca. 60-70 bilder på ett 128MB minnekort (en megapixel i beste kvalitet, er ca. en halv megabyte).

Lenke til kommentar
Da nytter det ikke med kraftig kompresjon og lav oppløsning

Føler bare jeg må legge til en sak vedrørende kvaliteten. Jeg tar selv alle bildene mine i 1600x1200 med normal kompresjon. Mister Afseth påstår at disse bildene kun duger til web og 10x15 utskrifter. Dette er overhode ikke sant. Jeg har skrevet ut mange A4-bilder, og alle blir helt suverene. De duger absolutt på veggen i en ramme. Klart, de blåses såvidt litt opp, men dette kan ikke sees med øyet hvis du ikke står 20 cm nærme bildet.

Spesielt LCD skjermen er veldig skjør, og ødelegges den, går det ikke på garanti

Også her tar han forferdelig feil, siden jeg selv har knust LCD-skjermen på min C-750. Kameraet jeg knuste lå i en original lærveske. Jeg sendte kameraet tilbake til xd.no, de sendte kameraet til Olympus Norge, og jeg fikk et helt nytt kamera tilbake.

Forøvrig så er det som regel den indre skjermen som knekker først. Den ytre tåler litt mer juling.

Jeg tar som sagt alle mine bilder i 1600x1200, med normal kompresjon. Uten bilder på kameraet påstår C-750 at jeg kan ta ca 250 stykker... men etterhvert som du tar bilder, så øker antallet. Til slutt ender man opp på ca 330 bilder med normal kompresjon. Vi endret en gang kvaliteten til HIGH, og da fikk vi betydelig færre bilder, men man kunne IKKE se noen forskjell. Skal du dermed ha bedre kvalitet må du kjøre med høyere opppløsning enn 1600x1200.

Om dette trengs må du selv avgjøre...

Er jo bare å ta noen bilder, skrive dem ut og se selv.

Bare husk å bruke beste papirkvalitet. Det har MYE å si.

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...