Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allrrrrright, dette blir en interessant natt :)

Goscinny?

Hva i trudelutten skal du med en SVideo til VGA konverter? Koble til en ny monitor? Da kan du egentlig bruke det nærmeste TV du finner, for SVideo har en skikkelig dårlig oppløsning i forhold til alternativene :D

Bare for å være sikker: SVideo=rund plugg med typisk 4 pinner inni (han, you know...4...."pinner" inni......hullet, som --erhm..stappes fysisk inn i TV, projektor++). DVI=bred plugg, så absolutt ikke rund, kanskje til og med hvit, bredere enn vanlig VGA tilkobling. JohndoeMAKT nevnte DVI-VGA konverter, og det går fint og fullstendig tapsfritt :)

Men SVideo->VGA? Så artig ut den boksen, kanskje løsningen annet et nytt skjermkort?

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har et GeForce MX 440 eller hva det nå heter. Har VGA, RCA og s-videoutgang. Jeg får til å koble til TV og slikt via RCA-kabel, men ville teste å bruke en annen skjerm jeg har her til for å utvide skrivebordet. Men siden skjermen kun har VGA-inngang, er det ikke mye hjelp i s-video og RCA? :hmm:

Natten blir nok ikke så interessant/morsom, Boye, fordi jeg legger meg nå :p Brukeren med de dumme spørsmålene er tilbake i morgen :)

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Da forstår jeg situasjonen litt bedre! Håper det ordner seg, det Absolutt Billigste er nesten bare å kjøpe et nytt passivt kjølt skjermkort til 3-400kr. MX400 er jo virkelig shabby greier, det skal ikke rare kortet til før du blåser det til himmels :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa folkens, skjedde litt her etter at jeg la meg i går!

Blir å kjøpe et nytt skjermkort på en pc og dvi=>vga omformer på en annen.

Driver og leser til konteeksamen om dagen og oppdaga at IT-avd på universitetet har satt ut (gir bort) 20+ crt skjermer med helt flat skjerm, så da tok jeg med meg 6! :cool:

Lenke til kommentar

OK! jeg har en laptop, har kobla til en skjerm nr 2(vedsiden av laptopskjermen)

det jeg nå vil gjøre er : at f.eks dama spiller the sims 2 på ene skjermen med ett tastatur og at jeg spiller f.eks call of duty 2 på den andre skjermen(bare ett eksempel) med laptop tastatur eller eksternt tastatur f.eks og seff egne muser til begge 2, hvordan er dette mulig?

Lenke til kommentar

I standard Windows vil det ikke gå. Alt handler om fokus (hvilket vindu du jobber med, man trykker/aktiverer vinduer for å skifte fokus - man må alltid ha valgt et vindu før man kan skrive f.eks.). Windows takler som standard heller ikke mer enn 1 musepil, selv om du kobler til flere muser. Også her går det galt. Dere vil med andre ord krangle over hvem som skal ha kontrollen over musepilen :)

Jeg har hørt man kan bruke to "musepiler" samtidig i Linux, men har aldri sett det i aksjon. Jeg har også hørt at man kan laste ned et lite program på Sourceforge, men skal først ta en test.

Kommer tilbake hvis jeg husker det :)

Lenke til kommentar

OK, her er saken:

CPNMouse er en liten musedriver som overskriver de gamle. Sammen med et program (ordinary.exe) skal man ha mulighet til å få en musepil per mus.

I praksis var det flere ganske stygge problemer. For det første, Windows har bare en musepil, ferdig med det :) Det programmet gjør, er å bytte mellom to plasseringer veldig raskt. Takket være musedriveren vil programmet gjenkjenne de unike musene. Men - man kan f.eks. ikke bruke to muser samtidig, da blir det et forferdelig krøll (en slags "halv duplex"/"singletasking" hvor programmet bytter raskt mellom hver mus). Jeg forsøkte ganske enkelt å lage en markering på skrivebordet med mus #1, samtidig som jeg beveget mus #2. Det som skjedde var da at mus #2 overtok markeringen. I tillegg ville ikke musene over i skjerm #2, men holdt seg på primærskjermen.

Dersom jeg beveget en mus jeg ikke hadde overskrevet musedriverene på, dvs. en helt vanlig mus plugget inn i USB, kunne jeg bevege musepilen som vanlig. Blant annet da over på skjerm #2.

Dette er nok ikke en løsning, men en "hack" som sikkert kan brukes greit av en enkelt person, men to stykker vil gjøre det meget farlig (flytte foldere ved uhell, slette ved uhell). :) Da bør man strengt talt vurdere alternativer. Det kan være spillet kan styres med joystick? Skjønt, så fort du endrer fokus er det ikke sikkert joysticken vil fungere. Det blir som å skrive på tastaturet uten å ha valgt et vindu man ønsker å skrive i.

Lenke til kommentar

Ja så absolutt, men har faktisk aldri selv klart å kjøre flere enn 1 bruker samtidig. F.eks. må jeg velge WIN+L for å skifte mellom brukere...de kjører i bakgrunnen, men kan ikke ha en bruker per skjerm, for å si det sånn. Har også forsøkt fjernstyring / "Fjernstyring"/remote controll, og også her skjules musepilen for brukeren.

Jeg har et WACOM tegnebrett, og her vil Windows gjenkjenne pennen når jeg bruker den. Driveren skiller altså mellom penn og mus, slik at tegnebrettet f.eks. kan settes til skjerm #2, eller deler av skjerm #1 etc. Men, det er likevel bare en musepil :)

Lenke til kommentar

Jeg leste denne guiden og syntes den var ekstremt bra, men jeg lurer på en ting.

Jeg har svært lyst til å kjøpe meg en LCD skjerm til å jobbe med grafisk design osv på. I tillegg til dette, har jeg en 17" CRT skjerm som jeg digger og spille på.

Det jeg egentlig vil frem til er om jeg kan bruke 1 LCD skjerm til jobb og 1 CRT skjerm til å spille på. F.eks. spille på den ene mens jeg jobber på den andre i samme slengen.

Jeg har skjermkortet: Geforce 6800 LE 128Mb

Har jeg muligheten for å oppfylle mine ønsker med dette?

Her er en link til LCD skjermen jeg har lyst på:

Acer LCD skjerm

Har ikke så god peiling på skjermer og slikt, men vil dette duge?

Takk for et godt svar :)

Lenke til kommentar

-Kan du bruke LCD til skjerm og CRT til spilling?

Ja, både samtidig og på forskjellige tidspunkt. Problemet er at dersom spillet kjøres i full-screen vil spillet minimeres dersom det mister fokus. Så dersom du har photoshop på LCD-skjermen samtidig som du spiller CS på CRT-skjermen og vil flytte fokus over til photoshop betyr det at spillet vil minimeres ned til taskbar så lenge photoshop har fokus. Dette kan "løses" ved å ikke kjøre spille i full-screen, men ikke alle spill støtter dette. Så det du spør om er mulig, men litt upraktisk.

-Fungerer det med 6800LE ?

Med det skjermkortet skal det være mulig ja fordi det har to skjermutganger. Den ene er en DVI-utgang, så det følger med en DVI->VGA overgang slik at du kan koble til to analoge skjermer.

-Vil denne skjermen duge?

Den skjermen har kun VGA inngang og kan derfor teoretisk ha noe dårligere bilde enn tilsvarende skjermer med DVI inngang, men et større "problem" er at den er 17". Jeg tror at prisen på 19" skjermer er så lav i dag at en slik gir mye mer for pengene. I følge prisguiden er det en hel del 19" skjermer mellom 1600 og 2100 og en slik vil jeg tro er en mye bedre investering med mindre du har plassproblemer. Skjermen er IMO en datamaskins viktigeste komponent og å spare et par femtilapper kan godt ende opp som et dårlig valg.

Men når det kommer til direkte vurdering av den skjermmodellen har jeg ingen erfaring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan ikke flytte et spill fra en skjerm til en annen hvis du starter det i fullskjerm, mens du spiller det. Fullskjerm = primærskjermen din. Alternativet er å starte/skifte (evnt. mens du spiller) spillet til vindu, og flytte det over til skjerm #2.

Kjører spillet Direct3D begynner det ofte å hakke noe voldsomt, og dette er ganske naturlig...løsning - kjør spillet i openGL hvis du kan. Løsning #2: sett skjerm#2 som primærskjerm :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Du kan ikke flytte et spill fra en skjerm til en annen hvis du starter det i fullskjerm, mens du spiller det. Fullskjerm = primærskjermen din. Alternativet er å starte/skifte (evnt. mens du spiller) spillet til vindu, og flytte det over til skjerm #2.

Kjører spillet Direct3D begynner det ofte å hakke noe voldsomt, og dette er ganske naturlig...løsning - kjør spillet i openGL hvis du kan. Løsning #2: sett skjerm#2 som primærskjerm :)

6712461[/snapback]

tror ha nvil ha spillet på den skjermen som ikke er primærskjerm :)

Lenke til kommentar

Da må han som sagt kjøre spillet som vindu, og helst i openGL (står tidligere i denne tråden hvorfor).

Jeg lette litt rundt, men så langt har jeg ikke funnet en måte å kjøre spillet i vindu på (har ikke spillet selv). BoME2 skal "visstnok" kjøre i vindu ved å legge til "-win" i shortcut til spillet.

Vindu

Lenke til kommentar

Problemet er at MSN-vinduer og nye samtaler åpner seg på hovedskjermen - der spillet også er. Da hjelper det ikke å bytte rundt på hovedskjermene ... Selve hovedvinduet i MSN er det jo bare å flytte over, men alle nye samtaler åpnes også på hovedskjermen.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...