xvis Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Jeg har speilet en gammel 20GB disk som er i ferd med å dø. Den har 2 FAT32 partisjoner, og OS er Win2K Pro. Problemet er når jeg booter den speilede disken, da får jeg melding om at ntkrnl.exe er borte eller må repareres. Alle data er forsåvidt reddet, så det er ikke noe krise om jeg ikke løser problemet. Ønsker å beholde oppsett etc, og slippe å installere OS på nytt. Noen tips om hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hvordan speile? Ved hjelp av HW eller SW raid? Lenke til kommentar
xvis Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Boot-partisjonen er speilet fra gammel til en ny disk vha Partition Magic. Den gamle disken skal vekk fra pc'en, så denne 'speilingen' har ingenting med RAID å gjøre. Poenget er å få kopiert systemet fra den gamle til den nye disken, på en slik måte at jeg slipper å måtte re-installere alt på nytt. Lenke til kommentar
sim Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Sett i windows installasjons CD-en å få den til å fikse MBR. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 hvis du tar et image fra boot-disken over til en annen disk, så må du så erstatte den gamle disken med den nye. (master/slave jumper, settes som boot-device i bios etc). Du kan jo også sjekke boot.ini på c:\ om den peker mot riktig disk. Lenke til kommentar
xvis Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Som nevnt tidligere skal den gamle disken ut av systemet, så det blir ikke noe master/slave problematikk i og for seg. Forøvrig bruker jeg CS (Cable Select), så vil master/slave være gitt av hvordan diskene plugges... Lenke til kommentar
Hologram Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Ikkje egentlig svar på spørsmålet, men eg postar her likevell. Eg har omtrent samme problemet. har kjøpt ein ny s-ata disk som eg vil legga windows over på. har gjort de samme som deg ved å spegle det i partition magic. den oprinnelige harddisken var delt i to partisjonar og begge desse har eg spegla. Poenget er at begge diskane skal stå i dataen no og! Når eg startar opp kjem eg inn i den pprinnelege windows som før. Dersom eg går inn i boot menyen får eg opp to eksemplar av windows xp. dette stemer og i og med at xp no altså ligg på begge harddiskane! men når eg prøver å starte xp frå den nye disken får eg beskjed om at hal.dll manglar eller må reparerast. Dette stemmer ikkje for den ligg i mappa si slik den skal. Anntar at dette problemet vil omfatte mange filer og at hal.dll berre er den første bios prøver å få tilgang til.... er det nokon enkel måte å ordne dette problemet på? Planen er å repartisjonere den orginale diskne og bruken den til lagring.. dette pga at den er ata-100 og den nye er s-ata... Den andre partisjonen eg spegla innehaldt alle programma mine. Eg får kjørt desse utan problem frå den gamle disken slik det alltid har vore. har ikkje prøvd å kjøre dei frå den nye disken enno. Håpar du ikkje blir sur for at eg brukar topicen din xvis, men den omhandla liksom akkuratt dette temaet.... Endret 20. oktober 2005 av Hologram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå