Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!

Anbefalte innlegg

SPAN trenger to skjermer, hvordan du kobler de til er akkurat det samme :) Det eneste du må huske på, er at skjermene i SPAN må kjøre i like oppløsninger (2x 1024x768 f.eks., som i praksisk blir 2048x768 fordi du dobler bredden og ikke høyden).

6436620[/snapback]

hva er SPAN?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Span = flere skjermer oppfattes som én. Som betyr at Windows oppgavelinje/taskbar strekkes ut over alle skjermer. Som igjen betyr at man får full hardware aksellerering i openGL -og- Direct3D fullskjerm.

Står fryktelig godt forklart i denne tråden, men den begynner kanskje å bli litt vel stor? :)

EDIT: Span er ikke "extended", som betyr at man tradisjonelt har to skjermer og oppgavelinjen på en skjerm. F.eks. kan man kjøre forskjellige oppløsninger. "Extended" (for engelsk Windows) er standardmetoden å bruke flere skjermer på.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne kjørt span mode i folmer og spill

over to like skjermer. Har to stk. Samsung 730BF og et XFX Geforce 5200 kortet.

Det som skjer er at filmen kun vil kjøre på en av skjermene, akkurat det samma i fullskjerm spill. Har instalert den nyeste driveren jeg fant fra denne sia.

Teorien min er at skjermkortet er aaaalt for gammelt, men burde jo gå i teorien.

Noen som har noe konkret forslag på hvorfor det ikke fungerer?

Lenke til kommentar

Ja, det er blitt forklart et par ganger i tråden. Forsøker fortvilt å finne de fram for deg, men diskusjon.no er forferdelig ustabilt for tiden.

Cluet ligger i å unngå overlay, som er standard for filmvisning. Windows Media Player har f.eks. en egen "High quality" modus.

EDIT: Gjorde et raskt forsøk selv for å bekrefte noe. Du kan prøve VideoLAN, som kan lastes ned her: http://www.videolan.org/

VideoLAN fungerte i SPAN over to skjermer "out of the box". 3200x1200.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Hei, glimrende guide!

Jeg lurer på om jeg kan bruke nvidia geforce 6200 PCI Express sammen med Sapphire Radeon 7000 (64MB DDR, PCI,ATI7000,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail) og få til horisontal span som vist på bildene?

Takk for et glimrende forum

Mvh

Rema1000

Lenke til kommentar

Du kan sikkert helt fint kjøre de to kortene sammen, men du får nesten garantert ikke span (i span tror Windows at du kjører en skjerm, gjøres mulig ved at "utganger" deler framebuffer internt på skjermkortet). Det du får er standard flerskjermsoppsett (extended) hvor hver skjerm er uavhengig av den andre, som f.eks. vil si at du kan kjøre forskjellige oppløsninger på hver skjerm eller at Windows oppgavelinje/taskbar ikke strekkes ut over begge skjermer.

Tar jeg feil her, så syng høyt ut :) Kanskje Linux løsninger som gjør dette mulig?

Lenke til kommentar

Tilgi meg hvis dette spørsmålet er stilt før, jeg orket bare ikke pløye igjennom alle sidene.

Jeg har nå satt opp 2 skjermer på et nVidia kort.

Jeg har da satt skjerm nr.2 til venstre for hovedskjermen, da dette passer best.

Problemet er at jeg må flytte musepekeren til høyre for å få den over på skjerm nr.2

Dette er utrolig irriterendes da skjerm nr.2 er plassert på venstre side.

Er det noen som har en enkel løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal du ha begge skjermene igang samtidig? Laptop skjermkort? Kjøp isåfall en dualhead2go, eller den nyere triplehead2go fra Matrox. Er det laptop, støtter de fleste muligheten til å kjøre laptopskjerm + VGA skjerm samtidig slik at du får 2 forskjellige skjermer å jobbe på samtidig.

Hvis det er vanlig skjermkort til PC/kabinett ville jeg heller vurdert å kjøpe et nyere skjermkort, som trolig vil koste deg mindre enn å kjøpe dualhead/triplehead2go. En splitter (har aldri brukt en, men håper jeg forstår prinsippet) vil kopiere bildet over på flere utganger, slik at du framdeles bare har et skjermområde bare at det nå vises identisk på to skjermer.

AGP - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311994

PCIe - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313272

PCI - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307843

Alle til under 400kr. Trege kort, men støtter 2 skjermer ifølge informasjonen.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar!

Det er en til en stasjonær, gammel socket a. Planen er å kunne holde 2 programmer åpne på hver sin skjerm, f.eks Word og Min Datamaskin på hver sin. Må ikke skjermkortet ha 2 VGA utganger om splitter ikke fungerer? Eller bruker man en DVI til VGA omformer? Sorry, helt noob på skjermer og sånt..

Lenke til kommentar

Har skjermkortet to utganger; en VGA (D-SUB) og en DVI?

I så fall trenger du bare en DVI til VGA (D-SUB) overgang. En slik følger med de fleste skjermkort, let i esken om du har en. Dette går fordi en DVI-I port (som alle skjermkort jeg har sett bruker) har både pinner for et analogt og et digitalt signal.

Dersom det ikke har to utganger er nok det letteste som Boye sier å kjøpe et billig AGP eller PCI kort. AGP er å foretrekke, men da bør du finne ditt hovedkorts spesifikasjoner og finne ut på hvilken spenning din AGP-port kjører på eventuelt se inn i maskinen og sammenlign med disse bildene. Er porten din 1.5 volt kan du bruke kortet Boye linker til (og alle andre nyere AGP-kort), men dersom den er 3.3 volt er nok det greieste å kjøpe et PCI-kort.

Lenke til kommentar

Denne er helt grei - 96kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=106841

Ligger noen kommentarer der også.

En annen er på avshop.no hvis du heller foretrekker det:

http://www.avshop.no/catalog/product_info....roducts_id=1172

Sitter med en forran meg nå fra ATi, og denne har faktisk alle pinnene til DVI kontakten. Pluggen går inn i skjermkortet, og kabelen går inn i pluggen. Plugg blir stikkende ganskesålangt ut dessverre, men slik blir det :)

EDIT: Livlig på forumet inatt :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...