frenzy81 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Etter at jeg kjøpte min 85 corolla for 3 år siden, så kjøpte jeg først nye sommerdekk og felger (15/195 tror jeg det var), men det viste seg å være for bredt, slik at dekkene touchet karosseriet/skjermen bak hvis jeg hadde passasjerer. Derfor byttet jeg til 14/185, og har kjørt på dem uten problemer etter det. Men da jeg nå byttet fra vinterdekk til sommerdekk, så merker jeg det samme problemet igjen. Hvis det er noen dumper i veien idét jeg svinger, så tar skjermen borti dekkene. For ikke å snakke om dersom jeg har passasjerer... Så jeg regner med det er demperne som bør byttes. Hvilke skal jeg kjøpe egentlig? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Tror du skal sjekke om det er sig i fjærene også. Kjøp oljedempere, det er ikke så mye og tjene på å kjøpe gassdempere, hvis du kjører normalt på normal vei. Lenke til kommentar
frenzy81 Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Jeg er snart utdannet ingeniør, men det er absolutt IKKE innen motorer og biler, så misforstå meg rett: demperne sitter inni fjærene, ikke sant? bør man skifte fjærene hvis man skal skifte demperne? kan man KUN skifte fjærene, og oppnå den effekten jeg vil (altså at dekkene ikke tar borti karosseriet når jeg svinger) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) demperne sitter inni fjærene, ikke sant? Som oftes, ja. bør man skifte fjærene hvis man skal skifte demperne? Kun hvis fjærene er deffekte. Er avstanden opp til skjermen, lik på begge sider? kan man KUN skifte fjærene, og oppnå den effekten jeg vil (altså at dekkene ikke tar borti karosseriet når jeg svinger) Ja, hvis det er senkefjærer som er montert, ellers kan du muligens finne stivere fjærer på en bilrekvisitabutikk(fjærer beregnet for kjøring med tung last). Sist: Du kan montere spacere mellom vindingene på eksisterende fjærer. Edit: Btw, hvis du presser bilen ned på hjørnene og slipper, skal bilen ikke vugge opp og ned, men stoppe på første "topp", hvis du skjønner. Vugger den, er demperen på den siden slitt. Endret 18. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
frenzy81 Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Er avstanden opp til skjermen, lik på begge sider? Ja, jeg mener det. Jeg kan ta med metern og måle etter jobb i morgen. Sist: Du kan montere spacere mellom vindingene på eksisterende fjærer. Ok, dette er for å få stivere fjærer uten å måtte skifte da vel... Btw, hvis du presser bilen ned på hjørnene og slipper, skal bilen ikke vugge opp og ned, men stoppe på første "topp", hvis du skjønner.Vugger den, er demperen på den siden slitt. Takk, skal prøves. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Sist: Du kan montere spacere mellom vindingene på eksisterende fjærer. Ok, dette er for å få stivere fjærer uten å måtte skifte da vel... Jepp! Edit: Se også etter lekkasjer fra demperne, litt "svetting" er OK, men er de våte på toppen(ikke vann selvfølgelig), er de suspekt og bør skiftes. Men test det andre først. Endret 18. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hva er egentlig forskjellen på Gass- og Oljedempere? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hva er egentlig forskjellen på Gass- og Oljedempere? En gass-demper er i prinsippet en oljedemper der olja blir holdt under trykk av gass, slik at olja ikke skummer under hard kjøring(ofte og raske slag på demperen). Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Så hvis du ikke kjører veldig hardt osv. så er det lite vits i med gassdempere.. Lenke til kommentar
DeadLock Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Nevner i tillegg til Opus' post at OljeGass (gass/sportsgass)støtdempere er standard på biler som f.eks BMW, Audi, Alfa Romeo, Porsche, Fiat sportsutgaver, m.fl.. Kjører du "aktivt" lønner det seg fort å bytte til sportsgassdempere (som mange kaller det) da det vil spare bilen. Kort oppsummering: 1. Oljedempere til bestemor og bestefar + kjøring fra a til b. 2. Gassdempere til alle andre. (Som liker å kjøre bil, ikke bare bli transportert.) Ta noe med en klype salt.. Du setter ikke inn dempere til 10000,- i en bil som er verdt 2000,- .. Til trådstarter: For all del ikke kjøp noe som du legger i mellom fjærvridningene.. Det er livsfarlig + biltilsynet/politiet klipper skiltene tvert om det oppdages + bot. Endret 18. april 2004 av DeadLock Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Vel, nå har ikke trådstarter hverken en Porsche eller en tung BMW, så gassdempere er i utgangspunktet helt unødvendig, til vanlig bruk. Og si at ikke andre en gamlinger kan kjøre med olje-dempere er bare tull. Mellomlegg er ikke ulovlig(ikke alle i allefall), det er bare ikke anbefalt å bruke til noe annet enn til kjøring med tung last. Endret 18. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 såkalte spacere til å ha på fjærene er ulovlig, og de funker dårlig. Sjeldent at fjærene er dårlig, bytta fjærer\dempere bak på bilen min og fjærene var helt fine, men demperene var gående, selv om det ikke var lekkasje. Når jeg trykte demperen sammen for hånd var det nesten null motstand og den gikk ikke opp igjen når jeg slapp. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Som jeg sa, spacere er ingen ideel løsning og kan være farlig, ja. Det er ikke demperen som får bilen til å komme opp igjen, det er fjæra. Demperen skal kun "dempe" hastigheten på slaget opp og ned, slik at man ikke knuser hjuloppheng, tenner etc... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 MAO en god demper(olje) skal gi lik motstand når du drar og skyver på stempelet. Gassdempere bruker å sprette ut igjen pga trykket i demperen, dog ikke nok til å holde vekta av bilen. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 hmmm, så har jeg også lært noe nytt i dag (kjekt med forum med folk som kan ting ) Lenke til kommentar
kekvisla Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 For å ta det første først: Støtdempere har ingenting med høyden på bilen å gjøre, og heller ikke med hvor "myk" den er, det er det fjærene som styrer. Støtdemperene er der rett og slett for å dempe bevegelsne til fjæra, slik at man ikke skal få så sinnsykt "gynge" effekt som fjærene ellers ville gi. Ser litt lenger opp her at "det var ikke noe feil med fjærene". Man ser jo skjelden på en fjær at den er slitt, men fjærstål, som alt annet stål, blir svekket etter hvert som det brukes, de blir mykere og synker sammen.Jeg bytta seinest i går fjærer foran på en Ford Granada, og byttet orginalfjær mot orginalfjær. Det var ikke mulig å se noe feil på den fjæra jeg tok ut, men da jeg satte den ved siden av den nye var det nesten 7 cm. høydeforskjell. Vi i norge er alt for lite flinke til å bytte fjærer, og det går utrolig mange biler rundt omkring i dette landet som burde byttet fjærene sine for maaange år siden. Gjerrige er vi.. Lenke til kommentar
frenzy81 Skrevet 19. april 2004 Forfatter Del Skrevet 19. april 2004 Takk for oppklaringen. Jeg gjorde som Opus sa, og gynget bakenden på bilen ned. Og den stoppet etter den hadde kommet tilbake i normalposisjon, så da tror jeg nok selve demperne er OK. Men da tror jeg at jeg skal forsøke å få tak i noen originalfjærer, hvis det er mulig. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Men da tror jeg at jeg skal forsøke å få tak i noen originalfjærer, hvis det er mulig. Skal ikke by på noe problem, sjekk bla. hos Mekonomen, fjærene koster ca 500,- pr. par. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå