Gå til innhold

Vil en pc tape effektivitet?

Anbefalte innlegg

Som topic sier så lurer jeg på om en pc vil tape seg vis den står på over lengre tider? :scared: ... min pc står på 24/7 og det jeg er redd for er at den vil bli dårligere over tid.

Selfølgelig blir ting gammelt men en dog. har nettopp kjør noen tester osv og fikk dårligere resultater en før. Er det egentlig bare windows som trenger en re-instal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

harddisken ,er den varm lever den kortere enn hvis den hadde vert kald

så en kjørler der hadde forlenget levetiden

spessielt siden den er på døgnet rundt

bedre score før har noe med oppfylling av harddisken osv

den er mye raskere første dagen enn 1 år senere da den er halvfull ,

og hvor mye den er fylt,

du må formatere harddisken for å få den på topp igjen

eller kjøre mange prog som system works,ashampoo,defrag,

som sletter rester etter gamle filer / prog som tar plass osv

han under er smart,,

kjøp en 10000r min harddisk på Operativ systemet

og en annen stor harddisk til lagring

da får du en konstant kjapp os

Endret av 1G FSB
Lenke til kommentar
harddisken ,er den varm lever den kortere enn hvis den hadde vert kald

så en kjørler der hadde forlenget levetiden

spessielt siden den er på døgnet rundt

bedre score før har noe med oppfylling av harddisken osv

den er mye raskere første dagen enn 1 år senere da den er halvfull ,

og hvor mye den er fylt,

Om en harddisk er _for_ varm, lever den kortare. At en harddisk ligger på rundt 35-40 C trur eg ikkje har en voldsom effekt på dens ytelse og/eller levetid.

Derimot, er harddiskane dine virkelig varme er det smart å få på den/dei en kjøler og evt. få på plass et par kabinettvifter.

...og selfølgelig, når en windows installasjon har eksistert lenge, og blitt fyllt opp med masse unødvendig tull (som den sikkert ofte blir hos veldig mange) så synker ytelsen...

Lenke til kommentar

Det holder å rydde opp så man får en del ledig plass for så å defragmentere med et skikkelig defragmenteringsprogram. (Ikke det som er innebygd i Windows. Det suger!)

Men å reinstallere OS-et kan være en fordel for å rense opp i all slags gammel og rar software, gale system-filer, lumske oppstartsprogrammer o.l.

Lenke til kommentar

Mefistho, for å svare direkte på det du spør om, så taper en PC seg ikke ved å stå på 24/7. Det eneste unntaket er at de få delene som kan få mekanisk svikt at mye bruk (harddisk + vifter) kan fortere bli ødelagt (fordi du bruker dem mer).

Grunnen til av maskiner ofte føles tregere etter mye bruk, er at de færreste holder våre operativsystem i perfekt stand. Mange installerer nye programmer som kjører i bakgrunnen, får spyware og malware på maskinen osv.

Med andre ord, om du lot maskinen stå på og jobbe for fullt i 2 år, men ikke brkte den vanlig, så vilel den fungert akkurat like raskt 2 år senere (så lenge ikke noe vifter eller slikt hadde røyet i mellomtiden). Det er egentlig bare små brukerfeil over tid og "mishandling" av operativsystemet som gjør at mange maskiner virker som de blir tregere.

-Stigma

EDIT: noen her nevner at disken blir defragmentert over tid. ja, dette kan få maskinen til å gå tregere (men bare på lesing/skriving av data), og dette alene forårsaker minimalt, selv om disken vanvittig defragmentert. Hovedårsakene ligger andre steder..

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...